- Berichten: 2
Motor loopt te arm tijdens vollast boven 0,3 bar - OPGELOST!
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2017 15:35 #1442466
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Brandstofleiding en vollast
De spanning lambdasonde schommelt stationair heen en weer van 0,2 naar 0,8 volt en terug. Meten tussen de draad van de sonde (stekker onder de motorkap, witte draad) en de massa. Wijkt dit af dan is er een weerstand in uitlaat-uitlaatspruitstuk-motor. De sonde maakt voor het signaal gebruik van de massa via de uitlaat. De knollekop die dit heeft bedacht moeten ze voor straf een maand lang spruitjes te eten geven. Of gemalen vensterbanken (volgens recept van mijn oma). Remedie: Sensor met aparte draad aan massa leggen.
Bij vollast moet het mengsel rijker worden, dan schommelt het signaal niet meer.
Meten doe je primair bij de bron, dus niet op de ECU maar op de sonde. IS dat goed en krijg je een foutmelding . Anders test je de aansluiting vande CU en niet die van de sonde.
Er dus van uitgaande na deze meting dat de lambdasensor stationnair de goede spanning geeft en je toch foutcode 2-1-2 krijgt, dan weet jje dat er tussen de stkkker van de sonde en de Ecu een vogeltje op de lijn zit. Meestal een vuil contact of een draadbreuk. Dan de weerstand meten (draad losnemen!) deze moet nul zijn.
Op de benzineleiding hoort een klemmetje. En zo niet, dan toch. Je weet namelijk nooit of die slang ooit is vervangen. En daarom niet is gelijmd,. Zeker is zeker, er is nog nooit iemand verzopen met een dubbele zwemband om...
Bij vollast moet het mengsel rijker worden, dan schommelt het signaal niet meer.
Meten doe je primair bij de bron, dus niet op de ECU maar op de sonde. IS dat goed en krijg je een foutmelding . Anders test je de aansluiting vande CU en niet die van de sonde.

Er dus van uitgaande na deze meting dat de lambdasensor stationnair de goede spanning geeft en je toch foutcode 2-1-2 krijgt, dan weet jje dat er tussen de stkkker van de sonde en de Ecu een vogeltje op de lijn zit. Meestal een vuil contact of een draadbreuk. Dan de weerstand meten (draad losnemen!) deze moet nul zijn.
Op de benzineleiding hoort een klemmetje. En zo niet, dan toch. Je weet namelijk nooit of die slang ooit is vervangen. En daarom niet is gelijmd,. Zeker is zeker, er is nog nooit iemand verzopen met een dubbele zwemband om...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
30-11-2017 15:47 #1442467
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ja, dom
Foutje gemaakt. Stukje tekst moet zijn::
Meten doe je primair bij de bron, dus niet op de ECU maar op de sonde. Anders test je de aansluiting van de CU en niet die van de sonde.
Er dus van uitgaande na deze meting dat de lambdasensor stationair de goede spanning geeft en je toch foutcode 2-1-2 krijgt, dan weet je dat er tussen de stekker van de sonde en de Ecu een vogeltje op de lijn zit. Meestal een vuil contact of een draadbreuk. Dan de weerstand over de draad meten (draad losnemen!) deze moet nul zijn, dan is de draad in orde. Wellicht het contact op de ecustekker vuil.
Overigens zegt deze foutcode alleen aar dat het signaal fout is of afwezig. Het kan ook fout zijn door een fout in de LMM om maar eens een dwarsstraat te noemen. Of omdat de sensor bij Petrus koffie is gaan drinken.
Sensor controleren:
Wanneer je met het gaspedaal het toerental stationair vasthoud op 2000 tot 3000 toeren mag de toerenteller niet schommelen. Zo niet dan is de sonde op weg naar Petrus of heeft inmiddels zijn koffie daar op.
En dan verder met de brandstofleiding.
Ja, dat soort fouten maak je wanneer je tussendoor een telefoontje aanneemt. Grinnik.
Meten doe je primair bij de bron, dus niet op de ECU maar op de sonde. Anders test je de aansluiting van de CU en niet die van de sonde.

Er dus van uitgaande na deze meting dat de lambdasensor stationair de goede spanning geeft en je toch foutcode 2-1-2 krijgt, dan weet je dat er tussen de stekker van de sonde en de Ecu een vogeltje op de lijn zit. Meestal een vuil contact of een draadbreuk. Dan de weerstand over de draad meten (draad losnemen!) deze moet nul zijn, dan is de draad in orde. Wellicht het contact op de ecustekker vuil.
Overigens zegt deze foutcode alleen aar dat het signaal fout is of afwezig. Het kan ook fout zijn door een fout in de LMM om maar eens een dwarsstraat te noemen. Of omdat de sensor bij Petrus koffie is gaan drinken.
Sensor controleren:
Wanneer je met het gaspedaal het toerental stationair vasthoud op 2000 tot 3000 toeren mag de toerenteller niet schommelen. Zo niet dan is de sonde op weg naar Petrus of heeft inmiddels zijn koffie daar op.
En dan verder met de brandstofleiding.
Ja, dat soort fouten maak je wanneer je tussendoor een telefoontje aanneemt. Grinnik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
01-12-2017 14:18 #1442490
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lambdasensoirsignaal vollast
O jee,
Niet volledig geweest.
Bij vollast moet het mengsel rijk zijn. Dus sensorsignaal 0,8 volt. Wordt ingesteld met de gasklepschakelaar of potmeter op de gasklep.
Sommige uitvoeringen van de gasinstallatie werken met een schakelaar op de vacuumleiding, maar dit komt bij mijn weten niet bij het plaatijzer van Volvo voor.
Niet volledig geweest.
Bij vollast moet het mengsel rijk zijn. Dus sensorsignaal 0,8 volt. Wordt ingesteld met de gasklepschakelaar of potmeter op de gasklep.
Sommige uitvoeringen van de gasinstallatie werken met een schakelaar op de vacuumleiding, maar dit komt bij mijn weten niet bij het plaatijzer van Volvo voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam