Stationairregeling
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2017 16:15 #1106776
door V700 register
Stationairregeling is gemaakt door V700 register
Ik heb al een draadje lopen over een aarzeling van de motor, maar daar gaat het specifiek over LPG.
Hier gaat het ook om de situatie als ik op benzine rijd, dus maar even een nieuw draadje.
Situatie: de stationairregeling van mijn Zeecontainer is rauw-ig.
Bij stilstaan fluctueert de toerenteller tussen ruwweg 900 en 600. Maar niet continue, het komt in golfjes. Soms meer dan de andere keer.
Ik heb het idee dat dit gekoppeld kan zijn met de aarzeling die ik af en toe voel bij optrekken vanaf stationair.
De cis-klep en het gasklephuis zijn schoongemaakt. Dat lijkt niets veranderd te hebben.
Als ik de LMM loskoppel verandert er niets, tenzij ik het gaspedaal beroer... dan verslikt de motor zich en slaat vrijwel direct af (met Lambda-lampje aan).
Als ik de (stekker van de) gaskleppositieschakelaar tijdens stationairloop lostrek, gebeurt er niets. Als ik dan gas geef, weet de motor ook duidelijk niet wat er gebeurt.
Echter, als ik tijdens de stationairloop de stekker van de cisklep lostrek loopt het toerental op tot ongeveer 1050-1100, en blijft daar (hij lijkt daar stabiel te blijven trouwens).
Hij reageert dan ook gewoon op gas geven.
Zet ik de stekker weer terug, dan blijft het stationair toerental op dat niveau, het daalt niet tot op het oude niveau, tot de motor wordt uitgezet en wordt geherstart. Dan is het weer terug bij af.
Nu begrijp ik dat de cis-klep eigenlijk ongeveer 500 rpm zou moeten toevoegen aan de totale rpm. Betekent dat dan dat mijn cis-klep helemaal niet goed is? Want dan zou je bij lostrekken eerder een daling van de toeren veranderen.
Hier gaat het ook om de situatie als ik op benzine rijd, dus maar even een nieuw draadje.
Situatie: de stationairregeling van mijn Zeecontainer is rauw-ig.
Bij stilstaan fluctueert de toerenteller tussen ruwweg 900 en 600. Maar niet continue, het komt in golfjes. Soms meer dan de andere keer.
Ik heb het idee dat dit gekoppeld kan zijn met de aarzeling die ik af en toe voel bij optrekken vanaf stationair.
De cis-klep en het gasklephuis zijn schoongemaakt. Dat lijkt niets veranderd te hebben.
Als ik de LMM loskoppel verandert er niets, tenzij ik het gaspedaal beroer... dan verslikt de motor zich en slaat vrijwel direct af (met Lambda-lampje aan).
Als ik de (stekker van de) gaskleppositieschakelaar tijdens stationairloop lostrek, gebeurt er niets. Als ik dan gas geef, weet de motor ook duidelijk niet wat er gebeurt.
Echter, als ik tijdens de stationairloop de stekker van de cisklep lostrek loopt het toerental op tot ongeveer 1050-1100, en blijft daar (hij lijkt daar stabiel te blijven trouwens).
Hij reageert dan ook gewoon op gas geven.
Zet ik de stekker weer terug, dan blijft het stationair toerental op dat niveau, het daalt niet tot op het oude niveau, tot de motor wordt uitgezet en wordt geherstart. Dan is het weer terug bij af.
Nu begrijp ik dat de cis-klep eigenlijk ongeveer 500 rpm zou moeten toevoegen aan de totale rpm. Betekent dat dan dat mijn cis-klep helemaal niet goed is? Want dan zou je bij lostrekken eerder een daling van de toeren veranderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2017 23:06 #1438127
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het lijkt me nuttig die CIS
Het lijkt me nuttig die CIS klep eens te wisselen met een exemplaar van een andere 940. Over wen weer, zodat je kunt zien of de symptomen mee verhuizen. Simpel klein klusje voor een meeting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2017 08:41 #1438133
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS......
Het basistoerental is 500 en de CIS-klep voegt daar 350 bij.
Kijk hier eens: volvo700vereniging.nl/node/17794
Kijk hier eens: volvo700vereniging.nl/node/17794
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2017 12:09 #1438135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ferry, dus andersom...
Ferry, dus andersom...
Maar dan is 1100 rpm met CIS losgekoppeld toch veel te hoog?
Of klopt dit juist wel.
Stel dat de CIS goed werkt en hij onbekrachtigd juist helemaal open staat.
Dan levert de gasklep zo'n 500 en de CIS nog eens 600?
Wat me vooral opvalt is dat het lijkt dat het stationair toerental met de CIS losgemaakt veel stabieler is (ook al is het te hoog).
Alsof de CIS pendelt rondom een optimum. Of telkens corrigeert.
Toch kan ik nergens valse lucht ontdekken. Tenzij het van een lek in de intercooler komt, die kan ik niet 1-2-3 testen.
@willem
Op zich geen gek idee. Maar ik ben (nog?) geen betalend lid.
En ik wil dit instabiel stationair draaien graag opgelost hebben voor mijn vakantie.....
Maar dan is 1100 rpm met CIS losgekoppeld toch veel te hoog?
Of klopt dit juist wel.
Stel dat de CIS goed werkt en hij onbekrachtigd juist helemaal open staat.
Dan levert de gasklep zo'n 500 en de CIS nog eens 600?
Wat me vooral opvalt is dat het lijkt dat het stationair toerental met de CIS losgemaakt veel stabieler is (ook al is het te hoog).
Alsof de CIS pendelt rondom een optimum. Of telkens corrigeert.
Toch kan ik nergens valse lucht ontdekken. Tenzij het van een lek in de intercooler komt, die kan ik niet 1-2-3 testen.
@willem
Op zich geen gek idee. Maar ik ben (nog?) geen betalend lid.
En ik wil dit instabiel stationair draaien graag opgelost hebben voor mijn vakantie.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2017 13:09 #1438136
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.....
Het klopt dat als je de stekker van de CIS los haalt dat het stationair dan hoger wordt. Kijk of je basistoerental goed staat en of de schakelaar op de gasklep op het juiste moment schakelt. Eventueel een andere CIS proberen.
Zie link hierboven naar afstelling.
Zie link hierboven naar afstelling.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2017 15:11 #1438137
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De klikjes van de
De klikjes van de gaskleppositirschakelaar lijken goed te staan (de twee klikjes zijn er), voelermaatjes heb ik niet.
Ik snap nog niet hoe die afstelling kan zorgen voor een instabiel stationair toerental? Wel een structureel te hoog of te laag... maar geen schommelen toch...?
Ik snap nog niet hoe die afstelling kan zorgen voor een instabiel stationair toerental? Wel een structureel te hoog of te laag... maar geen schommelen toch...?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2017 15:45 #1438138
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check.....
Als de afstelling ok is, dan checken op valse lucht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2017 18:03 #1438139
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij het inlaatspruitstuk,
Bij het inlaatspruitstuk, injectoren, en luchtslangen heb ik nog geen valse lucht gevonden.
Ik vermoed ergens een klein vacuümlek maar dat kan ik niet vinden.
Maar ik vraag me af of een klein lekje dit gedrag kan verlaten?
Ik vermoed ergens een klein vacuümlek maar dat kan ik niet vinden.
Maar ik vraag me af of een klein lekje dit gedrag kan verlaten?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2017 21:51 #1438140
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ken je gelijk een van de
Ken je gelijk een van de voordelen van lid worden 
Maar als je enigszins in de buurt zit: elke woensdagavond komen we in Emmeloord bij elkaar met een groepje autoliefhebbers om te ouwehoeren en soms ook wat aan auto's te klussen. Tussen acht en halftien is iedereen welkom die iets met auto's heeft, hoeft niet eens perse een 7/9 serie te zijn. Worteltjestaart meebrengen mag, is lekker, maar hoeft niet...
"Iets" met de CIS klep kan dit gerag prima verklaren. Mijn 760 liep 3000 toeren stationair, en wisselen van de cisklep als enige actie bracht dat direct terug naar de normale 700 (B28E zespitter).

Maar als je enigszins in de buurt zit: elke woensdagavond komen we in Emmeloord bij elkaar met een groepje autoliefhebbers om te ouwehoeren en soms ook wat aan auto's te klussen. Tussen acht en halftien is iedereen welkom die iets met auto's heeft, hoeft niet eens perse een 7/9 serie te zijn. Worteltjestaart meebrengen mag, is lekker, maar hoeft niet...
"Iets" met de CIS klep kan dit gerag prima verklaren. Mijn 760 liep 3000 toeren stationair, en wisselen van de cisklep als enige actie bracht dat direct terug naar de normale 700 (B28E zespitter).
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-06-2017 17:24 #1438162
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Heb
Je ook dat ie ff qua toeren dipt naar de 500 of lager als je rijd en dan bij het stoplicht de koppeling intrapt. Ik heb hetzelfde als jij ook mijn toerental is niet stabiel schommelt heen en weer. Niet veel maar wel zichtbaar. Ik heb daarbij ook dat hij wel is (niet vaak) op 1000 toeren blijft staan bij het stoplicht en dan na 2 a 3 sec naar de 750 gaat en dan weer lekker schommelt op 750 tot 850 toeren. Wanneer ik rij met mijn 945 slaat hij tijdens de rit toch 1 keer af en dan gaat het de hele tijd goed maar hij dipt wel en schommelt. CIS klep is reeds schoon gemaakt maar het resultaat is nul en mij is verteld bij de garage dat als schoonmaken niet helpt de CIS klep op is en het alleen maar erger wordt.
Hij kost bij mijn volvo garage 165 euro ex BTW dus bijna 200 euro in de BTW. Toch maar is op de sloop kijken. Maar met een gerust hart op weg is ook belangrijk dus waarschijnlijk koop ik een nieuwe.
Hij kost bij mijn volvo garage 165 euro ex BTW dus bijna 200 euro in de BTW. Toch maar is op de sloop kijken. Maar met een gerust hart op weg is ook belangrijk dus waarschijnlijk koop ik een nieuwe.
Moderators: Jerry Stam