1995 Volvo 960 - B6254F, inhouden / lambdasonde
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2022 17:13 #1111342
door Chris Kobes
1995 Volvo 960 - B6254F, inhouden / lambdasonde is gemaakt door Chris Kobes
Hi allen,
Sinds kort heb ik een 960 met een B6254F motor en na aanschaf liep die prima, echter poosje geleden begon de lambdasonde te branden.
Eerst was het vermoeden dat het mogelijk de LMM (0280213012) was, deze verwisseld voor een andere, maar dat bleek geen soelaas te bieden.
Ook is de niet originele lambdasonde vervangen voor een Bosch variant, maar dat gaf ook geen verbetering.
Toen de het lampje van de lambdasonde net aan was, toen liep de auto eigenlijk nog prima en was het meer storend dat het lampje aan was.
Echter nu merk je dat de motor niet helemaal lekker rond loopt en ook wat lijkt in te houden (ondanks vervangen sonde en LMM).
Tevens doet die bij een koude start eerst op toeren naar 2000 toeren heel kort en zakt dan direct af.
Verder ook geen foutcodes dan alleen 2-1-2.
Iemand die het herkent en/of eventueel een tip heeft?
Gegroet,
Chris
Sinds kort heb ik een 960 met een B6254F motor en na aanschaf liep die prima, echter poosje geleden begon de lambdasonde te branden.
Eerst was het vermoeden dat het mogelijk de LMM (0280213012) was, deze verwisseld voor een andere, maar dat bleek geen soelaas te bieden.
Ook is de niet originele lambdasonde vervangen voor een Bosch variant, maar dat gaf ook geen verbetering.
Toen de het lampje van de lambdasonde net aan was, toen liep de auto eigenlijk nog prima en was het meer storend dat het lampje aan was.
Echter nu merk je dat de motor niet helemaal lekker rond loopt en ook wat lijkt in te houden (ondanks vervangen sonde en LMM).
Tevens doet die bij een koude start eerst op toeren naar 2000 toeren heel kort en zakt dan direct af.
Verder ook geen foutcodes dan alleen 2-1-2.
Iemand die het herkent en/of eventueel een tip heeft?
Gegroet,
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2022 09:37 #1471343
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Als ik me niet vergis
Als ik me niet vergis refereert de 2-1-2 toch naar een defecte lambda-sensor?
Heb je deze wel voor het juiste type vervangen? Ik hoor vaker dat de ecu nogal kieskeurig is voor wat betreft het type en fabrikant.
Heb je deze wel voor het juiste type vervangen? Ik hoor vaker dat de ecu nogal kieskeurig is voor wat betreft het type en fabrikant.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2022 22:02 #1471348
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Sensor
De volgende sensor is gemonteerd, deze zou gelijk aan het Volvo nummer (9125581) moeten zijn.
BOSCH Lambda Sensor 0258005098 [ LS 5098 ]
- www.winparts.nl/uitlaatsysteem/lambdason...4.html#specificaties
- www.autodoc.nl/bosch/1148887
- www.estateservices.nl/lambdasonde-960-s9...4-b6304-voorste.html
Was even zoeken voor de meest aantrekkelijk prijs, maar Winparts was de winnaar.
Onder de 2.5 hoort één enkele sensor, met een blauwe connector, iemand had al een katalysator eronder gezet met 2 sensoren maar de zwarte connector was niet aangesloten en is ook geen aansluiting voor
BOSCH Lambda Sensor 0258005098 [ LS 5098 ]
- www.winparts.nl/uitlaatsysteem/lambdason...4.html#specificaties
- www.autodoc.nl/bosch/1148887
- www.estateservices.nl/lambdasonde-960-s9...4-b6304-voorste.html
Was even zoeken voor de meest aantrekkelijk prijs, maar Winparts was de winnaar.
Onder de 2.5 hoort één enkele sensor, met een blauwe connector, iemand had al een katalysator eronder gezet met 2 sensoren maar de zwarte connector was niet aangesloten en is ook geen aansluiting voor

- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2022 21:52 #1471479
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Vacuum
Ik heb nog even nagedacht en eigenlijk zijn de signalen exact een probleem welke relatie heeft met het vacuum. Nu heb ik het e.e.a. even nagelopen aan vacuumslangen etc., maar iemand tips om een vacuumlek gemakkelijk met huishoudspullen op te sporen? Het probleem is niet in één keer ontstaan, maar langzaam en ook progressief in de hinder/het gevoel.
De injectoren haal ik er morgen ook uit en laat ze even reinigen en controleren + nieuwe rubbertjes, dan is dat ook weer in orde. Dat zal wel niet gebeurt zijn in de 27 jaar.
De injectoren haal ik er morgen ook uit en laat ze even reinigen en controleren + nieuwe rubbertjes, dan is dat ook weer in orde. Dat zal wel niet gebeurt zijn in de 27 jaar.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2022 16:16 #1471484
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Vacuumklep
Bij een paar andere kleine werkzaamheden viel me ineens op dat er een scheurtje zat in één van de aansluitingen een vacuumklep van het EGR systeem, onderdeel 9146656.
Een goede is al onderweg, maar ik heb de injectoren ook even weggebracht om ultrasoon te reinigen en nieuwe rubbers/filters te laten monteren. Meer als preventieve maatregel, gezien die rubbers ook behoorlijk hard waren geworden.
Een goede is al onderweg, maar ik heb de injectoren ook even weggebracht om ultrasoon te reinigen en nieuwe rubbers/filters te laten monteren. Meer als preventieve maatregel, gezien die rubbers ook behoorlijk hard waren geworden.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2022 15:55 #1471497
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Verder gaat de zoektocht
Alle injectoren zijn gereinigd, voorzien van nieuwe rubbers en filterelementjes (was goed ook, die waren allemaal kapot), geplaatst en de vacuumklep is vervangen...echter helaas de zoektocht gaat verder waarom de lambdasonde aanslaat.
Bij starten met koude motor slaat die naar 1500 toeren en bij een flinke dot gas kakt de motor even in...dat klinkt toch echt als een vacuumprobleem..? Alle zichtbare vacuumaansluitingen al bekeken op lekkages of andere problemen, allicht binnenkort toch maar een rooktest laten uitvoeren?
Bij starten met koude motor slaat die naar 1500 toeren en bij een flinke dot gas kakt de motor even in...dat klinkt toch echt als een vacuumprobleem..? Alle zichtbare vacuumaansluitingen al bekeken op lekkages of andere problemen, allicht binnenkort toch maar een rooktest laten uitvoeren?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2022 17:11 #1471498
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Chris,
Hallo Chris,
Ik heb je een paar weken geleden de service-manual voor de Motronic 1.8 gestuurd met daarin de handleiding voor het opsporen van de oorzaak van foutcode 2-1-2. Een aantal tests zijn gewoon met een multimeter te doen. Is er wat uitgekomen?
Qua lekkage gaat het alleen om het inlaatspruitstuk. Kan je eenvoudig testen door wat remmenreiniger op het spruitstuk te spuiten, als er een lek is dan zal het toerental veranderen.
Hoe je zelf voor weinig geld een rookgenerator kan bouwen heb ik al eens op het forum gezet: volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...het-inlaatspruitstuk
Piet
Ik heb je een paar weken geleden de service-manual voor de Motronic 1.8 gestuurd met daarin de handleiding voor het opsporen van de oorzaak van foutcode 2-1-2. Een aantal tests zijn gewoon met een multimeter te doen. Is er wat uitgekomen?
Qua lekkage gaat het alleen om het inlaatspruitstuk. Kan je eenvoudig testen door wat remmenreiniger op het spruitstuk te spuiten, als er een lek is dan zal het toerental veranderen.
Hoe je zelf voor weinig geld een rookgenerator kan bouwen heb ik al eens op het forum gezet: volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...het-inlaatspruitstuk
Piet
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-08-2022 13:54 #1471507
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic OBD
Ik denk dat de OBD ingang in de middenarmsteun onder een klepje te vinden is. Daar zit ie bij de 940 in ieder geval.
Groet,
Pascal
Groet,
Pascal
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2022 14:37 #1471506
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Motronic 1.8
Hi Piet,
Ik heb net even de stappen onder de foutcode 2-1-2 nog gevolgd in de service manual, echter een paar kan ik niet uitvoeren i.v.m. ontbreken uitleesapparatuur. Waar zit in de '95 960 eigenlijk de aansluiting om hem uit te lezen? Ik heb onder de motorkap wel van die zwarte kastjes met een drukknopje, maar ik heb nog geen OBD poort ontdekt. Onderstaand even per punt de beoordeling:
<s>Zou dus betekenen dat er een draadbreuk is tussen aansluiting 3 van de lambdasonde en #19 van de stuureenheid. De stuureenheid is dan de computer en waar kan ik die vinden? Ik heb wel moeten meten met een spijkertje tussen de pin en mijn multimeter, dus ik doe die nog even overnieuw en dan direct op de pin.</s>
Schrap bovenstaande opmerking, de weerstand tussen pin 3 en het massapunt is 0Ω. Ik had random op een blanke bout gemeten als 'massa', maar daar gaf die een weerstand aan, echter op het echte massapunt van de motor/kabel van de motor naar carrosserie was het 0Ω/een piepje van mijn multimeter.
Ik ga dus nog steeds uit van een vacuumlek ergens, maar die heb ik nog niet gevonden. Ook niet bij de rubberen verbindingsstukken van motor naar inlaatspruitstuk. De punten waar een vacuumlek kon zijn heb ik nagelopen met injector/carb reiniger...maar daar heb ik eigenlijk geen vertrouwen in.
Voor jouw tip m.b.t. de eigen rooktester, dan moet ik eerst naar de winkel om een set sigaren te halen :')
Ik heb net even de stappen onder de foutcode 2-1-2 nog gevolgd in de service manual, echter een paar kan ik niet uitvoeren i.v.m. ontbreken uitleesapparatuur. Waar zit in de '95 960 eigenlijk de aansluiting om hem uit te lezen? Ik heb onder de motorkap wel van die zwarte kastjes met een drukknopje, maar ik heb nog geen OBD poort ontdekt. Onderstaand even per punt de beoordeling:
- EK1, geen uitleestool
- EK2, geen uitleestool
- EK3, geen uitleestool
- EK4, geen uitleestool
- EK5, vacuumlekkages visueel en per stuk gecontroleerd, geen afwijkingen gezien
- EK6, geen uitleestool
- EK7, 0,5V, is valide/correct
- EK8, n.v.t.
- EK9, 13,73V, is valide/correct
- EK10, n.v.t.
- EK11, zekering is goed
- EK12, 13,77V, is valide/correct
- EK13, 0,00V, is valide/correct
- EK14, 0Ω
<s>Zou dus betekenen dat er een draadbreuk is tussen aansluiting 3 van de lambdasonde en #19 van de stuureenheid. De stuureenheid is dan de computer en waar kan ik die vinden? Ik heb wel moeten meten met een spijkertje tussen de pin en mijn multimeter, dus ik doe die nog even overnieuw en dan direct op de pin.</s>
Schrap bovenstaande opmerking, de weerstand tussen pin 3 en het massapunt is 0Ω. Ik had random op een blanke bout gemeten als 'massa', maar daar gaf die een weerstand aan, echter op het echte massapunt van de motor/kabel van de motor naar carrosserie was het 0Ω/een piepje van mijn multimeter.
Ik ga dus nog steeds uit van een vacuumlek ergens, maar die heb ik nog niet gevonden. Ook niet bij de rubberen verbindingsstukken van motor naar inlaatspruitstuk. De punten waar een vacuumlek kon zijn heb ik nagelopen met injector/carb reiniger...maar daar heb ik eigenlijk geen vertrouwen in.
Voor jouw tip m.b.t. de eigen rooktester, dan moet ik eerst naar de winkel om een set sigaren te halen :')
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2022 16:42 #1471509
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een 960/850 met een Motronic
Moderators: Jerry Stam