Injectie relais
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 12:09 #1461697
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic 99% zeker moet het de 1323592
99% zeker moet het de 1323592 zijn.
Is hetzelfde relais dat ook wel eens voor de koelventilator wordt gebruikt.
volvoonderdelen.com/760/electrisch-syste...0-960-for-volvo.html
Begin er maar niet over waarom dat ding een "radio ontstorings relais" wordt genoemd door Volvo. Dat hebben ze in een vlaag van verstandsverbijstering gedaan.....
Is hetzelfde relais dat ook wel eens voor de koelventilator wordt gebruikt.
volvoonderdelen.com/760/electrisch-syste...0-960-for-volvo.html
Begin er maar niet over waarom dat ding een "radio ontstorings relais" wordt genoemd door Volvo. Dat hebben ze in een vlaag van verstandsverbijstering gedaan.....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 12:19 #1461699
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Martijn940,
Martijn940,
Welke motor heb je in je 940?
Ik heb veel 940ers gezien maar nog nooit waarbij brandstofpomp dmv dat relais waar jullie het over hebben wordt aangestuurd.
Dit lijkt op een enkel relais, in het relais wat ik ken zitten eigenlijk 2 relais verbouwd in 1 huis.
Welke motor heb je in je 940?
Ik heb veel 940ers gezien maar nog nooit waarbij brandstofpomp dmv dat relais waar jullie het over hebben wordt aangestuurd.
Dit lijkt op een enkel relais, in het relais wat ik ken zitten eigenlijk 2 relais verbouwd in 1 huis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 14:30 #1461706
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radio ontstorings relais
Ik begin er toch over: het radio ontstorings relais zorgt er voor dat de electrische voeding van de injectoren direct vanaf de accu komt en zo ver mogelijk weg blijft van de radio. Als de voeding via het contactslot, relaiskast of een relais in het dashboard zou verlopen, geeft dat blijkbaar storing op de radio.
Maar inderdaad, injector voedingsrelais was een betere naam geweest.
Rob
Maar inderdaad, injector voedingsrelais was een betere naam geweest.
Rob
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 21:42 #1461718
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic De uitleg van Noppen20 is
De uitleg van Noppen20 is juist.
Vanaf ergens in 1994 is het relais tbv non turbo autos vervangen, is door volvo aangegeven dat er in hun documentatie. Dit wist ik niet.
Zijn er ook niet heel veel van op de weg.
Vanaf ergens in 1994 is het relais tbv non turbo autos vervangen, is door volvo aangegeven dat er in hun documentatie. Dit wist ik niet.
Zijn er ook niet heel veel van op de weg.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2020 20:57 #1461753
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema's
volvo700vereniging.nl/node/10796
De schema's geven aan welke relais geplaatst zijn en waar.
Loop je alle schema's door dan kom je inderdaad tot bovenstaande/onderstaande conclusies:
Brandstof relais altijd in de relais bak.
Ontstoringsrelais altijd onder de motorkap.
Vanaf 94 voor de F motoren met LH en Regina aansturing altijd een enkelvoudig brandstof relais.
Alle andere schema's tonen een dubbel brandstof relais, de witte.
Werking relais voor het brandstofsyteem:
Contact aan de ecu krijgt stroom en die voert de regie over de schakeling van de relais:
Contact aan:
Middels poort 20 van de ecu wordt het witte brandstofrelais geactiveerd. De plus van de accu wordt geschakeld op de componenten van het brandstof systeem, behalve pomp en lambda-sensor, en het onstoringsrelais wordt geactiveerd. Door deze laatste actie komt er een plus richting injectoren.
Wanneer de motor draait, de ecu ontvangt een pulse van de rpmsensor, schakelt de ecu via poort 21 het tweede relais in van het witte brandstofrelais of het enkelvoudige brandstofrelais, vanaf 94. Door deze actie komt er stroom op de pomp en Lambdasensor.
Dan zien we in de schema's ook nog een verschil in stroomvoorziening voor de ontsteking.
Oudere bouwjaren via zekering 13 bij contact aan.
Latere via activering van het ontstoringsrelais.
Pak het schema van het betreffende bouwjaar er dus altijd bij als je een storing hebt.
Je kunt dan beter en sneller constateren waar het mis gaat en welk onderdeel de schuldige is.
De schema's geven aan welke relais geplaatst zijn en waar.
Loop je alle schema's door dan kom je inderdaad tot bovenstaande/onderstaande conclusies:
Brandstof relais altijd in de relais bak.
Ontstoringsrelais altijd onder de motorkap.
Vanaf 94 voor de F motoren met LH en Regina aansturing altijd een enkelvoudig brandstof relais.
Alle andere schema's tonen een dubbel brandstof relais, de witte.
Werking relais voor het brandstofsyteem:
Contact aan de ecu krijgt stroom en die voert de regie over de schakeling van de relais:
Contact aan:
Middels poort 20 van de ecu wordt het witte brandstofrelais geactiveerd. De plus van de accu wordt geschakeld op de componenten van het brandstof systeem, behalve pomp en lambda-sensor, en het onstoringsrelais wordt geactiveerd. Door deze laatste actie komt er een plus richting injectoren.
Wanneer de motor draait, de ecu ontvangt een pulse van de rpmsensor, schakelt de ecu via poort 21 het tweede relais in van het witte brandstofrelais of het enkelvoudige brandstofrelais, vanaf 94. Door deze actie komt er stroom op de pomp en Lambdasensor.
Dan zien we in de schema's ook nog een verschil in stroomvoorziening voor de ontsteking.
Oudere bouwjaren via zekering 13 bij contact aan.
Latere via activering van het ontstoringsrelais.
Pak het schema van het betreffende bouwjaar er dus altijd bij als je een storing hebt.
Je kunt dan beter en sneller constateren waar het mis gaat en welk onderdeel de schuldige is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2020 16:13 #1461761
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoeven gecheckt en onder
Zoeven gecheckt en onder motorkap, tegen het rechter binnenscherm bevindt zich inderdaad een relais met nummer 1323592-1.
Omdat ik de uitleg niet helemaal kon volgen heb ik de verschillende schema's er ook nog even bijgepakt.
Zoals ik het zie wordt er vanaf modeljaar 94 inderdaad onderscheid gemaakt tussen auto's met en zonder turbo.
De auto's zonder turbo zijn voorzien van een enkelvoudig injectierelais in de ruimte achter de asbak en van een ontstoringsrelais in de motorruimte.
De auto's met turbo zijn voorzien van een dubbelwerkend injectierelais in de ruimte achter de asbak en van een ontstoringsrelais in de motorruimte.
Bij auto's zonder turbo wordt het ontstoringsrelais direct door de ECU (pin 21) geactiveerd.
Bij auto's met turbo wordt het ontstoringsrelais geactiveerd door de 'tweede trap' van het injectierelais. Deze 'tweede trap' wordt door de ECU (pin 21) geactiveerd.
Uitvoeringen met turbo zijn volgens de schema's voorzien van een dubbele brandstofpomp. Uitvoeringen zonder turbo zijn volgens de schema's voorzien van een enkele brandstofpomp.
Onze 94-er 940 met B200F motor (zonder turbo) is echter voorzien van twee brandstofpompen (1x in de tank en 1x onder de auto).
De aansturing van de verschillende componenten van het brandstof / injectie systeem lijkt verder gelijk te zijn voor beide varianten.
Als ik hiermee zeg wat Adrian ook al beschouw dit dan maar als een bevestiging daarvan.
Omdat ik de uitleg niet helemaal kon volgen heb ik de verschillende schema's er ook nog even bijgepakt.
Zoals ik het zie wordt er vanaf modeljaar 94 inderdaad onderscheid gemaakt tussen auto's met en zonder turbo.
De auto's zonder turbo zijn voorzien van een enkelvoudig injectierelais in de ruimte achter de asbak en van een ontstoringsrelais in de motorruimte.
De auto's met turbo zijn voorzien van een dubbelwerkend injectierelais in de ruimte achter de asbak en van een ontstoringsrelais in de motorruimte.
Bij auto's zonder turbo wordt het ontstoringsrelais direct door de ECU (pin 21) geactiveerd.
Bij auto's met turbo wordt het ontstoringsrelais geactiveerd door de 'tweede trap' van het injectierelais. Deze 'tweede trap' wordt door de ECU (pin 21) geactiveerd.
Uitvoeringen met turbo zijn volgens de schema's voorzien van een dubbele brandstofpomp. Uitvoeringen zonder turbo zijn volgens de schema's voorzien van een enkele brandstofpomp.
Onze 94-er 940 met B200F motor (zonder turbo) is echter voorzien van twee brandstofpompen (1x in de tank en 1x onder de auto).
De aansturing van de verschillende componenten van het brandstof / injectie systeem lijkt verder gelijk te zijn voor beide varianten.
Als ik hiermee zeg wat Adrian ook al beschouw dit dan maar als een bevestiging daarvan.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2020 13:23 #1461779
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic uitleg, interpretatie en nieuwe uitleg
Altijd bron voor spraakverwarring.
Waar je tweede trap gebruikt zou ik eerste trap gebruiken.
Geen idee waarom Volvo de schema's zo verschillend heeft gemaakt.
Dat had eenvoudiger gekund.
De conceptuele functie is nl bijna overal gelijk.
1) Met contact aan komt er een plus te staan op alle componenten van ontsteking en brandstofsysteem, behalve pomp en lambda sensor.
2) pomp en Lambda sensor worden bij koude start 2 seconden en bij draaiende motor continu van een plus voorzien.
Per type kan het aantal componenten verschillen, 2 pompen, egr, pair, etc
Waar je tweede trap gebruikt zou ik eerste trap gebruiken.
Geen idee waarom Volvo de schema's zo verschillend heeft gemaakt.
Dat had eenvoudiger gekund.
De conceptuele functie is nl bijna overal gelijk.
1) Met contact aan komt er een plus te staan op alle componenten van ontsteking en brandstofsysteem, behalve pomp en lambda sensor.
2) pomp en Lambda sensor worden bij koude start 2 seconden en bij draaiende motor continu van een plus voorzien.
Per type kan het aantal componenten verschillen, 2 pompen, egr, pair, etc
Moderators: Jerry Stam