B230FT Loopt op 3 cil: Benzine/Vonk/Compressie aanwezig!

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2019 23:19 #1109227 door Stijn Terstappen
Hallo Allemaal,

Vandaag bezig geweest met mijn 740 waar een b230FT blok van een 940 uit '98 in ligt.
Al een tijdje liep hij stationair rauw/beroerd. Hierdoor besloot ik vandaag stuk voor stuk de bougie kabels eruit te trekken om uit te sluiten welke cilinder het was.

Uitkomst: Cilinder 4 loopt niet mee.

Precies het zelfde heb ik gedaan met de stekkers op de injectoren

Wederom Cilinder 4 loopt niet mee.

Ik heb de bougies schoongemaakt, (waren koffie bruin) , en gecontroleerd -> Elke bougie gaf vonk.
Bougie's zijn nog geen 1000 km oud, evenals kabels en rotor/verdelerkap
Het ontstekingsgedeelte lijkt mij OK te zijn

Terug naar het brandstof gedeelte:
Druk op de injectorrail is goed, injectoren vervangen voor 4 andere om uit te sluiten en spuiten allemaal netjes zelfde noizle.
Ook de stekkers doorgemeten en geven ook dezelfde waarde
Het brandstofgedeelte lijkt mij OK te zijn

Toen de compressie gemeten op alle cilinders:

Cil1 9,5
Cil 2 9,5
Cil 3 9,5
Cil 4 9,5

Allemaal gelijke waardes en niets geks.

Klepspeling ook gecheckt en was allemaal rond de 0,40 met warme motor, dit lijkt mij ook goed dus.

Even wat overige side info:

-Kop is 1000 km geleden eraf geweest en aangepast (grote kleppen )
-Stalen koppakking 1000 km oud
-bougie/kabels/rotor/kap ed 1000 km oud
-Computer heeft de bekende Tlau turbo bricks chips
-Motorloop reageert er dus niet op als ik de bougiekabel en of injectorkabel los trek en motor loopt niet mooi vloeiend onder de 2500 touren. Met rijden zelf merk ik niet echt iets geks.

Ik ben zelf 'n beetje door m'n opties heen, hoop dat jullie mij wellicht in de juiste richting kunnen helpen!

Groeten en alvast bedankt!
Stijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2019 00:00 #1457452 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Vacuum lek
Heb je al gecontroleerd of je geen vacuumlekkages hebt? Bv de inlaatspruitstuk pakking bij cilinder 4?

Ik heb hetzelfde fenomeen als jij verteld eens gehad bij een 440. Was de inlaatspruitstuk pakking lek bij nummer 4. (Toevallig ook nr 4).

Compressie, vonk en brandstof. Toch beroerd draaien en op drie cilinders. Na een nieuwe pakking was het in orde.

Groeten,
Gerben

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2019 09:41 #1457455 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Ga ik vandaag even checken!
Ga ik vandaag even checken! Zal t spruitstuk is demonteren. Maar zou ook ongeveer 1000km oud moeten zijn. Ik hou jullie op de hoogte

• R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2019 11:56 #1457456 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic Lamme klepveer
Had hetzelfde bleek een klepveer maar heel weinig kracht te hebben. Kon hem met de hand indrukken.
Uitgewisseld en opgelost.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2019 18:42 #1457460 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar dat zou je toch zien in
Maar dat zou je toch zien in een compressiemeting?
Lekke spruitstukpakking hoor je meestal als een scherpe tik, tenzij het gat echt groot is natuurlijk.
Omdat de kop er recent afgeweest is denk ik aan een montagefout ergens, maar ik heb nog geen idee waar.
Voor de zekerheid zou ik de bougies eens onderling wisselen en kijken of het probleem niet meeverhuist. Ik heb weleens meegemaakt dat een bougie die bij de test redelijk vonkte toch niet goed was. De condities in de cilinder zijn natuurlijk anders dan bij je test (oa compressiedruk), en een zwakke vonk pik je er daarom niet altijd goed uit.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2019 23:43 #1457462 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dank voor jullie input!
Dank voor jullie input!
Inlaat spruitstuk ga ik morgen demonteren om de pakking te checken. Kan dit ook deze ratel/tik veroorzaken zoals op mijn filmpje (onderstaand)?

Bij mijn 940 had ik deze tik ook en kwam door lekke uitlaat spruitstuk pakking. Kan hij hierdoor ook valse lucht aantrekken?

Zie hier het filmpje, misschien kan hier meer uitgehaald

Groet En fijne avond,
Stijn

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2019 09:43 #1457463 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zo te horen inderdaad een
Zo te horen inderdaad een lekke spruitstukpakking, kan je waarschijnlijk voelen als je met je hand rond de aansluiting voelt (kijk uit voor hitte).
Valse lucht komt daar niet door: dat kan je hebben bij een lek in het inlaattraject, dus VOOR de cilinder, maar niet in het uitlaattraject, want dat zit NA je verbranding. De luchtmassameter raakt er wel door van slag.
Als het geen montagefout is (dubbel geklapte pakking oid), dan doe je er goed aan om te controleren of alle vier de pasvlakken van het spruitstuk wel vlak en in 1 lijn liggen. Zo niet, laat dan het spruitstuk even vlakken: de pakking is maar dun en vangt niet veel afwijking op.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2019 10:29 #1457467 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hoi Willem,
Hoi Willem,

Thanks voor je reactie, die lekke uitlaatspruitstuk pakking staat al langer op 't lijstje om te vervangen en ga ik vd winter doen als de auto de garage in moet.
Gok idd dat het spruitstuk niet vlak is aangezien de pakkingen ook nieuw waren met montage.

Het probleem dat cilinder 4 niet mee loopt kan dus niet hierdoor komen, ik ga kijken hoe het met het inlaat traject staat en of daar mogelijk valse lucht aangetrokken wordt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2019 12:52 #1457468 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, dat kan wel hierdoor
Ja, dat kan wel hierdoor komen. Als je goed luistert op het filmpje is er wel duidelijk verschil te horen op het moment dat je de injectorstekker lostrekt, dus hij doet echt wel iets. Door de herrie van het spruitstuklek (dat gewoon blijft - de andere cilinders zetten dat stuk spruitstuk ook wel onder overdruk) wordt dat gemaskeerd.
Door het lek bij het spruitstuk heeft die cilinder geen tegendruk (en alle andere ook te weinig) en maakt hij erg weinig vermogen. Ik zou dus zeker haast maken met het oplossen van dat spruitstukprobleem.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2019 17:22 #1457492 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Vandaag uitlaatspruitstuk
Vandaag uitlaatspruitstuk losgehaald.

Pakkingen waren allemaal nog heel. Ook tussen turbo en spruitstuk zat t we bekende plaatje. Wel ontdekte ik dat het spruitstuk is gescheurd én dat bij cilinder 2 en 4 lucht ontsnapte door de zwarte roet sporen op de pakkingen / spruitstuk. Op foto 2 is ook goed te zien dat de uitlaatpoort van cilinder 4 minder zwart is geblakerd dan de rest. Lijkt mij een teken van verlies.

Ik heb Timen gemaild voor een ruilspruitstuk en 4 nieuwe pakkingen 1 nieuwe turbo pakking. Ik heb 2 draadeinden vervangen en de rest weer netjes gangbaar gemaakt. Hopelijk zaterdag monteren en hopen dat we de boel dicht krijgen en dan wel druk hebben op cil 4

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC