volvo 960 met olie in het expansievat

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2021 22:24 #1464860 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Linksachter is de meest
Linksachter is de meest voorkomende lokatie van het doorslaan van de koppakking.
Misschien omdat de motor daar achter het uitlaatspruitstuk het minst geventileerd wordt en daardoor het warmst wordt.

Er zit nu waarschijnlijk nog geen scheur in het blok.
Maar het is zo dat het regelmatig voorkomt dat enige tijd na het wisselen van een koppakking bij deze motoren het onderblok nog wel eens wil scheuren.
Altijd op dezelfde plaats, tussen cylinder 3 en 4 onder het uitlaatspruitstuk.

volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/sc...ylinder-motorblokken

volvo700vereniging.nl/node/24811

Ik zou contact opnemen met Henk Huisman. Die heeft aardig wat ervaring met het wisselen van een koppakking bij deze motoren.

Piet



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2021 01:20 #1464596 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ga er gewoon met iemand naar kijken die ervaring heeft..
In principe moet het geen zware kus zijn. Kop er af en laten vlakken wanneer de rest nog goed is. Bij terugplaatsen de montage-instrucies opvolgen. een eventuele revisie van de kop kun je uitbesteden wanneer het nodig is. Vaak zijn de inlaatkleppen en hun pasen en pinksteren half versleten wanneer de uitlaatkleppen hun levenseinde naderen. Die kun je dan bij een revisie rustig laten zitten.

Lampje pook vervangen en krasjes zijn ook oplosbaar. Bij de remmen remjukken helemaal los en schoonmaken met staalborstel op boormachine. Remschijven opmeten, te dun is oud ijzer.

Kopbouten hoeven niet te worden vervangen wanneer de lengte en diameter nog een de specificaties voldoen. Waterpomp moet er af, dus nieuwe pakkingen.

En je krijgt een heerlijke wagen terug.

Eerst dus goed kijken voor je 'm netjes verpakt in bubbeltjefolie voorzichtig in het majem pleurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2021 01:47 #1464863 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic scheuren controleren
Een methode die bij lekkages wordt toegepast door een Belgisch diagnosetechnisch bedrijf is die met een rookmachine. De mannen van van Sergoyne lossen overigens de meest krankzinnige storingen op. Een vriend van me, ervaren werkplaatschef en diagnose-technicus was het gemier zat. Storing van de toerenteller van een V70. Toen deze was gerepareerd deed de ABS het niet meer. Toen hij de ABS goed had was de toerenteller weer volslagen dol. Die draaien allebei op het toerental-signaal. Na 6 uur prutsen was hij het zat en reed de volgende dag naar België. V70 in de werkplaats, even koffie halen en een babbeltje met de magazijnmeester en na 15 minuten was het gebakje klaar en kon hij weer terug naar Nijmegen.. De zegeningen van de can-bus, zullen we maar zeggen. En erger, leg dat bij een nieuwe wagen (7000 km gelopen) maar eens uit aan een klant.

Ik heb ook een avontuur meegemaakt met een V70 in Frankrijk. Twee uur in een Volvo werkplaats en ik had het helemaal gehad jet die onzin. Voor mij gewoon een 940 zonder al te veel toeters en bellen. Keep it simple, stupid....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2021 02:21 #1465014 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Yep
Tis niet alleen bij de 960.
Veel auto's van meerdere merken met de motor in de lengterichting hebben bij de achterste cilinder de meeste koelproblemen. Komt door de bouwaard.
En een lekke koppakking kan in veel smaakjes komen.
Kvs in cilinder en niet bij de olie. Of Kvs wel bij de olie maar niet in de cilinder,
Kvs naar buiten. Olie naar buiten. Of allebei. Of allemaal van bovenstaande.

Denk dat bij een 960 koppakking vervanging nog meer gelet moet worden op dat de kopboutgaten helemaal schoon zijn. Geen rommel en al helemaal geen olie of kvs in die boutgaten. Anders is het bout aandraaien en creër je een hydraulische druk en aangezien vloeistof zich niet laat samendrukken kan het barsten of buigen worden voor het onderblok.

Meende wel eens (ergens maar waar ook alweer?) gelezen te hebben dat het probleem van het blokscheuren ook kan ontstaan bij het losdraaien van de kopbouten en niet eens bij het vastdraaien.
Maar dat verhaal zou je moeten verifieren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD