B230 Penta Hoofdpijn dossier - Hulp gevraagd

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2020 22:30 #1110019 door Stijn Terstappen
B230 Penta Hoofdpijn dossier - Hulp gevraagd is gemaakt door Stijn Terstappen
Hallo mede liefhebbers,

Vandaag een nieuwe uitdaging aangegaan, een Boot uit 1982 met hierin 2 Volvo B230 Penta blokken met Solex carb's. De boot is reeds door een collega van mij aangeschaft waarbij 1 motorblok niet werkend was.

Nu de volgende issue's:

1. Het blok bouwt op alle 4 de cilinders slechts 3 bar compressie op
2. Benzine komt bovenin de kop te staan vermengd met olie

Hierdoor slaat het blok natuurlijk niet aan, ondanks dat we geen historie van het blok en de kop weten zag het er allemaal wel erg vers uit, kop was gevlakt en koppakking vernieuwd. Wij hebben de kop los gehad, geen kromme kleppen, scheuren, niet-afdichtende zuigerveren of andere rariteiten gezien. Hierna hebben wij de kop weer op een juiste wijze teruggemonteerd met nieuwe pakking en trekbouten.

Onze beredenering was: Distributie riem staat niet op tijd waardoor deze op alle 4 de cilinders niet de juiste compressie op kan bouwen, bovendien door het vele starten / verzuipen is de olie gaan mengen met benzine? Distributie nagelopen en opnieuw op tijd gezet met de merktekens met de vraagbaak ernaast maar helaas geen verschil in compressie.

Wat het olie/benzine verhaal betreft: Hoe kan dit mengen en bovenin de kop komen? We hebben de kleppendeksel eraf gepakt met starten en zien de olie vermengd met benzine langs de klepbuckets omhoog komen en niet door de oliekanalen in de kop...?

(Bijlage foto vh onderblok/ zuigers)
Wie schiet ons qua kennis en kunde bij? Vandaag een dag zoet aan geweest zonder succes, ik heb zelf redelijk wat kennis over de B230 maar deze issues ben ik nog nooit eerder tegengekomen.

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Gr Stijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2020 22:47 #1462426 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic fotos kop
fotos kop






Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2020 01:23 #1462429 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic goh..
Stijn, kijk eens naar de carterventilatie. Het lijkt alsof er druk in het carter wordt opgebouwd waardoor olie het carter in wordt geperst.
Dat verklaart overigens niet dat er benzine in de kop terecht komt. Die pentablokken zijn overigens nagenoeg gelijk aan de B2xx blokken. De compressie zou volgens de servicedocumentatie dus gelijk moeten zijn aan de B2xx specificatie.

Ik blijf me nog even suf piekeren en zal links en rechts even navragen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2020 12:18 #1462432 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 3 bar is wel erg laag.
3 bar is wel erg laag.

Even hardop denkende;
Bij veelvuldig starten en niet aanslaan komt er natuurlijk aardig wat benzine boven op de zuigers. De benzine loopt dan langs de zuigers omlaag, maar spoelt op die manier ook vrij vlot alle olie weg. Die olie is een vrij belangrijke afdichting om je zuigers/zuigerveren hun werk te laten doen. Compressie keldert op die manier aardig. Je kan via de opening van de bougies een beetje olie op de zuigers druppelen om het dit te verhelpen. Uiteraard spoelt ook dit weer weg als je veelvuldig blijft starten zonder aanslaan...

Als ik het goed begrijp heb je de boel afgesteld aan de hand van de diverse markeringen. De spie op de krukas wil het nog wel eens begeven, waardoor de markering van geen kan klopt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2020 12:52 #1462433 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dank voor jullie reacties, We
Dank voor jullie reacties, We gaan er morgen weer mee aan de slag. We gaan dan ook de poulie van de krukas aftrekken en kijken of deze uberhaupt nog klopt met spie verbinding. Is er in de loop der jaren nog gebruik gemaakt van poulies waar een andere markering/verdeling op staat? Verderop bij de poulie staat een rondje gestanst, deze verschilt van positie ten op zichte van de poulie van de andere motor, geen idee waar dit voor is/voor staat?

We houden jullie op de hoogte!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2020 13:38 #1462436 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb trouwens nog wel een
Ik heb trouwens nog wel een service manual voor de Penta blokken op de digitale plank liggen mocht je die nog niet hebben.

Ik weet niet zeker of Penta's ook de gedempte krukaspoellie hebben, maar het rubber kan ook loslaten waardoor het buitenste en binnenste gedeelte van elkaar kunnen verschuiven.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2020 22:08 #1462440 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Is dat een mechanische
Is dat een mechanische benzinepomp daar aan de zijkant? Deze kunnen intern lekken en dan loopt er benzine zo het carter in. Dat is erg slecht voor de smering.

Alle smering van de kop gaat via de 5 lageringen van de nokkenas, en loopt dan naar beneden naar en over de buckets. Misschien lijkt het daardoor alsof de olie langs de buckets omhoog komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2020 08:05 #1462441 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dat zou perfect zijn! Tot nu
Dat zou perfect zijn! Tot nu toe alleen de haynes en 740 vraagbaak erbij gehad en nog geen penta handleiding kunnen vinden! Ik zal je zo even een pb sturen.

Vandaag gaat mijn collega er verder mee en zal eind Vd dag een update proberen te geven.

Groet Stijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2020 08:07 #1462442 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Klopt inderdaad, is een
Klopt inderdaad, is een benzine pomp tegen t Carter aan. Deze is ook nieuw. Er gaat een soort van palletje vanuit de pomp het Carter in. Moet hier niet nog iets van een membraan tussen oid?

Grt stijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2020 00:01 #1462485 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Helaas nog steeds geen
Helaas nog steeds geen compressie op t blok. Riem meerdere keren op tijd gezet, waar kan hij in godsnaam zoveel compressie verliezen?? Verder vroeg ik me af of onderstaande sleuf in de 531 kop hoort? Meen het bij mijn eigen kop ook te hebben, maar ziet er ruw uit en waar dient het voor? Hoor t graag!


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD