940 Estate uit '96 motor aan gort
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2019 20:18 #1109013
door V700 register
940 Estate uit '96 motor aan gort is gemaakt door V700 register
Hallo beste Volvo vrienden
Ik kijk hier nu zon 11 a 12 jaar en kijk voornamelijk nu en dan eens mee.
Nu heb ik jullie nodig, denk ik.
In het kort:
Olielampje knipperde een keer vorige week. Niks mee gedaan. Erg dom waarschijnlijk. Want:
Vriendin rijdt vrijdag met mn dochter en 2 vriendinnen, motor maakt vreselijke herrie, olielampje begint te branden. Ze zet hem aan de kant.
ANWB zegt krukaslagers minimaal kapot misschien moet blok vervangen worden. Olie was ongeveer op.
Ik ben naar huis gesleept en hij staat nu voor de deur. Met het bestuurdersraam open want dat ging de laatste tijd niet meer omhoog wel naar beneden. Dat wist de ANWB medewerker niet.
Het is dus een 945 uit 1996, een LPT 2.3 met 135PK.
Er staat 520K op de teller. Airco moet bijgevuld worden. Benzine klepje (voor de tankdop) is afgebroken. En dus het raamissue.
Verder rijd ik al ruim 13 jaar deze heerlijke wagen. Accu gaat wel vaak stuk vind ik, dit is de derde of 4de inmiddels maar misschien is dat normaal. Claxon klinkt echt enorm mieterig. Overigens deed dat raampje het toen ik de laatste keer de accu verving ineens weer goed.
Er zit een volle tank benzine in en heb er half jaar geleden een nieuwe accu ingezet.
Heb weinig geld om een nieuwe 2de hands auto te kopen maar er resten nu 2 opties zover ik kan overzien:
- Alles laten repareren. Tenzij dat duurder wordt dan een vergelijkbare wagen met deze kilometerstand.
- Dan dus inruilen voor wat het waard is en bijlappen voor een andere 2de hands 940 of oude V70/v90? Alleen wat heeft die kar dan weer onder de leden?
Nu kwa reparaties, een ander motorblok, weet iemand wat dat mag kosten en hoeveel arbeid daar bij komt kijken om het blok te vervangen? Waar haal je zo'n blok? Kan er evt ook een blok uit een 850 of zo in?
Of is het beter het huidige blok te laten repareren..
Of... dus toch niks meer aan doen en uitkijken naar een andere wagen?
Erg balen allemaal, we zouden vandaag op vakantie gaan. Maarja, dan had ik die olie bij moeten vullen.... Grrrrr
Bedankt alvast voor eventuele hulp en reacties!
Mvg
Joost
Ik kijk hier nu zon 11 a 12 jaar en kijk voornamelijk nu en dan eens mee.
Nu heb ik jullie nodig, denk ik.
In het kort:
Olielampje knipperde een keer vorige week. Niks mee gedaan. Erg dom waarschijnlijk. Want:
Vriendin rijdt vrijdag met mn dochter en 2 vriendinnen, motor maakt vreselijke herrie, olielampje begint te branden. Ze zet hem aan de kant.
ANWB zegt krukaslagers minimaal kapot misschien moet blok vervangen worden. Olie was ongeveer op.
Ik ben naar huis gesleept en hij staat nu voor de deur. Met het bestuurdersraam open want dat ging de laatste tijd niet meer omhoog wel naar beneden. Dat wist de ANWB medewerker niet.

Het is dus een 945 uit 1996, een LPT 2.3 met 135PK.
Er staat 520K op de teller. Airco moet bijgevuld worden. Benzine klepje (voor de tankdop) is afgebroken. En dus het raamissue.
Verder rijd ik al ruim 13 jaar deze heerlijke wagen. Accu gaat wel vaak stuk vind ik, dit is de derde of 4de inmiddels maar misschien is dat normaal. Claxon klinkt echt enorm mieterig. Overigens deed dat raampje het toen ik de laatste keer de accu verving ineens weer goed.
Er zit een volle tank benzine in en heb er half jaar geleden een nieuwe accu ingezet.
Heb weinig geld om een nieuwe 2de hands auto te kopen maar er resten nu 2 opties zover ik kan overzien:
- Alles laten repareren. Tenzij dat duurder wordt dan een vergelijkbare wagen met deze kilometerstand.
- Dan dus inruilen voor wat het waard is en bijlappen voor een andere 2de hands 940 of oude V70/v90? Alleen wat heeft die kar dan weer onder de leden?
Nu kwa reparaties, een ander motorblok, weet iemand wat dat mag kosten en hoeveel arbeid daar bij komt kijken om het blok te vervangen? Waar haal je zo'n blok? Kan er evt ook een blok uit een 850 of zo in?
Of is het beter het huidige blok te laten repareren..
Of... dus toch niks meer aan doen en uitkijken naar een andere wagen?
Erg balen allemaal, we zouden vandaag op vakantie gaan. Maarja, dan had ik die olie bij moeten vullen.... Grrrrr
Bedankt alvast voor eventuele hulp en reacties!
Mvg
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2019 21:01 #1455773
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Laten
Hey,
Zo, dat is wel even heftig en erg balen!
Een tweedehandse motor is nog goed vindbaar, niet al te duur en goed in te bouwen.
Revisie van je huidige motor zal velen malen duurder zijn dan een tweede hands motor incl plaatsen.
Wat je nu nog kan proberen is even goedkope action olie in het blok doen en starten, goed luisteren hoe die dan klinkt.
Groeten,
Gerben
Zo, dat is wel even heftig en erg balen!
Een tweedehandse motor is nog goed vindbaar, niet al te duur en goed in te bouwen.
Revisie van je huidige motor zal velen malen duurder zijn dan een tweede hands motor incl plaatsen.
Wat je nu nog kan proberen is even goedkope action olie in het blok doen en starten, goed luisteren hoe die dan klinkt.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2019 22:04 #1455774
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hej Gerben!
Hej Gerben!
Dank voor je reactie alvast. Jij zou dus voor een nieuw blok gaan? Check.
En dan dus nog wat bijzaken, zoals tankklepje, airco en raam.
De ANWB had er 3 liter in gegooid. Heb hem zelf niet meer durven starten.
Hoorde het wel door de telefoon toen ik mn vriendin aan de lijn had en dat klonk op zn zachtst gezegd niet al te best.
Plan is hem morgen naar Van Amerongen in Driebergen te slepen en maar zien.
Maarja, het verhaal nu is dus laat toch vooral geen vrouwen in je auto rijden want... ja die maken hem stuk. ;p
Thanks,
Joost
Dank voor je reactie alvast. Jij zou dus voor een nieuw blok gaan? Check.
En dan dus nog wat bijzaken, zoals tankklepje, airco en raam.
De ANWB had er 3 liter in gegooid. Heb hem zelf niet meer durven starten.
Hoorde het wel door de telefoon toen ik mn vriendin aan de lijn had en dat klonk op zn zachtst gezegd niet al te best.
Plan is hem morgen naar Van Amerongen in Driebergen te slepen en maar zien.
Maarja, het verhaal nu is dus laat toch vooral geen vrouwen in je auto rijden want... ja die maken hem stuk. ;p
Thanks,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
21-07-2019 22:52 #1455775
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ik
Begrijp je helemaal, als je een auto al zo lang hebt dan weet je niet wat je moet doen. Doe ik hem weg omdat de kosten voor reparatie te hoog zijn of hou ik hem en tast ik in de buidel. Maar ik begrijp ook dat je geen geld hebt. Vergis je niet wat het gaat kosten. Wat je daar aan uit geeft kun je ook een goedkoop boodschap wagentje kopen. MRB is stukken goedkoper en verzekering is ook goedkoper (dit gaat op gewicht van de auto nl) rijd ook zuiniger.
Kijk het beste is een revisie blok dan weet je wat je koopt en heb je garantie maar dat kost een paar duizend. Je kan ook voor een paar honderd een blok kopen met x honderdduizend km. Het beste is een blok kopen die nog in de auto ligt en er dan een flink stuk mee rijden maar dan nog koop je andermans ellende.
Dilemma’s waar je niet op zit te wachten, Suc6 met je beslissing.
Kijk het beste is een revisie blok dan weet je wat je koopt en heb je garantie maar dat kost een paar duizend. Je kan ook voor een paar honderd een blok kopen met x honderdduizend km. Het beste is een blok kopen die nog in de auto ligt en er dan een flink stuk mee rijden maar dan nog koop je andermans ellende.
Dilemma’s waar je niet op zit te wachten, Suc6 met je beslissing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
22-07-2019 00:39 #1455778
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Damn
da's niet tof.
Balen .. UIthuilen en de juiste beslissingen nemen.
Laten repareren zal denk ik altijd meer kosten dan een andere Volvo.
Tenzij je veel zelf kan en doet.
Een ander blok kost wellicht een paar honderd euro. Weekend stevig sleutelen en misschien kan je weer 200.000 km.
Dilemma's inderdaad. En niet iedereen zal het zelfde kiezen in deze situatie.
Dus het beste advies is er eigenlijk ook niet. Hopelijk kom je er vlot uit en kan je het op beste wijze achter je laten weer.
Sterkte !!
Balen .. UIthuilen en de juiste beslissingen nemen.
Laten repareren zal denk ik altijd meer kosten dan een andere Volvo.
Tenzij je veel zelf kan en doet.
Een ander blok kost wellicht een paar honderd euro. Weekend stevig sleutelen en misschien kan je weer 200.000 km.
Dilemma's inderdaad. En niet iedereen zal het zelfde kiezen in deze situatie.
Dus het beste advies is er eigenlijk ook niet. Hopelijk kom je er vlot uit en kan je het op beste wijze achter je laten weer.
Sterkte !!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
22-07-2019 00:48 #1455780
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Is de
940 die nu net aangeboden wordt hier op het forum niets iets voor je ?
Lijkt me betere keuze om je energie in te steken. Voor het geld van een goed blok heb je een hele auto eromheen zelf.
Rijdbaar maken of de motor eruit overzetten in je eigen auto als dat toch je voorkeur heeft.
Lijkt me betere keuze om je energie in te steken. Voor het geld van een goed blok heb je een hele auto eromheen zelf.
Rijdbaar maken of de motor eruit overzetten in je eigen auto als dat toch je voorkeur heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
22-07-2019 01:35 #1455784
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Strak plan!
Hallo Joost
Je schreef: "Plan is hem morgen naar Van Amerongen in Driebergen te slepen en maar zien."
Strak plan. Eerst laten kijken wat er mis is en een kostenraming laten maken. Dan weet je wat er aan de hand is en wat het kost en kun je een beslissing nemen op basis daarvan.
Aan een ander, gebruikt blok hoeft je vandaag niks te merken, maar zonder dat je dat open maakt, weet je ook niet wat ermee is. Je eigen blok leek ook prima te zijn, tot...
groetjes
Mathy
Je schreef: "Plan is hem morgen naar Van Amerongen in Driebergen te slepen en maar zien."
Strak plan. Eerst laten kijken wat er mis is en een kostenraming laten maken. Dan weet je wat er aan de hand is en wat het kost en kun je een beslissing nemen op basis daarvan.
Aan een ander, gebruikt blok hoeft je vandaag niks te merken, maar zonder dat je dat open maakt, weet je ook niet wat ermee is. Je eigen blok leek ook prima te zijn, tot...
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2019 09:06 #1455786
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Voor de volgende keer: het
Voor de volgende keer: het olielampje betekent niet dat het olieniveau 'laag' is maar dat de druk die de pomp kan opbouwen te laag is. Met andere woorden: er is geen olie meer die die pomp kan oppikken. En dan gaat het heel heel heel erg vlot fout.
regelmatig controleren en net onderhoud is de beste remedie.
regelmatig controleren en net onderhoud is de beste remedie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
22-07-2019 11:50 #1455789
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic van Amerongen
Kan je prima hierover adviseren, heeft alle mogelijkheden:
oude motor in bouwen, gereviseerde motor inbouwen, occasion, of zoeken naar een occasion die je zou willen hebben. Als je zelf de kennis en kunde niet hebt kan hij je goed en eerlijk adviseren is mijn ervaring. Ik heb zelf geen auto van hem, maar mijn vader nu zijn 4e occasion, nooit problemen, en goed eerlijke service.
oude motor in bouwen, gereviseerde motor inbouwen, occasion, of zoeken naar een occasion die je zou willen hebben. Als je zelf de kennis en kunde niet hebt kan hij je goed en eerlijk adviseren is mijn ervaring. Ik heb zelf geen auto van hem, maar mijn vader nu zijn 4e occasion, nooit problemen, en goed eerlijke service.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-07-2019 12:12 #1455793
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toppers
Bedankt allemaal voor de betrokken reacties!
Deze auto komt ook bij van Amerongen vandaan. Toen de zaak nog in handen was van Ton. Ben er altijd gebleven, al is er wat minder contact de laatste tijd. Wel goed te horen dat ook de mensen hier positief zijn over Van Amerongen.
Nee ik kan net zoveel zelf met autos. Al kom ik met behulp van youtube wel een stukje. Zekering vervangen, accu plaatsen. Band oppompen.
En ja de ANWB man legde het me al uit. Het olielampje is geen niveaumeter (wat ik dacht) maar dus een drukmeter. Ben gewoon laks geweest. Erg erg stom.
Functionele eisen van een auto zijn voor mij dat we er met 4 a 5 personen en een grote hond in kunnen. De 940 lustte een slokje maar ik hou van die wagen(s), zeker de LPT. Of HPT dan hoeft de druk niet meer opgevoerd te worden. '
Het voelt alsof een ander blok erin wellicht een goede keuze is. Hoeveel uur schatten jullie dat er nodig is om een blok te vervangen? Zit ik wel nog met die andere randzaken wat ook iets zal kosten.
Nadeel momenteel is ook de tijd. We zouden gisteren, richting Zweden notabene, vertrokken zijn. Heb hier 2 kids en een vriendin die op vakantie willen. Nee, mijn positie is niet te benijden.
Ok ik ga snel verder, zal ook nog een blik werpen op de 940 die hier aangeboden werd zoals iemand schreef.
Bedankt heren!
Mvg,
Joost
Deze auto komt ook bij van Amerongen vandaan. Toen de zaak nog in handen was van Ton. Ben er altijd gebleven, al is er wat minder contact de laatste tijd. Wel goed te horen dat ook de mensen hier positief zijn over Van Amerongen.
Nee ik kan net zoveel zelf met autos. Al kom ik met behulp van youtube wel een stukje. Zekering vervangen, accu plaatsen. Band oppompen.

En ja de ANWB man legde het me al uit. Het olielampje is geen niveaumeter (wat ik dacht) maar dus een drukmeter. Ben gewoon laks geweest. Erg erg stom.
Functionele eisen van een auto zijn voor mij dat we er met 4 a 5 personen en een grote hond in kunnen. De 940 lustte een slokje maar ik hou van die wagen(s), zeker de LPT. Of HPT dan hoeft de druk niet meer opgevoerd te worden. '

Het voelt alsof een ander blok erin wellicht een goede keuze is. Hoeveel uur schatten jullie dat er nodig is om een blok te vervangen? Zit ik wel nog met die andere randzaken wat ook iets zal kosten.
Nadeel momenteel is ook de tijd. We zouden gisteren, richting Zweden notabene, vertrokken zijn. Heb hier 2 kids en een vriendin die op vakantie willen. Nee, mijn positie is niet te benijden.

Ok ik ga snel verder, zal ook nog een blik werpen op de 940 die hier aangeboden werd zoals iemand schreef.
Bedankt heren!
Mvg,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam