1995 Volvo 960 - B6254F, inhouden / lambdasonde

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2022 17:16 #1471570 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Verbeterd
Het lijkt alsof het wel is verbeterd, maar volgens mij lekt er nu een injector. Want het starten duurt even en dan slaat die aan, mogelijk dat er iets druppelt. Van de regen in de drup zeg maar, maarjah kan gebeuren bij het reinigen van oude injectoren.
Binnenkort nog maar eens een paar extra laten reinigen.

Bij het rijden pakt de auto echter veel beter op dan eerst, eerst kakte die een beetje in als je had geschakeld of wilde optrekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2022 18:51 #1471581 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Een diagnose aansluiting onder de motorkap
Een diagnose aansluiting onder de motorkap valt toch ook onder de noemer OBD ?
Generiek gesproken, los van welke standaard dan ook.
Volvo was echter niet een van de voorlopers met OBD-1 en later de OBD-2 standaard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2022 20:58 #1471583 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Diagnose
Als je de afkorting OBD (On-Board Diagnostic) gaat uitschrijven zou je dat kunnen zeggen, maar de eerdere diagnosekastjes hebben niet de bekende OBD2 aansluiting als in de latere modellen. Volgens mij is het ook OBD1, maar dat zijn de beginjaren van deze technieken en toen wou elke fabrikant het ook wel net even iets anders.

Ook al is dat qua foutcode uitlezen niet heel veel anders dan het 'diagnosekastje', maar allicht wel makkelijker om uitleesapparatuur op aan te sluiten.
Ik heb er geen idee van i.i.g., hetgeen wat Piet laat zien in de afbeelding is natuurlijk wel heel 'fancy' als je dat privé hebt. Ook al ben ik dan wel heel benieuwd wat je allemaal kunt uitlezen/zien.

Als je ziet wat je tegenwoordig voor een paar tientjes als particulier kunt aanschaffen om je moderne auto uit te lezen dan werken we met onze bakstenen nog met vuurstenen en tondel om een vuurtje aan te steken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2022 00:26 #1471587 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti
Hallo Volvisti

Meestal gaat met een standaard zo:

- iemand ontwikkelt iets
- de rest vind het een goed idee of komt ongeveer tegelijkertijd op een vergelijkbaar idee
- daarbij heb je dus meerdere versies van iets dat feitelijk hetzelfde doet.
- vervolgens wordt er een standaard afgesproken
- waarbij er dan altijd wel een kleine variatie is, omdat een fabrikant bepaalde functionaliteit niet nodig vindt of vindt dat zijn versie beter is

En dan ligt het er maar aan, wanneer een fabrikant het invoert. De pigtail van Volvo is waarschijnlijk ingevoerd toen de standaard nog niet volledig (of misschien wel helemaal niet) vastgelegd was. En als je iets al ingevoerd hebt, dan ga je niet gelijk weer zoiets aanpassen, want dan heb je na een paar jaar verschillende methodes om foutcodes uit te lezen. En misschien iedere keer andere uitleesapparatuur nodig. Dat loopt niet alleen in de papieren, het neemt ook redelijk wat plek in beslag en kan tot verwarring leiden.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2022 01:05 #1471589 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic klopt Mathy
OBD1 had te veel varianten, Eigenlijk niet eens een standaard te noemen.
De Volvo 940 OBD zit in deze categorie.
Wel OBD bij allerlei fabrikanten maar geen standaard. Meer OBD als containerbegrip zeg maar. Dat noemt men historisch terugblikkend OBD1 . Maar dat was dus geen standaard. Eerder iets wat je een pré-standaard zou kunnen noemen met wat goede wil.

Wat jij schetst heet een "de-facto standaard".
Er zijn ook wettelijke standaarden.
Bij OBD2 ging het zo dat de de-facto standaard (1996) een wettelijke standaard werd. (2001)
Dus soms komt de industrie zelf met iets wat breed geadapteerd wordt en vervolgens overgenomen door wetgeving.
Andersom kan ook. Dat de wetgeving een standaard bedenkt en de industrie het te adapteren heeft.

Maar inderdaad, OBD2 heeft ook varianten, Buiten de wettelijke verplichte secties die te maken hebben met milieu en veiligheidssystemen.
Denk aan airco en entertainment., Daar zie je dat fabrikanten dan weer eigen invullingen geven.

Nuttig leesvoer: diagnoseapparatuur.nl/kenniscentrum/obd-obd1-obd2-eobd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2023 21:25 #1472403 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Euvel
Tjah...en wat was het nou zullen jullie je allemaal afvragen na zo'n lange tijd van radiostilte. De katalysator was gewoon aan zijn einde, ik zal van de week een foto uploaden.

Oftewel het is vaak niet al te moeilijk met onze auto's, dat wil de eigenaar er alleen soms van maken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2023 20:36 #1472544 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Katalysator en nokkenassensor
Helaas, geen foto, maar de katalysator is vervangen voor een reproductie en de nokkenassensor bleek defect. Auto loopt weer als een zonnetje.

Vorige week is er een nieuwe voorruit ingekomen, hij staat nu bij de uitdeuker, paar beschadigingen laten spuiten, laten polijsten en daarna een acceptabel adres (lees niet te duur) vinden voor de deurpanelen. Om nu €150,- per deurpaneel te gaan betalen om het opgetrokken vinyl te laten repareren vind ik ook wel een beetje te gek. En helaas is beige volleder niet een uitvoering die veel langskomt bij de 'slopers'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD