Motor loopt te arm tijdens vollast boven 0,3 bar - OPGELOST!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2017 20:45 #1107182 door V700 register
Dag allemaal,

De motor B230FK houdt in/hapert bij vollast of turbodruk boven 0,3 bar. De auto is compleet standaard, met een lichte drukverhoging tussen 0,3 en 0,8, probleem blijft met beide turbodrukken.
Gewone Volvo 940 op benzine.

Hopende om het probleem op te lossen ben ik bij BTI (Martijn) geweest voor een setje chips en een datalog sessie.
Hierbij komt naar voren dat de motor te arm tijdens vollast ofwel boven 0,3 bar loopt.
Tevens is het euvel van te rijk lopen onder deellast verholpen met een nieuwe benzinedrukregelaar.

Nameten van de brandstofdruk geeft met doorgeschakeld relais (volgens volvo meetmethode) een constante druk van 3 bar (43psi). Dit is zoals het moet horen, pomp en benzinedrukregelaar zijn goed en werkend. Wanneer ik de retourleiding (na de benzinedrukregelaar dichtknijp, stijgt de brandstofdruk naar 3,5 a 4 bar. Retourslang loslaten is meteen weer 3 bar.
Nacontrole met een stationair draaiende motor geeft 2,5 bar (36psi), met afgekoppelde vaccumslang van de benzinedrukregelaar geeft 3 bar (43psi).
Aan de fysieke brandstoftoevoer moet het niet liggen.

Volgens datalogging bij BTI (tijdens rijden) zijn LMM en Lambadasonde goed, injectoren krijgen 100% open signaal, geen foutmeldingen of lambda lampje.
Vreemd is dat het starten ook net iets langer duurt, verder normaal (slaat na 3sec aan)

Nieuwe onderdelen:
- verdeler, verdelerkap, bougies, kabels
- alle vacuumslangen
- brandstoffilter
- ECT sensor
- Injectorrubbers
- Luchtfilter
- Brandstofrelais door BTI opnieuw gesoldeerd.
- Vliegwielsensor
- Siliconenslangen: Turboinlaat, intercooler, stationairklep

Service:
- gasklephuis en inlaatspruitstuk schoongemaakt, nieuwe pakkingen
- stationairklep schoongemaakt en toerental afgesteld
- injectorreiniger aan tank toegevoegd
- Compressie gemeten, alle cilinders rond 10,75bar

Hulp is ontzettend welkom en de gouden tip wordt zeker beloond!

Dank,

Camiel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2017 23:21 #1441453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat vinden jullie van deze oplossing?
Ik zit hardop te denken en hoor graag jullie mening.

De brandstofdruk van de pomp is bij geknepen retourleiding tussen is ca. 3,5~3,7bar.
Stel: de turbodruk staat op 1 bar afgesteld. Dit zal betekenen dat de brandstof pomp de standaard 3 bar moet leveren plus de druk overwinnen van de met laaddruk gevulde verbrandingskamer van 1 bar.

Om een juist mengel, welke de ECU o.b.v. 3bar plus boost (via luchtmassa) bepaalt, in te spuiten moet de brandstofpomp dus 4 bar leveren om dit te kunnen realiseren.

Met een maximale druk van 3,5bar zou er 'ruimte' zijn voor maximaal 0,5bar boost om het mengsel niet te arm te maken.

Deze theorie hangt natuurlijk af van de maximale druk van de brandstofpomp.
Weet iemand wat een standaard brandstofpomp moet kunnen leveren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2017 11:05 #1441462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic branstgofrail druk moet
branstgofrail druk moet gewoon 3bar zijn, me7 autos van na '99 hebben pas 4 bar.
Even voor de goede orde, bijna alle getunende 940 en 850 met turbo drukken boven de 1 bar hebben gewoon nog 3bar branstofrail druk. Inclusief mezelf btw.

Jij zegt dat de ecu de injectors op dat moment 100% aanstuurt, en met alle reeds gedane werkzaamheden kom ik dan uit op de injectors zelf,
je zou deze kunnen wisselen met een goede set om te testen, of ze meteen ultrasoon laten reinigen.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-10-2017 11:09 #1441463 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zomaar een paar suggesties
Zomaar een paar suggesties/ideeën....

Wanneer je de retourleiding dichtknijpt, loopt de druk dan snel, of langzaam op?
Als het langzaam toe neemt dan is de "in-tank-filter" vóór de pomp waarschijnlijk de schuldige.

Ik kan geen maximale druk van de pomp vinden, maar er wordt wel aangegeven dat bij het dichtknijpen van de retourleiding je de druk niet verder op mag laten lopen dan 600kPa/84 psi/5,8 bar. Dit doet mij vermoeden dat je 3,5~3,7 toch wat aan de lage kant is.....

Heb je overigens de uitvoering met 1 of 2 pompen (alleen in tank, of in-tank en ergens onder auto) kan zijn dat 1 van de 2 het niet goed, of helemaal niet meer doet. Kan verklaren waarom het wat langer duurt met starten...pomp doet er langer over om alles op druk te brengen. En verklaart mogelijk ook de (waarschijnlijk) te lage 3,5~3,7 bar druk.

Misschien eens een extra massa aan de lambdasonde leggen? Staat ergens op de site ook iets over vermeld dat de massa wel eens slecht wil zijn, waardoor de lambda niet helemaal lekker gaat functioneren....

Ik zie dat je een hoop slangen hebt vervangen, misschien dat 1 er van wel bezwijkt/samengeknepen wordt onder vollast. Lijkt me niet heel waarschijnlijk..maar je weet het nooit.

Just my 2 cents...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2017 00:31 #1441515 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik Denk idd brandstofpomp te
Ik Denk idd brandstofpomp te weinig power.
Moet volgens mij minstens 5 bar kunnen leveren.
Hebben ze bij alle auto die ik gemeten heb ook gedaan, tussen 5 en 6 bar.
De drukregelaar zorgt voor een constante druk en overtollige gaat terug de tank in.
Stationair zijn injectoren maar kort open, dan Is 3 bar easy maar in vollast met hoge toeren dan gaat er toch aardig wat sap door je injectoren weg.
Als je pomp te weinig levert dan wordt je mengsel te arm, motor Is immers ingeleerd met terugkoppeling van lambda etc tijdens deellast (wanneer je pomp het wel bijhouden kan).
Ik zou eerst de pomp goed testen of andere plaatsen als dit nog nooit gedaan Is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2017 13:00 #1441517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik denk....
Ik denk licht verstopte injectoren, of de reiniger in de tank. Ik heb er welleens zo'n busje in gegooid, in een bijna lege tank, en dan springt ie snel in de pingelbeveiliging, omdat de brandstof sneller ontbrand met die Kerosine erin. Toen ik hem rond de 1,0 bar wilde rijden (ontsteking en brandstofchip aangepast) moest ik altijd minimaal 98 tanken om lekker door het toerenbereik heen te gaan. Ik denk dat het bij mij ook de injectoren zijn. Ik heb hem nu gewoon op 0,7 a 0,8 (gemeten op inlaatspruitstuk) en kan prima met 95 ron overweg. Snel zat zo...

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 12:44 #1441621 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lambda aan massa
Het is onbegrijpelijk dat Volvo een driedraads sensoren heeft gemonteerd. Weliswaar moet het werken, maar het introduceert een extra storingsoorzaak. En dat i belangrijk voor de betriuwbaarheid.

Dus: Draad over een drie centimeter blank maken, om de lambda draaien en een (roestvrije!) slangklem er over. Naar voren brengen en op de massa vastzetten. Werkt al 400.000 km uitstekend.

Bij de kleine beurt (15.000 km) meteen controleren of de draad nog goed contact maakt en niet vergaand is geoxideerd. Overigens heb ik dit nog niet mee mogen maken...

Hoewel iedereen beweert dat de Lambdasensor 120.000 tot 180.000 km meegaat blijkt dat bij mij de termijn toch wat langer is. Ik heb onlangs de lambda bij 280.000 kilometer moeten vervangen. Ik denk dat het aan het weer ligt... ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 15:08 #1441627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe brandstofpomp
Nieuwe brandstofpomp, hoge druk Walbro 255hp (GSS 342) is ontvangen.
Past direct in de originele houder en kan met twee vingers in de neus alle brandstof leveren die de motor ooit zal vragen, onder elke druk.
Kwaliteitspomp nieuw voor slechts 80,- op Ebay.
Tip: ik heb met bouwjaar 98 een enkele in-tank pomp maar kan ook prima ter vervanging van de twee pompen, mochten deze aanwezig zijn.

Wordt vanavond gemonteerd, zal verslag doen!

Ps: vorige tank heeft naast euro 98 al een fles injectorreiniger gekregen, zonder resultaat. Verwacht nog steeds de brandstofpomp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 19:44 #1441640 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofleiding
Best wijze mannen,

Een grote verbetering is na montage van de pomp te zien!
Bij doorgeschakeld relais en even de vingers op de retourleiding zorgt dat de brandstofdruk meteen naar 6bar springt! (Hoger/langer doe ik niet)
Met lopende motor regelt de regelaar nog steeds goed af 2,5bar en 3,1 met afgekoppeld vacuüm.

Helaas kan ik nog niet proefrijden door de volgende foto.
Vermoed dat door de oudheid van dit stuk slang is gaan lekken.

Wie weet hoe dit bevestigd zit en belangrijker weer te verhelpen?
Zie dit stukje niet te koop bij estateservices en skandix...

Dank!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 21:51 #1441643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook weer opgelost
Ook weer opgelost, dit korte stukje slang bevat een plastic (gesealde) leiding en daaroverheen een rubber leiding.
Demontage geeft de mogelijkheid tot montage van normale brandstofleiding via kleine slangenklemmetjes.

De proefrit:
Ook heb ik een proefrit gemaakt en krijg het idee dat hij vanaf 3500 toeren een heel stuk vlotter is. Tijdens het rijden heb ik een multimeter op de ECU, pin 24 (groen, Lambadasensor) aangesloten:
- In deellast regelt hij mooi, voltage gaat op en neer tussen 0,10v en 0,90v
- Op snelweg met cruiscontrole, voltage op en neer tussen 0,40v en 0,60v
- Gas los gaat voltage naar 0,00v
- Vollast blijft voltage constant tussen 0,80v en 0,84v

Ik ben benieuwd of hij zo onder vollast het vermogen en het juiste mengsel heeft?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC