940 HTP 1997, waar moet je op letten?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Ha Volvofans,
Na het verlies van mijn 960 en 740, denk ik erover een 940 HPT estate van 1997 aan te schaffen. Motortype waarschijnlijk B230 FT, of vergis ik mij? Vermogen is 121KW of 165 PK. Handgeschakelde versnellingsbak. Volgens zeggen is dit een min of meer speciaal type, in 1997 geladen met allerlei accessoires om de auto populair te houden (dit is tekst van een Volvodealer). Er zijn nog oranje knippers aanwezig. Bijna alles zit er op en aan, behalve electrisch bediende stoelen en een bagagerek. De brandstof is benzine en de auto heeft 213.000 gereden. De auto is Volvodealer onderhouden, er is een serviceboekje, maar dat heb ik nog niet gezien. Ik heb ook wel de mogelijkheid om de gegevens van deze auto te checken bij de dealer, dat ga ik nog doen.
Mijn vraag is, wat zijn de specifieke punten om op te letten. Is deze grotere turbo kwetsbaar?Bij koudstart heb ik nauwelijks of geen rook uit de uitlaat geconstateerd, zeker geen blauwe pluim. Eigenlijk moet ik het turbokanaal nog controleren op aanwezigheid van olie, in welke slang doe ik dat? De onderste neem ik aan. Is deze turbo, water en olie gekoeld? Is dit type motor geschikt om LPG LPI in te installeren?
Ook meende ik dat de koppeling aangrijpt over een smal gebied van de slag. Maar dat kan ook wennen betekenen. Wel zijn er volgens de eigenaar 2 koppelingscilinders vernieuwd. Verder is de electrische telescoopantenne op sterven na dood, bijna afgebroken. En is een koplampglas voorzien van een gaatje. De bovenkant van de deurpanelen alle vier voorzien van de vaak voorkomende rimpels in de bekleding. Zaken die te overzien zijn, lijkt me.
Airco doet het goed en is zeer recent bijgevuld. Distributie is minder dan 30.000km geleden vervangen, spanrol weet ik niet. Dit zijn punten die ik natuurlijk natrek bij de dealer.
Graag krijg ik wat checkpunten aangereikt van de deskundigen onder ons.
Bij voorbaat mijn dank!
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Volgens mij heb je al veel punten genoemd.
Hier staat ook het een en ander: <a href="/node/10789"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/10789
Deze turbo is niet kwetsbaarder, het is dezelfde turbo als op de LPT, alleen gaat ie wat langer door met blazen.
Als je de slang aan de turbokant van de intercooler loshaalt kun je zien of ie olie spuit. Ik weet niet waar de carterontluchting bij een turbo zit, maar daar kan ook wat vettigheid vandaan komen... Dat is normaal.
Blader voor wat meer technische gegevens eens door de modeljaarinfo in onze Docbase. Daar staat de B230FT vast wel ergens beschreven.
Succes!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=117746&highlight "> www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=117746&highlight
Ik heb wat gevonden op oa. deze site.

Groet,
Hans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ha Volvofans,
In korte tijd leidde mijn vraag tot de samenstelling van een nieuw item: het verschil tussen de B230FK en de B230FT. De laatste is het motortype met de HPT(urbo) .
Nu heb ik nog een paar vragen. Tijdens het "spitten" in allerlei Volvo-fora kwam ik ergens tegen, dat de B230FT een non-interference motor zou zijn. Volgens (mijn) Volvodealer is het wel een interferentiemotor. Hoe luidt de "waarheid"?
Ik neem aan dat de vervangtermijn van distributieriem en spanrol 120k km is, of is deze bij de B230FT weer anders?
Hoe zit het met de klepspeling, bij benzine als brandstof? Klepstelplaatjes per 25k km controleren? Wat is de ervaring hiermee?
Groet,
Hans van Oostveen

- V700 register
- Nieuw lid
-
jwvoostveen schreef :
Ha Volvofans,
Nu heb ik nog een paar vragen. Tijdens het "spitten" in allerlei Volvo-fora kwam ik ergens tegen, dat de B230FT een non-interference motor zou zijn. Volgens (mijn) Volvodealer is het wel een interferentiemotor. Hoe luidt de "waarheid"?
Ik neem aan dat de vervangtermijn van distributieriem en spanrol 120k km is, of is deze bij de B230FT weer anders?
Groet,
Hans van Oostveen
volgens mij is hij non interferent,ik zie niet waar hij wel inteferent zou moeten zijn.
maar de ditributieriem moet om de 80.000 Kms tenminste, bij mij. Wel heb ik hhet pas gedaan bij 120.000 km en hij was nog behoorlijk goed toen nog.
Ik zou alleen voor de tweede keer dat risico niet willen lopen..
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Volgens mij non-interferentie, je hebt als het goed is een T-nokkenas, en die heeft niet zo'n grote lifthoogte.
Zit er een nokkenas met grotere lifthoogte zoals een V, VX of H in, dan heb je waarschijnlijk wel interferentie. Controle welke as er daadwerkelijk in zit lijkt me dan ook handig als je het echt wilt weten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jeroen en Willem,
Dank voor jullie reacties.
Ik zal kijken of ik er achter kan komen welk type nokkenas er in de B230FT zit, die ik op het oog heb.
groet, Hans
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
De typeaanduiding staat achterop de nokkenas ingeslagen.
Distributiekap en achterplaat demonteren en dan kun je met een spiegeltje zien wat er op staat.
Hopelijk staat de verkoper toe dat je aan zijn auto gaat sleutelen...?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Bodejodel,
Dat zal wel niet lukken, had gehoopt dat de informatie "dichterbij"te vinden zou zijn, in de vorm van een plaatje. Maar dat geldt natuurlijk alleen voor de standaard ingebouwde nokkenas.
Ikga er vanuit dat het een standaard nokkenas is. Maar zal wel serviceboekje checken. Een dergelijke aswissel zou wel genoteerd zijn in het serviceboekje, denk ik.

groet, Hans