Radiateur vervangen

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2018 20:54 #1107971 door Peter de Bruijn
Radiateur vervangen is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Omdat ik nog geen sleutelervaring met de Volvo hebt,(wel met Volkswagens) deze vraag :
Betreft een 760 Turbo Intercooler met een B230 ET motor, handgeschakeld.
De radiateur lekt iets, een pil erin heb ik geen ervaring mee. Een nieuwe radiateur kopen is geen probleem, zag wel dat er 2 types waren voor mijn Volvo.(handgeschakeld of Automaat ?)
Aftappen, demonteren, nieuwe plaatsen en weer vullen is duidelijk.
Is er een handleiding voor deze klus met eventueel de punten / tips waar ik op moet letten ?
Welke koelvloeistof moet / kan erin ?
Alvast bedankt !

gr.Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2018 21:46 #1446808 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Geen
Pil gebruiken is troep gaat overal zitten waar je het niet wil hebben. Ik heb een 940 met handbak en ik heb een radiateur van een automaat. Is geen probleem hij rijd er al sinds 2013 mee. Zelf doen is goed te doen ik heb de slangen met een speciale klem afgekneld zo bleef de rest van het systeem vol alleen de radiateur aftappen. Nieuwe plaatsen en via de bovenste opening zoveel mogelijk vullen. Slangen aankoppelen en de klemmen eraf en dan kachel vol open en de motor starten. Hou je expansie vat in de gaten zodra deze zakt even bijvullen. Ik heb nooit geen last gehad van lucht in het systeem en andere ongein met warm lopen en dergelijke.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2018 23:00 #1446847 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Aanvullend: voor een handbak
Aanvullend: voor een handbak kan je ook een automaat radiateur gebruiken, maar andersom niet. Bij de automaat heb je namelijk ook het ingebouwde koeldeel voor de ATF nodig (of je moet daarvoor een externe koeler bijplaatsen, dat kan ook).
Ik zou het een mooie gelegenheid vinden om de KVS ook te verversen, dat moet toch om de twee jaar en zijn de kosten niet. Goede en betaalbare KVS is onder andere de originele van volvo, gewoon bij de dealer.
Verder zou ik even goed kijken naar de dikke KVS slangen: zelf zou ik die ook gelijk vervangen tenzij ze net nieuw zijn. Daarvoor bij voorkeur originele van volvo: ik heb een slechte ervaring met aftermarket op dat punt.
Een brug of assteunen zijn erg nuttig bij dit klusje.

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-06-2018 17:03 #1446870 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic Bedankt voor de tips.
Bedankt voor de tips.
Gaat goed komen, de klus is niet vreemd, alleen voor het eerst bij een Volvo.
Wellicht waren er wat specifieke Volvo tips m.b.t. het uit en inbouwen, maar zoals ik het bekeken hebt valt het mee. De KVS wordt vervangen, en de slangen kijk ik na.
gr. Peter

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2018 22:14 #1447349 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koelvloeistof
Blauwe, rode, gele,je zou er gek van worden.

Het beste is een moderne silicaatvrije koelvloeistof die het blok, de aluminium kop, rubbers en andere gevoeligheden niet aantast, zoals bij voorbeeld MPM G12. Deze is silicaatvrij. 5 liter voor een euro of 15 bij de automaterialenhandel.
www.mpmoil.nl/products/index.php?id=18&product=86000C

Kan twee tot drie jaar blijven zitten.En, o ja, voldoet aan de Volvo specificaties.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2018 02:11 #1447389 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Alleen de groene...
Hallo Volvisti

Ik ben laatst bij Schmidt in Gemert geweest en die waren heel duidelijk. In onze blokken alleen de groene koelvloeistof van Volvo. Niet anders, want je blok gaat ervan kapot.

groetjes

Mathy

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2018 15:40 #1447397 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Je blok gaat ervan kapot?
Je blok gaat ervan kapot?
Als je verder doorvraagd bij carlo dan blijkt dat ze de waterpomp bedoelen en dan ook nog de types van voor 700/900 serie.
Laatst nog met carlo over gehad.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2018 23:36 #1447406 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verder is het wat jammer dat
Verder is het wat jammer dat Volvo inmiddels op blauw spul is overgeschakeld: volvo-groen is al zeker vijf jaar niet meer te koop.
Gelukkig hebben ze nog wel onverdund, want in de B28(0) moet twee delen kvs en een deel water water, in een redblock en overige volvo-motoren 50/50.. Ook het volvo-blauw is overigens prettig vettig: heeft dezelfde goede smerende werking als het aloude groen. Dat is met allerlei andere merken nog weleens minder en waarschijnlijk de oorzaak dat de waterpomp het niet leuk vindt.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2018 17:28 #1447418 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic laatst
zeg 3 mnd gelden, Volvo groen gekocht kant en klaar 5 liter en onverdund per liter...gewoon bij de dealer. Geluk gehad?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2018 01:09 #1447422 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Daniel

Het zou zomaar kunnen dat eerst de waterpomp kapot gaat en als gevolg daarvan de motor.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC