940 B230k stottert

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 14:57 #1110810 door V700 register
940 B230k stottert is gemaakt door V700 register
Goedendag, met een 940 B230K heb ik het volgende :

Auto start goed, loopt goed, wanneer je wegrijdt begint de auto te schokken.
Met extra gas geven gaat het probleem niet weg.
Zijn momenten dat er niets aan de hand is, en uit het niets komt het weer terug.
Bougie / kabels / verdeelkap+rotor / olie+filter, heb ik er nieuw opgezet-ververst.
Maar helaas, geen verbetering.

Wanneer ik de LMM afkoppel merk ik dat de motor net iets slechter loopt.
Ook hoor ik een "knetter/plof" geluid van onder de wagen vandaan komen.

Het lijkt met de dag erger te worden, stationair schommelt hij tussen de 800 en de 500 toeren continu op/en neer.
Handgeschakelde wagen, moet hem wakker houden om uitval te voorkomen bij rotonde of verkeerslicht.

Zat zelf aan het volgende te denken :

Brandstoffilter en de pomp.

Div garage's bij mij in de buurt zijn dicht of 2 weken wachttijd.

Iemand suggesties ?
Is een 940 uit 1994 uit te lezen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 19:39 #1467754 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Sonde
Je kunt de wagen uitlezen met het ingebouwde testkastje bij de linker veerpoot voor. Dit is wat ik in eerste instantie zou doen.

Dan de lambda-sonde controleren op goede werking.. De signaaldraad onder de motorkap moet een spanning hebben die tussen de 0.2 en 0.8 Volt fluctueert. Niet proberen af te lezen met een digitale meter, de goedkopere samplen namelijk de spanning in een traag tempo. Je kunt beter een draaispoelmeter gebruiken. Loopt de spanning niet heen en weer, dan meten of er een spanning staat tussen de uitlaat en het uitlaatspruitstuk. Die mag niet hoger zijn dan 0,3 volt. is deze hoger, dan een massadraad leggen tussen sondehuis en een massapunt op het motorblok. Is de storing dan over dan zegt de Duitser: "Fahren"!

Is de massa van de sonde in orde, en loopt de spanning op de signaaldraad zoals geschetst dan is het goed. In het andere geval is weggooien van de sonde geen zonde. Ding gaat volgens de gegevens van de fabrikanten 160.000 tot 200.000 km mee.
.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-07-2021 19:55 #1467755 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Welke motor precies?
Je schrijft dat je een B230K motor hebt, dat betwijfel ik omdat de B230K een carburateur heeft (zat destijds in mijn 740 uit 1985) en dus een flink stuk ouder is. Naar mijn weten is de B230K nooit geleverd op de 940.
Ik vermoed dat je een B230FK hebt, aangezien de auto uit 1994 komt?
Heb je een turbo dan is het waarschijnlijk een een B230FK (maar die zijn pas vanaf modeljaar 1996 geleverd) en anders een B230FB non-turbo?
Dit valt af te lezen aan de witte sticker op het zwarte distributiedeksel.
Wel even handig om te weten over welk type motor we het hebben, om je zo goed mogelijk te kunnen helpen.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 20:24 #1467758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt zover.
Bedankt zover.

Ik probeer er een foto toe te voegen ( lukt / lukt niet
. )

Heb de auto gekocht zonder enige onderhoud historie.
Of er een ander blok in ligt of dat alleen de distributiekap vervangen is van een sloper.. wie zal het zeggen.
Het is een non turbo.

Zal proberen wat meer info te verzamelen.
En dit later toevoegen.



[Moderator: Foto erin gehangen]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 20:45 #1467760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra fototje.
Extra fototje. Op blok.zelf staat ook B230K




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2021 21:31 #1467761 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto's toevoegen wilt niet
Foto's toevoegen wilt niet helemaal lukken. Poging 3..


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2021 01:25 #1467767 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Injectie!
Hallo volvo 960r

Da's geen B230K, want er zit geen carburateur op, maar wel een luchtmassameter en injecteurs. Waarschijnlijk is er ooit een andere kap op de voorkant van het motorblok geschroefd, waardoor het opschrift niet meer klopt.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-07-2021 10:55 #1467776 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Frankenstein blok
Of je hebt een zgn. Frankenstein blok: een blok samengesteld uit verschillende Volvo delen. Onderblok van een oude B230K, cilinderkop van een 940 of zoiets. Komt wel vaker voor, dat Volvo spul is net Lego; je kunt het vaak combineren met elkaar. Zou kunnen dat het originele onderblok een keer vervangen is en de originele kop hergebruikt is, hoeft geen probleem te zijn.
Maar daarmee is jouw probleem nog niet verholpen.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2021 12:58 #1467787 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ik mis iets.
Kijkend naar de foto's zie ik iets wat niet klopt, maar wat weet ik niet. En ineens vanavond zie ik het. De gasrol ziet er anders uit dan ik gewend ben, kleiner. Logisch, want ik mis ook de cruisecontrol.

Dit is wel een erg merkwaardig samengestelde motor. Ook het verdeelblok op het rechter veerpoothuis komt mij niet bekend voor. En zit er wel een koolfilter in? Ook het reservoir van de stuurbekrachtiging doet mij ietwat vreemd aan. En ik mis de ontsteking die bij een 230K links voor verticaal op het blok zit. Het geheel doet mij denken aan een vorige eigenaar die nogal aan het hobbyen is geweest....

Een B230K motor is het dus zeker niet, die ken ik uit mijn roemruchte 240 waarmee ik kon lezen en schrijven en die uit een 740 kwam.

Deze constatering heeft niets met het luchtfilter te maken, hetgeen ik daarover schreef blijft rechtovereind.

Het is een merkwaardig geheel, alsof men met een soeplepel een lekkere warme trui heeft gehaakt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2021 15:59 #1467805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb even een filmpje
Ik heb even een filmpje gemaakt, luchtmassameter afgekoppeld = loopt slecht.
Weer aangekoppeld is het een paar tellen goed, maar daarna weer slecht.

Zou deze de boosdoener kunnen zijn van dit FrAnKeNsTeIn blok ?

Link naar filmpje :

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD