940 B230k stottert
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2021 00:26 #1467891
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij heeft daar ...
oorspronkelijk een B230FB in gelegen. Non-turbo namelijk
Wat staat er voor nummer in de cilinderkop onder het uitlaatspruitstuk ?
in een 94 zal nooit af fabriek een B230K hebben gezeten.
Als het al '94 is. Is '94 het modeljaar of het bouwjaar en weet je ook welke maand
Hij kan dus ook uit bouwjaar '93 zijn. En in dat jaar waren de 940's er ook met FB motor.
Check anders je VIN code om achter modeljaar en oorspronkelijk motortype te komen.
Die ABS verdeelkast zit bij een FB op die plek op de foto en remreservoir klopt ook voor een FB.
Wat staat er voor nummer in de cilinderkop onder het uitlaatspruitstuk ?
in een 94 zal nooit af fabriek een B230K hebben gezeten.
Als het al '94 is. Is '94 het modeljaar of het bouwjaar en weet je ook welke maand
Hij kan dus ook uit bouwjaar '93 zijn. En in dat jaar waren de 940's er ook met FB motor.
Check anders je VIN code om achter modeljaar en oorspronkelijk motortype te komen.
Die ABS verdeelkast zit bij een FB op die plek op de foto en remreservoir klopt ook voor een FB.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2021 00:59 #1467892
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik zou het ook in deze richting zoeken
"Brandstoffilter en de pomp"
Als het niet de sonde is. Want daar kan die ook zeker vreselijk beroerd door gaan lopen.
Net als door een katalysator waar het binnenwerk van gedesintegreerd is en de doorstroming blokkeert.
Als het niet de sonde is. Want daar kan die ook zeker vreselijk beroerd door gaan lopen.
Net als door een katalysator waar het binnenwerk van gedesintegreerd is en de doorstroming blokkeert.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2021 08:01 #1467908
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gisteren bezig geweest en
Gisteren bezig geweest en getest..
Lambdasonde is goed.
Gasklepstandschakelaar / sensor is goed.
Stationairklep was vies en zat vast, deze is na flink wat remreiniger los gekomen en werkt ook weer perfect.
Vervolgens liep het blok al beter.
Maar helaas... Het gerommel kwam weer terug bij stationairtoerental.
LMM afgekoppeld, en loopt stukken beter.
Nieuwe LMM besteld maar die blijkt kapot te zijn ( fabrieks nieuw ) hmmmmm...oude LMM terug erop, stekker eraf. En loopt beter, niet goed maar "oke".
Ook de stekker van de gasklepschakelaar eraf gehaald en dan zou hij uit moeten vallen.
Dit was dit niet het geval
Krijgt op dat moment geen aansturing maar blijft wel lopen.
Hans Kazan ?????
Maar.... Volgende stap is de uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen, hoor hier toch iets van lekkage.
Waardoor hij valse lucht aanzuit en daardoor de lamda verkeerde waardes krijgt.
Stinkt namelijk erg sterk naar benzine en onverbrande benzine.
Verbruik was laatste periode ook hoger dan normaal.
Eerst de pakkingen van spruitstuk en voorpijp + cat ververvangen, en kijken wat het resultaat is.
Lambdasonde is goed.
Gasklepstandschakelaar / sensor is goed.
Stationairklep was vies en zat vast, deze is na flink wat remreiniger los gekomen en werkt ook weer perfect.
Vervolgens liep het blok al beter.
Maar helaas... Het gerommel kwam weer terug bij stationairtoerental.
LMM afgekoppeld, en loopt stukken beter.
Nieuwe LMM besteld maar die blijkt kapot te zijn ( fabrieks nieuw ) hmmmmm...oude LMM terug erop, stekker eraf. En loopt beter, niet goed maar "oke".
Ook de stekker van de gasklepschakelaar eraf gehaald en dan zou hij uit moeten vallen.
Dit was dit niet het geval
Krijgt op dat moment geen aansturing maar blijft wel lopen.
Hans Kazan ?????
Maar.... Volgende stap is de uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen, hoor hier toch iets van lekkage.
Waardoor hij valse lucht aanzuit en daardoor de lamda verkeerde waardes krijgt.
Stinkt namelijk erg sterk naar benzine en onverbrande benzine.
Verbruik was laatste periode ook hoger dan normaal.
Eerst de pakkingen van spruitstuk en voorpijp + cat ververvangen, en kijken wat het resultaat is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2021 21:27 #1467917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na wat uitpluiswerk door mijn
Na wat uitpluiswerk door mijn schoonvader, erachter gekomen dat er van oorsprong een B230FB in zou moeten hangen.
Wordt vervolgd..
Wordt vervolgd..
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2021 01:40 #1467921
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
Euh... Dat zei ik dus al. Dat het een FB model was.
Gemist met lezen ?
Hoefde je je schoonvader niet voor aan het uitpluizen te zetten.
Maar graag gedaan.
En hopelijk krijg je het probleem de wereld uit,
Gemist met lezen ?
Hoefde je je schoonvader niet voor aan het uitpluizen te zetten.
Maar graag gedaan.
En hopelijk krijg je het probleem de wereld uit,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2021 07:35 #1467925
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik geef alleen een
Ik geef alleen een bevestiging over de K of FB versie.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2021 12:26 #1467928
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het kan aan heel veel dingen
Het kan aan heel veel dingen liggen... beste aanpak is methodisch proberen dingen uit te sluiten. Je schrijft dat een aantal dingen, zoals de gasklepstand/schakelaar goed zijn. Maar ik weet niet hoe je dit bepaald hebt... alleen een klikje uit de schakelaar geeft bv nog niet aan dat die goed is... onderstaande kan dus overbodig zijn.
-Als eerste zou ik beginnen om ook het gaskleppenhuis eens schoon te maken aan de binnenzijde, en daarna kijken of je stationair toerental goed kan afstellen volgens de procedure uit de volgende link:
volvo700vereniging.nl/node/17794
-Heb je al eens gekeken of de temperatuursensor nog goed is? er zitten er 2 in, waarvan er 1 enkel en alleen voor het dashboard is, en de ander voor de ecu.
-Al eens grondig getest op eventueel vacuüm lekkage?
-Volgens mij blijft de boel altijd lopen (niet al te best) zonder gasklepschakelaar, enige wat die schakelaar immer doet is aangeven of de boel stationair moet draaien of niet.
-Als eerste zou ik beginnen om ook het gaskleppenhuis eens schoon te maken aan de binnenzijde, en daarna kijken of je stationair toerental goed kan afstellen volgens de procedure uit de volgende link:
volvo700vereniging.nl/node/17794
-Heb je al eens gekeken of de temperatuursensor nog goed is? er zitten er 2 in, waarvan er 1 enkel en alleen voor het dashboard is, en de ander voor de ecu.
-Al eens grondig getest op eventueel vacuüm lekkage?
-Volgens mij blijft de boel altijd lopen (niet al te best) zonder gasklepschakelaar, enige wat die schakelaar immer doet is aangeven of de boel stationair moet draaien of niet.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2021 14:23 #1467932
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @Noppen
Het is modelafhankelijk. De gasklepschakelaar en in modernere uitvoeringen is de schakelaar vervangen door een potmeter. Op een (Vialle)tester zie je dan een ledbalk die de exacte stand van de gasklep aangeeft en doorstuurt naar de ECU.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2021 14:53 #1467935
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien was ik iets wat
Misschien was ik iets wat voorbarig, maar bij mijn weten is het bij de 740's en 940's vrijwel altijd een schakelaar (aan/uit).
Geloof dat (sommige) 960's al wel een potmeter hebben... maar dat is in dit geval niet relevant. Ik meen dat de B204's een potmeter gebruikte voor de TCU... maar ook dit is in dit geval niet relevant.
Geloof dat (sommige) 960's al wel een potmeter hebben... maar dat is in dit geval niet relevant. Ik meen dat de B204's een potmeter gebruikte voor de TCU... maar ook dit is in dit geval niet relevant.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2021 18:32 #1467945
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem is de wereld uit.
Probleem is de wereld uit. De bekabeling van de lambdasonde onder de wagen lag bloot. Een 1 of andere beunhaas is hier bezig geweest. Geen stekker verbinding maar aan elkaar gesoldeerd zonder afwerking.
Maar...... Onder de ommanteling van de draden elders was ook wat bekabeling beschadigd waarvan 1 draad met nog 1 ijzerdraadje vast zat. Alles losgehaald en opnieuw en op de juiste manier vast gelegd. Uitlaat pakkingen van spruitstuk en voorpijp/cat ook gelijk gedaan. Is nu stil en rijdt als vanouds.
Bedankt voor het meedenken.
Maar...... Onder de ommanteling van de draden elders was ook wat bekabeling beschadigd waarvan 1 draad met nog 1 ijzerdraadje vast zat. Alles losgehaald en opnieuw en op de juiste manier vast gelegd. Uitlaat pakkingen van spruitstuk en voorpijp/cat ook gelijk gedaan. Is nu stil en rijdt als vanouds.
Bedankt voor het meedenken.
Moderators: Jerry Stam