stationair snel blijven draaien (740 GL 1986)

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2023 20:01 #1111554 door Bas Walhof
Dag mede Volvo liefhebbers, graag even meekijken.
Mijn 740 met (('86 met carburateur Pierburg 2B) is weer uit de mottenballen (3 mnd).
Een enkele keer heb ik de motor wel laten warm draaien.
Nu blijft de motor na het starten hoog toerig lopen.
Mijn 1e gedachte is dat de choke blijft hangen.
Maar is dat logisch? Dan zou de motor toch moeten verzuipen? Of niet.
Wat is dan wel de oorzaak. Wat blijft er "hangen" waardoor de motor zo snel blijft draaien ?
Wie het weet of een idee heeft. Laat maar weten. Graag.
Groet, Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2023 14:34 #1472620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic choke en versneld toerental apart geregeld
Choke gaat open en dicht door het bimetaal in de ronde bus achterop. Het versneld toerental wordt geregeld door een getrapt kammetje op dezelfde as die de choke beweegt. Maar het kammetje kan bewegen over die as. De as en het kammetje zitten aan elkaar gekoppeld met een veer die een paar keer om het asje is gedraaid. Het kammetje hoort mee te draaien met de choke as maar het kammetje kan ook niet meedraaien met de choke as en blijven hangen op de hoge stand terwijl de choke toch alweer open is. Kammetje zit achter de carb. Tussen de carb en het bimetaal huis.

Motor verzuipt dus niet.

Kammetje blijft hangen

Als je de gashendel een beetje open zet kan je het kammetje met de hand (=vinger) bewegen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2023 21:42 #1472621 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic choke en toerental
Dank voor je reactie Rob. Ik denk dat ik je uitleg begrijp.
Waar ik vandaag met Timen ben achter gekomen: als ik een flinke dot gas geef EN ook meteen weer loslaat, dan gaat het toerental vervolgens naar normaal terug.
Laat ik het gaspedaal (te) langzaam los dan blijft toerental hoger en gaat "een hefboompje" dus niet helemaal terug naar "af".
Zal dat met het (haperende) kammetje en veer ergens binnen in te maken hebben??
Hoe kom ik daarbij? Kan dat zonder revisie pakkingen ?

LATER AANVULLING: in de auto lukt het overigens niet via het gaspedaal de "hefbomen" (uiteindelijk het krammetje en veer dus) snel te laten teruggaan.
Ik moet dus (de auto uit en) bij de carburateur zijn om snel de gasrol te bewegen, waarna het "hefboompje" helemaal terug gaat en het normale toerental begint.

Hoop dat het duidelijk is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-03-2023 09:30 #1472623 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Luchttoevoer van de carbarateur afnemen
Dan kan je waarschijnlijk het kammetje zien, als je de gasrol draait, (in de carburateur, of naast de carbarateur lees ik ook niet uit de tekst). En dan kan je voorzichtig wat doen. Ik zou iets met IMAL (Ik Maak Alles Los) proberen, en eventueel later met iets vettigs. Rob schrijft dat je er ook met je vinger bij kan. In alle gevallen hoeven er nu nog geen pakkingssets bij aan te pas te komen.

Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2023 10:32 #1472624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plaats kammetje
zit achter de carb. tussen de carb en de ronde toeter van het bimetaal. Je kan m gewoon zien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2023 16:59 #1472625 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic toerental 740 B230K
bij carburateur 740 heb ik de "buis" aangegeven die jij volgens mij bedoelt? Bij de andere foto heb ik aangegeven de hefboom/palletje die tegen de aanslag aan komt als de motor stationair draait. als de motor dus meer toeren draait komt het palletje niet tegen de aanslag aan. WAAR zit nu het kammetje dat jij bedoelt?? Ik zie dat de foto's niet meegekomen zijn .



AANVULLING: de foto's zijn later alsnog toegevoegd, kost kennelijk tijd !?

De "buis" op de 2e foto








Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2023 10:24 #1472626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tweede foto
voor de buis achter de carb

Van voor naar achter:
carb
groene slangetje
kammetje (bovenkant goudkleurig net te zien)
zwart plastic
grijze buis met bimetaal

of anders: links van de slangklem op de benzine leiding, het kleine stukje benzine leiding. precies daaronder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2023 11:52 #1472627 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic Dank Rob, ik zie
nu waar het allemaal zit.
Maar om daar iets aan te doen moet toch wel de buis eraf (??) omdat je er nu niet bij kunt en niet kunt zien wat er mis is met de veer en of het kammetje.
Misschien kun je nog eens reageren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2023 12:46 #1472628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de bimetaal bus draait de
de bimetaal buis draait de choke as.

Om die choke as zit een witte plasic bus en daaromheen het kammetje.

Kammetje hoeft dus niet mee te draaien met de choke as.

Ze zitten wel aan elkaar met een slappe veer.

Je kan proberen de boel gangbaar te krijgen net als Reinier zegt met bv imal en flink bewegen.

In beginsel werkt t zonder smering maar als je het busje schoon wil maken moet de carb uitelkaar. De bovenkant moet van de onderkant en dan kan je een plastic hefboom van de choke as afschuiven.

Maar ik zou eerst proberen de boel gangbaar te krijgen. Je kan erbij met de carb inelkaar en op de auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bas Walhof
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2023 16:29 #1472631 door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic .helder
Helder Rob.
Dank. Ga eea proberen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD