cylinders honen V90

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 20:26 #1432771 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Bussen
Ik lees nieuwe cilinderbussen erin slaan. Maar dat gaat toch alleen bij motoren met natte cilinderbussen. Weet niet hoe het bij de 6 cilinders zit maar bij de 4 pitters gaat dat niet volgens mij, Geen losse clinderbussen meende ik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 20:43 #1432772 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Zover ik weet horen cilinderbussen erin geperst te worden, slaan zal niet het gewenste resultaat geven vrees ik. En er bestaan natte en droge cilinderbussen en zover ik weet hebben Volvo motoren geen cilinderbussen, of het moeten de motoren van Franse makelij zijn.

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 21:41 #1432775 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Mate van slijtage.
Als de mate van slijtage van de voering binnen de door de fabrikant gestelde norm ligt, dan kun je de voering honen en overmaatse zuigerveren monteren. Is de slijtage/ovaliteit van de voeringen te groot dan moeten ze vervangen worden. Betreft het een motor met vaste voeringen dan zal het hele blok vervangen moeten worden. Bij bv. Mercedes kennen ze dan het zgn. short-block waarbij je alle appendages en de oude cilinderkop herbruikt en overzet op dat short-block dat je tegen inlevering van je oude blok krijgt.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2016 15:25 #1432784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je wil honen zal je toch
Als je wil honen zal je toch echt de zuigers eruit moeten halen. Met veel moeite kan dat wellicht met de motor in de auto. Maar in feite is dat zinloos moeilijk en zal de motor eruit moeten en geheel uit elkaar worden gehaald. In het beste geval kun je na het honen nog de originele zuigers gebruiken maar sowieso zul je zuigerveren en schraapveren moeten vervangen. Kosten post naar schatting ergens tussen de 3 en 4 duizend euro.

Dus bezint eer gij begint en laat een specialist eerst onderzoeken of dit je probleem wel is voor het olieverbruik. Zo'n motor kan heel wat kilometers aan voor er problemen komen.

Verder schrijf je dat je er speciale olie in gooit. Mag ik vragen om welke reden? Verkeerde olie, hoe speciaal ook, kan een hoog olieverbruik geven!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2016 16:07 #1432787 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En dat laatste geldt dan
En dat laatste geldt dan vooral als je er de verkeerde viscositeit in gooit. Helaas wordt het weleens aangeraden voor motoren met hoge kilomteres, om dikkere olie te gaan gebruiken. Dat werkt niet, dan krijg je verhoogde slijtage omdat de olie niet komt waar hij hoort te komen.
Ik hoop dus dat je wel gewoon de 10W40 of 10W30 erin gooit die erin hoort. 5W40 kan ook wel. Volsyntheet is het mooiste, halfsyntheet lopen ze ook nog wel redelijk op, mineraal moet je niet doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2016 18:08 #1432790 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic 5W40 halfsyntheet.
Mijn torretje doet het al jaren prima op een half syntheet met multigrade 5W40. Jaren Total erin gehad en nu alweer jaren Helix van Shell. Doordat de vaste dealer werd overgenomen door een nieuwe eigenaar in 2008 is er Shell in gekomen. Ook tot volle tevredenheid.

Groeten, Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2016 19:02 #1432791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cylinders honen V90
Beste mensen, sorry voor mijn soms A-technische/beperkt technische bewoordingen.
Het zijn inderdaad de klepseals die een paar jaar geleden zijn vernieuwd (en vanaf die tijd geen blauwe walm meer bij het starten). De olie is een 100% synthetische van Liqui Moly, in de winter de 5/w40, in de zomer de 10/w40. Deze olie wordt met name toegepast voor motoren die al wel wat hebben gelopen zeg maar..
Er is geen olie-lekkage vastgesteld, de bodem onder de motor is droog, de plaat onder de motor is ook kurkdroog. En in de 'motorkamer' is het geen smeerboel. Normale onderhoudintervallen worden gehanteerd. Wat ik binnenin achter het stuur wel merk is de geur van, althans zo ruikt het, carterlucht. Overkomt me bij sterk afremmen (vacuüm-werking?). De motor (230.000 km.) loopt als een zonnetje overigens. Uit- en inbouw van een V90-motor is best een flinke, tijdrovende klus, lijkt me (anders dan bij een V70, dat schijnt ietwat makkelijker te zijn). Cylinderbussen werden inderdaad gebruikt bij Franse motoren (b.v. Citroën). Na de PRV-tijd bij Volvo niet meer aan de orde.
Wat te doen? Injectors checken en maar eens onderzoek laten uitvoeren door een techno-bedrijf met gebruik van een kijkslang ofwel: een endoscoop, de cylinderwanden beoordelen zover dat dan mogelijk is. En ehhh, bij revisie niet de krukaskeering aan de achterzijde vervangen.
Dank voor alle tips. Wordt vervolgd.
Groet,
Frans.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2016 21:57 #1432795 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Compressie meten en no-lektest
Hoe de staat van je blok vast te stellen is al eerder het nodige over geschreven op dit forum. Zie bijvoorbeeld deze link: volvo700vereniging.nl/node/46694

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2016 00:57 #1432796 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Onnodige wissel
Hallo Frans

Het wisselen tussen 5w40 en 10w40 is onnodig. Het eerste getal (5w of 10w) geeft aan hoe de olie zich in de winter gedraagt (vandaar de "w") en het laatste zoals het zich in de zomer gedraagt. Wordt altijd gezegd. Eigenlijk is het eerste getal voor als het koud is en het laatste voor als het warm is. En ook in de winter is de motor op een gegeven moment op bedrijfstemperatuur en heeft de olie dus de "40" eigenschappen. Als het niet koud is, heeft de olie gewoon altijd de "40" eigenschappen en slaat de "5w" of "10w" eigenschappen over. Omdat het daarvoor niet koud genoeg is.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2016 16:46 #1432808 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Uitbouwen van een
Uitbouwen van een dwarsgeplaatste motor zoals een V70 is bijna altijd meer werk dan bij een langsgeplaatste zoals een V90. Bij een V90 is het in grote lijnen losmaken van bedrading en bekabeling, uitlaat, motorsteunen, cardanas en baksteun. Daarna koets opkrikken en motor/bak combinatie laten zakken en er onderuit rollen.
Natuurlijk is uitbouwen nooit een echt klein klusje, maar die tijd (pakweg een halve dag) win je gemakkelijk terug bij de rest van de revisiehandelingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD