volvo 960 met olie in het expansievat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2020 12:32 #1110337
door V700 register
volvo 960 met olie in het expansievat is gemaakt door V700 register
Goedendag. Het is al even geleden dat ik actief was op dit forum. ik rijd nog steeds met mijn 740 rond. die is niet stuk te krijgen. Sinds een jaar staat er ook een 960 2,5 l benzine automaat op de oprit. Wat een fijne auto is dat. Maar deze heeft wel wat onderhoud nodig. Heb er al een ander stuurhuis onder. Motorsteunen vervangen. Uitlaat gedicht, en nog zo wat meer.
Heeft ook koelvloeistof gelekt, maar dat is opgelost. Bleek een brakke slangaansluiting. Geen koelvloeistofgebruik meer. Motor is niet heet geweest, althans tempmeter bleef keurig in het midden. Er moest wel aardig wat nieuwe kvs bij. Ik merkte het omdat de kachel het niet meer deed. Kvs lampje is niet gaan branden, want de bedrading van de sensor blijkt helemaal vergaan.....
Vorige week echter een nieuw probleem. Veel olie in het expansievat van de koelvloeistof. Ik vrees dat de koppakking er uit ligt, en dat het einde verhaal is. Of kan daar een andere oorzaak voor zijn?
Alvast bedankt,
groeten, Lennert
Heeft ook koelvloeistof gelekt, maar dat is opgelost. Bleek een brakke slangaansluiting. Geen koelvloeistofgebruik meer. Motor is niet heet geweest, althans tempmeter bleef keurig in het midden. Er moest wel aardig wat nieuwe kvs bij. Ik merkte het omdat de kachel het niet meer deed. Kvs lampje is niet gaan branden, want de bedrading van de sensor blijkt helemaal vergaan.....
Vorige week echter een nieuw probleem. Veel olie in het expansievat van de koelvloeistof. Ik vrees dat de koppakking er uit ligt, en dat het einde verhaal is. Of kan daar een andere oorzaak voor zijn?
Alvast bedankt,
groeten, Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2020 15:41 #1464495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat je motor niet te heet is
Dat je motor niet te heet is geworden omdat de temperatuurmeter in het midden is blijven staan, is helaas geen wetmatigheid (ik spreek uit ervaring).
Ik hoop voor je dat het enkel de pakking is maar als je alu onderblok te heet geworden is, dan kan daar ook een scheurtje in gekomen zijn.
Niet dat ik je ongerust wil maken, maar sluit het iig uit als je druk gaat lopen doen met koprevisies of pakkingen vervangen.
Ik hoop voor je dat het enkel de pakking is maar als je alu onderblok te heet geworden is, dan kan daar ook een scheurtje in gekomen zijn.
Niet dat ik je ongerust wil maken, maar sluit het iig uit als je druk gaat lopen doen met koprevisies of pakkingen vervangen.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2020 09:46 #1464514
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De KVS temperatuursensor zit
De KVS temperatuursensor zit in het thermostaathuis dus vrij hoog in het KVS-circuit.
Bij meer dan één liter KVS verlies staat deze sensor al droog en kan de KVS temperatuur dus niet meer meten. En het helpt ook niet de temperatuurmeter tussen de 70 en 105 graden gewoon in het midden blijft staan.
Ik denk dat de koppakking er inderdaad uit ligt en dat bovendien de kop (te) warm is geworden
Piet
Bij meer dan één liter KVS verlies staat deze sensor al droog en kan de KVS temperatuur dus niet meer meten. En het helpt ook niet de temperatuurmeter tussen de 70 en 105 graden gewoon in het midden blijft staan.
Ik denk dat de koppakking er inderdaad uit ligt en dat bovendien de kop (te) warm is geworden
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2020 09:17 #1464539
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties! ik ik had van Timen al begrepen dat een koppakking van een 960 vervangen nogal een dingetje is. Ben dr bang voor dat dit einde verhaal is dan.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-12-2020 13:14 #1464543
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic het is geen heel makkelijke reparatie
En dan is er nog de kans dat het niet succesvol is, maar als je een beetje handig bent en youtube filmpjes kunt volgen zou ik altijd de moeite nemen om de pakkingen en een momentsleutel te kopen en er eens lekker mee aan de slag te gaan? Voor een paar honderd euro neem je de gok dat je nog jaren met de auto kunt zoeven, waarvan je een aantal onderdelen die wel vaker stuk gaan, maar nu weer jaren meekunnen, al vervangen hebt. En zet hem anders te koop met het verhaal erbij? Er zijn al te veel mooie goede auto's gesloopt omdat de reparatie niet meer tegen de waarde opweegt? Maar een goed gerepareerde 960 is goud waard en als je een gelijkwaardige auto moet kopen ben je veel meer geld kwijt. Ik heb mijn 240 en mijn 940 altijd doorgerepareerd. Mensen, inclusief leden van dit forum, hebben mij voor gek verklaard nog 2000 Euro tegen zo een auto aan te smijten, maar ik rijdt zo ontzettend goedkoop, nog goedkoper dan de bijtelling van een klein elektrisch koekblik.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2020 00:39 #1464558
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Timen
Hallo Leonardus
Overleg eens met Timen of jullie die klus niet samen kunnen klaren.
groetjes
Mathy
Overleg eens met Timen of jullie die klus niet samen kunnen klaren.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2020 15:55 #1464564
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat heb ik al gedaan,
Dat heb ik al gedaan, overigens zonder bovenstaande beschrijving. Ik heb hem enkel gevraagd of hij het vervangen van de de koppakking van een 960 ziet zitten. En zijn antwoord was dat hij dat niet meer doet vanwege vele werk en kans op mislukken.
Ik ben aangewezen op mn eigen klusvermogen. ik twijfel erg. wil het zeker wel proberen, maar heb nog niet eerder een koppakking vervangen. Ik ben niet bang aangelegd wat klussen betreft, maar het zal me zeker tijd kosten, en dat heb ik op dit moment niet.
Groeten,
Lennert
Ik ben aangewezen op mn eigen klusvermogen. ik twijfel erg. wil het zeker wel proberen, maar heb nog niet eerder een koppakking vervangen. Ik ben niet bang aangelegd wat klussen betreft, maar het zal me zeker tijd kosten, en dat heb ik op dit moment niet.
Groeten,
Lennert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2020 16:17 #1464565
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat voor mij een beetje
wat voor mij een beetje meespeelt is dat er nog wel wat meer met deze auto aan de hand is.
meestal is het starten lopen, maar soms is ineens de accu leeg. ook gelijk na een lange rit meegemaakt.
airco doet het niet meer. condensor moet vervangen want lek, rest van de installatie onzeker
remmerij rondom moet worden gedaan.
dimmen binnenverlichting werkt niet, verlichting pook automatische versnellingsbak kapot.
cosmetisch niet helemaal naar mijn zin. Schade, krassen etc
stuk voor stuk zaken die op te lossen zijn, maar alles bij elkaar..... deze auto is echt mee geragd. Ik moest bij het vervangen van het stuurhuis de klonten zand tussen de open ruimtes wegbikken.
maarja. dat ding rijd/reed zo lekker. echt een andere auto dan de 740 die ik heb. dus tja.
Wat heb ik nodig aan materiaal? koppakking, kopbouten, waterpomp en distributieriem. heb ik dan alles, of moet ik aan meer denken?
Alvast bedankt voor de steun en informatie
Groeten, Lennert
meestal is het starten lopen, maar soms is ineens de accu leeg. ook gelijk na een lange rit meegemaakt.
airco doet het niet meer. condensor moet vervangen want lek, rest van de installatie onzeker
remmerij rondom moet worden gedaan.
dimmen binnenverlichting werkt niet, verlichting pook automatische versnellingsbak kapot.
cosmetisch niet helemaal naar mijn zin. Schade, krassen etc
stuk voor stuk zaken die op te lossen zijn, maar alles bij elkaar..... deze auto is echt mee geragd. Ik moest bij het vervangen van het stuurhuis de klonten zand tussen de open ruimtes wegbikken.
maarja. dat ding rijd/reed zo lekker. echt een andere auto dan de 740 die ik heb. dus tja.
Wat heb ik nodig aan materiaal? koppakking, kopbouten, waterpomp en distributieriem. heb ik dan alles, of moet ik aan meer denken?
Alvast bedankt voor de steun en informatie

Groeten, Lennert
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2020 01:15 #1464597
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @ Reinier Verbeek
Ik verklaar je in iedere geval niet voor gek. Doorrepareren aan een wagen die minimaal 100.000 kilometer of (veel) meer op een fatsoenlijke manier mee kan is nooit verkeerd. En mag dat dan 2.000 Euro kosten. meestal kun je er dan een paar kilometertjes mee door.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2021 14:52 #1464850
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressie
vandaag eindelijk wat tijd gehad. ik dacht, ik meet eerst de compressie maar eens.
cilinder 1 (achterste) meet ik 8. cilinder 6 meet ik 10. rest 12.
Het is echt motorolie dat in de koelvloeistof zit. bakolie is nog schoon en op niveau. motorolie is niet meer op niveau. nou ja. zal dus de koppakking wel zijn.
Aan de achterzijde veel olie aan het blok, tegen het schutbord zeg maar.
kan dat ook door een koppakking komen, of is daar meer aan de hand. keerring of erger?
hoe controleer ik op scheuren in het blok? ik heb hier niet de mogelijkheid om de boel onder druk te zetten, tenzij iemand een mooie MacGyver-methode weet
Groeten, Lennert
cilinder 1 (achterste) meet ik 8. cilinder 6 meet ik 10. rest 12.
Het is echt motorolie dat in de koelvloeistof zit. bakolie is nog schoon en op niveau. motorolie is niet meer op niveau. nou ja. zal dus de koppakking wel zijn.
Aan de achterzijde veel olie aan het blok, tegen het schutbord zeg maar.
kan dat ook door een koppakking komen, of is daar meer aan de hand. keerring of erger?
hoe controleer ik op scheuren in het blok? ik heb hier niet de mogelijkheid om de boel onder druk te zetten, tenzij iemand een mooie MacGyver-methode weet

Groeten, Lennert
Moderators: Jerry Stam