16 klepper oliepomp-bout 8.8 vervangen voor 10.9?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2019 13:17 #1452757
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar eh,
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom Mathy dat hier niet heeft gedeeld, dan kunnen diegenen die geen Facebook gebruiker zijn er ook lering uit trekken.
Uiteindelijk zou het forum voor de technische onderwerpen blijven mede gezien de zoekfunctie.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
Uiteindelijk zou het forum voor de technische onderwerpen blijven mede gezien de zoekfunctie.
Groeten,
Ton Visser
Wormer
Lidnr 116
945 B230 FK MJ 1996
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
09-02-2019 00:10 #1452766
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Ton
Even speciaal voor jou dan:
Om frustratie even kwijt te worden is Facebook zeer geschikt. Maar ik zal hieronder "kort" omschrijven wat er gebeurd is:
Vandaag twee weken geleden wilde ik 's avond wegrijden na het werk. M'n werkdag begint en eindigt een paar uur later dan die van de meeste mensen, dus het is vaker donker als ik naar huis ga. En op het moment dat ik naar huis ga, is er vaak al een paar uur niemand (ook ik niet) op die locatie, die omringt wordt door wat autobedrijven, andere bedrijfspanden, een leeg veldje annex parkeerplaats (ongebruikt en ook al jaren onverlicht), een oud kerkhof en een voormalig (betaald)voetbalstadion. Sociale controle is er op een deel van die weg dus amper. Vandaar dat ik de auto achter op het terrein mag parkeren, net als een paar andere mensen. Die avond reed ik dus het terrein af, waarbij er flink wat herrie onder de motorkap uit kwam. Het klonk alsof er iets aanliep, langs kunststof schuurde. Buiten de poort heb ik de auto gelijk aan de kant gezet en de kap opengetrokken. Er was weinig te zien, de ventilator liep niet aan. En toen ineens stond de motor stil. Nog eens geprobeerd te starten. Duidelijk was te horen, dat de (start)motor sneller rondliep dan anders, ergo te weinig weerstand, ergo naar alle waarschijnlijkheid de distributieriem eraf gelopen. SLIK! Wat doe je dan? De ANWB bellen, een uur wachten, om dan te horen dat je diagnose klopt en de auto naar de garage moet. Die twee deuren verder zit. Gelukkig woont de garagehouder in de bungalow vooraan op het terrein waar achteraan de werkplaats ligt. Dus daar maar even aangebeld en gevraagd of ik de auto alvast op zijn terrein mocht zetten. Gelukkig was ie toch al van plan nog even wat te gaan doen, dus dat was geen probleem. Met hulp van twee collega's die inmiddels ook ter plaatse aangekomen waren, hebben we toen m'n auto het terrein op gesleept. Daags erop belde de garagehouder, hij had de kap over de distributie deels losgedraaid en gezien dat de distributieriem er aan de onderkant niet goed op zat. Direct daarop heb ik Carlo gebeld. Dinsdags erna is m'n auto opgehaald (en de leenauto gebracht). Diagnose: Bout van de oliepomp gebroken. Carlo zegt (en ik meen dat ik dat Hans en Ron ook al eens heb horen zeggen) dat vervanging van de bout vaak leidt tot problemen. Vandaar dat zij 'm er, als er geen schade te zien is, op laten zitten. Naast de kapotte bout was, als ik het me goed herinner, ook het tandwiel en de pomp beschadigd. De pomp is niet meer nieuw te krijgen bij Volvo. De kop is inmiddels gereviseerd, er waren vier inlaat- en vier uitlaatkleppen en twee klepgeleiders beschadigd.
groetjes
Mathy
Even speciaal voor jou dan:
Om frustratie even kwijt te worden is Facebook zeer geschikt. Maar ik zal hieronder "kort" omschrijven wat er gebeurd is:
Vandaag twee weken geleden wilde ik 's avond wegrijden na het werk. M'n werkdag begint en eindigt een paar uur later dan die van de meeste mensen, dus het is vaker donker als ik naar huis ga. En op het moment dat ik naar huis ga, is er vaak al een paar uur niemand (ook ik niet) op die locatie, die omringt wordt door wat autobedrijven, andere bedrijfspanden, een leeg veldje annex parkeerplaats (ongebruikt en ook al jaren onverlicht), een oud kerkhof en een voormalig (betaald)voetbalstadion. Sociale controle is er op een deel van die weg dus amper. Vandaar dat ik de auto achter op het terrein mag parkeren, net als een paar andere mensen. Die avond reed ik dus het terrein af, waarbij er flink wat herrie onder de motorkap uit kwam. Het klonk alsof er iets aanliep, langs kunststof schuurde. Buiten de poort heb ik de auto gelijk aan de kant gezet en de kap opengetrokken. Er was weinig te zien, de ventilator liep niet aan. En toen ineens stond de motor stil. Nog eens geprobeerd te starten. Duidelijk was te horen, dat de (start)motor sneller rondliep dan anders, ergo te weinig weerstand, ergo naar alle waarschijnlijkheid de distributieriem eraf gelopen. SLIK! Wat doe je dan? De ANWB bellen, een uur wachten, om dan te horen dat je diagnose klopt en de auto naar de garage moet. Die twee deuren verder zit. Gelukkig woont de garagehouder in de bungalow vooraan op het terrein waar achteraan de werkplaats ligt. Dus daar maar even aangebeld en gevraagd of ik de auto alvast op zijn terrein mocht zetten. Gelukkig was ie toch al van plan nog even wat te gaan doen, dus dat was geen probleem. Met hulp van twee collega's die inmiddels ook ter plaatse aangekomen waren, hebben we toen m'n auto het terrein op gesleept. Daags erop belde de garagehouder, hij had de kap over de distributie deels losgedraaid en gezien dat de distributieriem er aan de onderkant niet goed op zat. Direct daarop heb ik Carlo gebeld. Dinsdags erna is m'n auto opgehaald (en de leenauto gebracht). Diagnose: Bout van de oliepomp gebroken. Carlo zegt (en ik meen dat ik dat Hans en Ron ook al eens heb horen zeggen) dat vervanging van de bout vaak leidt tot problemen. Vandaar dat zij 'm er, als er geen schade te zien is, op laten zitten. Naast de kapotte bout was, als ik het me goed herinner, ook het tandwiel en de pomp beschadigd. De pomp is niet meer nieuw te krijgen bij Volvo. De kop is inmiddels gereviseerd, er waren vier inlaat- en vier uitlaatkleppen en twee klepgeleiders beschadigd.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2019 13:44 #1452826
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerlijk gezegd: als Carlo
Eerlijk gezegd: als Carlo denkt officiele reparatieprocedures te kunnen negeren (duidelijk voorschrift om die bout ALTIJD te vervangen is al sind 1988 van kracht..) dan hoort hij ook het risico te dragen op de schade. Ik hoop dat je daar goed met hem uit komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
12-02-2019 16:59 #1452832
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja, bouten
Het is met bouten net als met kruiken, gaan die te lang te water dan breken ze.
Ik principe mag je voor hoogbelaste bouten best een tandje hoger gaan zitten. En zeker wanneer deze tot een grenswaarde zijn aangehaald.
Een bout rekt altijd wanneer deze wordt aangedraaid. Dit is ook de reden dat een bout vast gaat zitten, de schroefdraad gaat 'klemmen'. En wanneer je een net te lichte bout gebruikt gaat deze 'vloeien'.
Waar dit sterk speelt zijn kopbouten. Niet de ouwe 'stoom'kopbouten, maar de modernere verjongde bouten, ook wel rekbouten genoemd. Zoals in de cilinderkop. Velen, ook ik ooit, gebruiken bij een hermontage van een kop de oude bouten. 'Het kan best wel', zegt 'de echte vakman' soms. Dit is echter niet waar. Bouten en helemaal rekbouten worden minder 'soepel', de rek is er na 1x monteren al enigszins uit.
Ik ben daar over na gaan denken toen ik een aantal malen meemaakte dat kopbouten, maar ook andere bouten, soms spontaan afbraken na langer dienst te hebben gedaan. Dus 'kritische' bouten, en dus zeker niet de bouten die in aluminium worden gedraaid of waarmee het make-up spiegeltje vast zit, kunnen altijd beter worden vervangen. Om de kosten hoef je het niet te laten, schades zijn altijd duurder. Beschouw het maar als een verzekeringspremie, meestal niet nodig, maar wanneer er echt iets is....
Zoals een oude rot ooit tegen mij zei: 'Doe toch niet zo kinderachtig'. Het enige passende antwoord was: 'Ik ben liever een bange zeikerd dan een held langs de kant van de weg....'
Ik principe mag je voor hoogbelaste bouten best een tandje hoger gaan zitten. En zeker wanneer deze tot een grenswaarde zijn aangehaald.
Een bout rekt altijd wanneer deze wordt aangedraaid. Dit is ook de reden dat een bout vast gaat zitten, de schroefdraad gaat 'klemmen'. En wanneer je een net te lichte bout gebruikt gaat deze 'vloeien'.
Waar dit sterk speelt zijn kopbouten. Niet de ouwe 'stoom'kopbouten, maar de modernere verjongde bouten, ook wel rekbouten genoemd. Zoals in de cilinderkop. Velen, ook ik ooit, gebruiken bij een hermontage van een kop de oude bouten. 'Het kan best wel', zegt 'de echte vakman' soms. Dit is echter niet waar. Bouten en helemaal rekbouten worden minder 'soepel', de rek is er na 1x monteren al enigszins uit.
Ik ben daar over na gaan denken toen ik een aantal malen meemaakte dat kopbouten, maar ook andere bouten, soms spontaan afbraken na langer dienst te hebben gedaan. Dus 'kritische' bouten, en dus zeker niet de bouten die in aluminium worden gedraaid of waarmee het make-up spiegeltje vast zit, kunnen altijd beter worden vervangen. Om de kosten hoef je het niet te laten, schades zijn altijd duurder. Beschouw het maar als een verzekeringspremie, meestal niet nodig, maar wanneer er echt iets is....
Zoals een oude rot ooit tegen mij zei: 'Doe toch niet zo kinderachtig'. Het enige passende antwoord was: 'Ik ben liever een bange zeikerd dan een held langs de kant van de weg....'
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
12-02-2019 17:04 #1452833
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nog even een uitsmijter
In het kader van het voorafgaande, en ook van andere stukken op dit forum. Een uitspraak van, naar ik meen Einstein, was: 'Hij die vanuit zijn ervaring werkt is gedoemd tot het herhalen van zijn oude fouten....'
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2019 21:27 #1452843
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor de kopbouten staat in
Voor de kopbouten staat in het volvo revisiehandboek gewoon keurig hoeveel ze gerekt mogen zijn. Een kwestie van simpel meten of je daar al bent: in de praktijk gaat een kopbout bij een redblock wel twee of drie kopwissels mee.
Dat is dus een groot verschil met deze bout, waarvan het werkplaatshandboek expliciet zegt dat je 'm altijd moet vernieuwen als hij los is geweest.
Ik snap nooit waarom iedereen zelf dingen anders wil doen terwijl we zo'n beetje het merk hebben met de beste werkplaatshandboeken ter wereld. En ze staan nog hier op de site ook, dus elk clublid heeft ze.
Dat is dus een groot verschil met deze bout, waarvan het werkplaatshandboek expliciet zegt dat je 'm altijd moet vernieuwen als hij los is geweest.
Ik snap nooit waarom iedereen zelf dingen anders wil doen terwijl we zo'n beetje het merk hebben met de beste werkplaatshandboeken ter wereld. En ze staan nog hier op de site ook, dus elk clublid heeft ze.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
13-02-2019 00:35 #1452848
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 1988
Hallo Willem
Je schreef: "(duidelijk voorschrift om die bout ALTIJD te vervangen is al sind 1988 van kracht..)"
Volgens mij wordt de 16 klepper pas sinds modeljaar 1987 of 1988 aangeboden. Als dat voorschrift er al sinds 1988 is, dan is dat wel heel snel!
groetjes
Mathy
Je schreef: "(duidelijk voorschrift om die bout ALTIJD te vervangen is al sind 1988 van kracht..)"
Volgens mij wordt de 16 klepper pas sinds modeljaar 1987 of 1988 aangeboden. Als dat voorschrift er al sinds 1988 is, dan is dat wel heel snel!
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
13-02-2019 00:54 #1452849
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bout
Hallo Volvisti
Ik heb er de rekeningen even bij gepakt. Toen ik de auto kocht stonden er net geen 175.000 km op de teller. De distributie is eerder geknapt bij ongeveer 185.000 km en is daarna ook vervangen bij 240.000 km. Van een vervangen bout van de oliepomp heb ik niks kunnen vinden. De bout heeft het dus zéér waarschijnlijk minstens 120.000 km uitgehouden. Of de bout bij een van de vorige eigenaren ooit vervangen is, dat weet ik niet. Een deel van de oude bonnen heb ik destijds bij de auto gekregen, maar het zou best kunnen, dat die nog in de auto liggen. En die staat nog in Gemert.
BTW bij 185.000 km heeft een Volvospecialist hier net over de grens de reparatie uitgevoerd, bij 240.000 km een allround monteur.
groetjes
Mathy
Ik heb er de rekeningen even bij gepakt. Toen ik de auto kocht stonden er net geen 175.000 km op de teller. De distributie is eerder geknapt bij ongeveer 185.000 km en is daarna ook vervangen bij 240.000 km. Van een vervangen bout van de oliepomp heb ik niks kunnen vinden. De bout heeft het dus zéér waarschijnlijk minstens 120.000 km uitgehouden. Of de bout bij een van de vorige eigenaren ooit vervangen is, dat weet ik niet. Een deel van de oude bonnen heb ik destijds bij de auto gekregen, maar het zou best kunnen, dat die nog in de auto liggen. En die staat nog in Gemert.
BTW bij 185.000 km heeft een Volvospecialist hier net over de grens de reparatie uitgevoerd, bij 240.000 km een allround monteur.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
28-02-2019 00:46 #1453156
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik
lees nergens dat ene genoemde Carlo ( wie dat dan ook is) een bout had moeten vervangen en dat niet gedaan heeft of hem vervangen heeft terwijl het niet juist moest.
Of mis ik iets nu ergens ?
Of mis ik iets nu ergens ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
28-02-2019 01:59 #1453157
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Peter
Ja, je mist iets. Carlo is in dit geval Carlo Schmidt van het gelijknamige autobedrijf in Gemert. Ze zijn gespecialiseerd in Zweedse Volvo's (dus niet in de 66, 300 en 400).
groetjes
Mathy
Ja, je mist iets. Carlo is in dit geval Carlo Schmidt van het gelijknamige autobedrijf in Gemert. Ze zijn gespecialiseerd in Zweedse Volvo's (dus niet in de 66, 300 en 400).
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





