Volvo 760 GLE. A PRV B28E sensor/kabelboom

• Michèl Geus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 15:05 #1107829 door Michèl Geus
Volvo 760 GLE. A PRV B28E sensor/kabelboom is gemaakt door Michèl Geus
Beste forumleden,

Ik heb sinds 2015 twee Volvo's 760 2.8 GLE. Bouwjaar 1986.
Ik heb een exemplaar overgenomen van forumlid Jac.
Een ander exemplaar komt uit het oosten van het land.
Beide auto's mogen het nodige onderhoud hebben.

Gezien het hobby voor mij is gebeurd dit meestal in de vakantie periode's en als hierbij het werk het toelaat.
Op dit moment ben ik bezig met de PH-41-KJ.
Deze heeft vorig jaar een nieuw gebruikt stuurhuis gekregen en vacuümpomp.
Naast nieuwe bougies en vloeistoffen en bobine heb ik nu het inlaatspruitstuk eraf liggen om de koelvloeistofslangen onder het inlaatspruitstuk te vervangen.
Ik zie ook dat de nodige vacuumslangen aan vervanging toe zijn.

Ik heb enkele specifieke vragen waarbij ik om jullie hulp wil vragen:
1) De blauw uitgeslagen sensor waarop 2 vacuumslangen zijn aangesloten op de foto: waarvoor dient deze en hoe kan ik deze testen?
2) Klopt het dat de slangen voor de waterpomp onder veel spanning staan? Zie bijgevoegde foto.
3) Mijn kabelboom is behoorlijk beschadigd door olielekkages en hitte van het blok. Kan ik hier nieuwe stukken in solderen?
4) Zijn er specifieke eisen aan de vacuumslangen?
5) Lekkage op de oliedruksensor (ten behoeve van de oliedrukmeter) is deze te verhelpen door de draad te reinigen en te voorzien van een sealant?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Michel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 16:04 #1445645 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een complete nieuwe
Een complete nieuwe motordraadboom van Elbert Bos voor een B28E kost 140 euro: ik zou daarvoor niet meer gaan solderen in een 30 jaar oude draadboom van verdachte kwaliteit. gewoon in z'n geheel vervangen door de nieuwe, die ook nog eens beter bestand is tegen hitte en olie.
Vacuumslang moet bestand zijn tegen plat zuigen, dus niet te zacht zijn, maar de druk is vrij laag dus alles wat echt als vacuumslang wordt verkocht voldoet. ik zou ook hier domweg alles vervangen, dat zijn een paar meters maar daarna loopt een B28 ineens veel beter...
Slangen onder spanning klinkt altijd verkeerd: zijn die niet al eens ingekort? Zitten ze net zo op je andere B28?
De andere vragen moet ik nakijken of aan iemand anders overlaten.

• Michèl Geus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 17:54 #1445650 door Michèl Geus
Beantwoord door Michèl Geus in topic Dankjewel voor de snelle
Dankjewel voor de snelle reactie.
De kabelboom klinkt zeker als een goede optie. Hoe kan ik deze bemachtigen?

De slangen onder spanning gaat voornamelijk om de kleine slang in de foto's. Het lijkt alsof het metalen gedeelte niet lekker aansluit en daardoor onder forse spanning staat. Ik heb de slangen nog niet los gehaald maar verwacht daar serieus wat verschil in de uitlijning tussen de kleine buis en de aansluiting op de waterpomp. Wellicht kan ik dit iets bijbuigen maar kan dit niet boordelen. Lees dat ik het inlaatspruitstuk van mijn andere B28E nog niet eerder heb losgehaald om dit te kunnen beoordelen.

Vacuumslangen ga ik zeker vervangen.

Nogmaals dankjewel!

Groeten,

Michel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 20:44 #1445659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit niet goed .
Die slang zit niet goed . Die moet gewoon zonder knik recht door lopen .
Neem ook even de verdelerkap, rotor en bougie kabels mee . Nu kun je er goed bij .

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 20:45 #1445660 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoe? Gewoon bestellen: https:

• Michèl Geus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 20:53 #1445662 door Michèl Geus
Beantwoord door Michèl Geus in topic De rubberen slangen op de kop
De rubberen slangen op de kop van de pomp/thermostaat wil ik naast de koelwaterslangen onder het inlaatspruitstuk ook vervangen.

Verdelerkap, rotor en bougiekabels staan op om in 1 keer mee te nemen.
Hetzelfde geld ook voor de CIS-klep en thermotijdschakelaar.
Ook wil ik gelijk de injectoren vervangen met rubbers. Nu ligt toch alles los.

Iemand een idee waar de blauw uitgeslagen koelwatersensor met vacuumslangen voor dient? Ik kan niet beredeneren wat de functie hiervan moet zijn en hoe ik deze kan testen.

Bedankt voor de link voor de bekabeling. Deze ga ik bestellen.

Groeten,

Michel

• Michèl Geus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 20:53 #1445663 door Michèl Geus
Beantwoord door Michèl Geus in topic De rubberen slangen op de kop
De rubberen slangen op de kop van de pomp/thermostaat wil ik naast de koelwaterslangen onder het inlaatspruitstuk ook vervangen.

Verdelerkap, rotor en bougiekabels staan op om in 1 keer mee te nemen.
Hetzelfde geld ook voor de CIS-klep en thermotijdschakelaar.
Ook wil ik gelijk de injectoren vervangen met rubbers. Nu ligt toch alles los.

Iemand een idee waar de blauw uitgeslagen koelwatersensor met vacuumslangen voor dient? Ik kan niet beredeneren wat de functie hiervan moet zijn en hoe ik deze kan testen.

Bedankt voor de link voor de bekabeling. Deze ga ik bestellen.

Groeten,

Michel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 21:25 #1445664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het allemaal nog te koop ?
Daar ben ik dan weer benieuwd naar . Die sensor gaat "open ' bij een bepaalde temperatuur van de koelwater. Heeft iets met de vervroeging van de ontsteking te maken.Achter de linker veerpoot zit elektrisch bedienbare klep waar die vacuümslangen bij een komen..Elke slang heeft een tape met een kleur (bruin,Zwart en nog één ) Het schijnt dat de motor mooier loopt met dit systeem .
CIS klep vervangen ? Injectoren vervangen ? Hoezo heeft de motor 8 ton gelopen of zo .....De injector rubbers ja dat heb ik pas geleden ook gedaan die waren in de loop van de tijd hard geworden. suc(v) 6 en goed bezig !! Fijn een V6 liefhebber er bij te hebben hier binnen de vereniging.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2018 21:28 #1445665 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heb je een greenbook (volvo
Heb je een greenbook (volvo werkplaatsmanual) van de B28E? Zo niet, dan is het erg verstandig om daar wel in te investeren. Liefst eentje van het juiste bouwjaar, maar als dat niet lukt volstaat een ander jaar ook wel. De B28E is van 1981 t/m 1986 geleverd, daarna kwam de B280 en daarvoor zat de B27.

• Michèl Geus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2018 13:02 #1445681 door Michèl Geus
Beantwoord door Michèl Geus in topic Ik ga de sensor er uithalen
Ik ga de sensor er uithalen en testen in water om te weten wat deze doet en of deze nog werkt.
Het klopt dat de twee vacuumslangen op deze sensor naar de electrisch bedienbare klep achter de rechter veerpoot (passagierszijde) zit. De kleuren op de vacuumslangen heb ik nog niet gezien. Ga ik vanavond naar kijken. Wat mij wel opviel is dat 1 van de slangen er daar los bij hing (lees was afgescheurd door ouderdom).

De CIS klep blijft in iedere willekeurige stand staan waar ik hem handmatig in zet. Volgens mij moet dit niet kunnen en is de klep normaliter veerbelast en dicht zonder dat deze bekrachtigd wordt door de thermotijdschakelaar. Vandaar dat ik deze ga vervangen door een e-bay exemplaar.

De nieuwe injectorrubbers van estateservice zijn een stuk beter dan de harde exemplaren die nu om de injectoren zitten. Gezien ik pas geleden het eerste brandstoffilter heb vervangen en ook een paar keer injectiereiniger aan de brandstof heb toegevoegd wantrouw ik de injectoren. Ze zien er wel schoon uit maar dat zegt mijn inziens niet veel over het inspuitbeeld van de injectoren. Deze kan ik niet zelf testen volgens mij. Vandaar dat ik een set nieuwe exemplaren wil monteren nu alles eraf ligt en eenvoudig bereikbaar is.

De kilometerstand staat nu op de teller op 280.000 km. Of dit de echte hoeveelheid kilometers is kan ik niet zeggen. Ik vermoed dat de auto er meer heeft gereden. De auto had toen ik hem kocht veel liefde en onderhoud nodig (en nog steeds). De auto hing achter door, lek stuurhuis, v-snaren op zijn eindje, motorolie en ATF troebel, de automaat miste zijn 4e verzet, olie lekkages motorblok en automaat, brandstoffilter oud, remvloeistof donker, vacuumpomp op het kleppendeksel was het membraam verteerd, bekabeling over de motor slecht/beschadigd, bobine slecht, vacuum slangen slecht, radiateur lek (waarvoor ik trouwens nu weet dat er nog vijf nieuwe originele exemplaren op de plank liggen hier in Goes), stabilisator rubbers voor slecht, ruitenwisser achter defect, schuifdak lekt, slangen motorkoeling slecht.

Ik doe ieder jaar iets aan de auto en langzamerhand probeer ik er weer een leuk rijdende klassieker van te maken. Ieder jaar doe ik een beetje met een beperkt budget. De auto wordt op deze manier stapje bij stapje beter en leuker om mee te rijden. Een goed lopende V6 is een genot om naar te luisteren en om mee te rijden!

De kinderen vinden het in ieder geval fantastisch om een dagje mee naar het strand te gaan in de achteruitrij stoelen in de kofferbak. Dat is voor mij dan puur genieten!

Groeten,

Michel

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC