cylinders honen V90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2016 17:02 #1106110 door V700 register
cylinders honen V90 is gemaakt door V700 register
Beste Volvovisti,
Als de cylinders aan een 'hoonbeurt' toe zijn, kortom de motor moet open, is het daarvoor nodig om de motor uit te bouwen voor de betreffende werkzaamheden?

Groet, Frans ( lid 555, V90 ' 97).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-11-2016 18:03 #1432692 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Je kunt honen op een boormachine
Maar de vraag is wat moet er verder nog gebeuren? Kop eraf honen, kop erop en klaar? Of wil je ook nieuwe zuigerveren, en een verder revisie. Het is al heel snel de moeite waard om de motor uit te bouwen om makkelijk te werken, de zesde cilinder van een V90 ligt sowieso al bijna in de cabine, moeilijk bij te komen. Volg het advies van de vakman die het gaat doe, of ga je zelf aan de slag?

Succes

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2016 21:05 #1432696 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Domme vragen,
Domme vragen bestaan niet zegt men, maar domme antwoorden?

Ik weet niet hoe Frans aan idee komt dat zijn cilinders aan een hoonbeurt toe zijn, maar "honen op een boormachine" en "kop er af honen en kop er weer op en klaar" is niet het advies waar Frans erg mee geholpen is ben ik bang.

Als je denkt dat jouw motor aan een revisie toe is Frans ga dan naar een goed revisiebedrijf toe en laat je daar voorlichten.

Groeten,

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-11-2016 21:40 #1432699 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Lekker Ton!
Jij geeft helemaal geen antwoord op de vraag maar vult alles zelf in. De vraag was kun je honen met de motor in de auto. Het antwoord is bevestigend,er zit geen verder advies bij. Mijn advies is naar een vakman te luisteren, en er staat ook nog dat ik vraag of ie alleen maar hoeft te honen. En dan begin jij over een dom antwoord, en je trekt allemaal conclusies waar Frans niet naar gevraagd heeft. En je vind mijn antwoord dom? Het is een antwoord op een feitelijke vraag dat kan per definitie niet dom zijn, eventueel nog faut, maar dat is het niet. Gezellig zo'n forum.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2016 22:29 #1432704 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tel eens tot 10
Hallo Heren

We blijven toch wel lief voor elkaar hè?

groetjes

Mathy (moderator)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2016 19:17 #1432736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cylinders honen V90
Dank voor jullie reacties. Ik heb de voorgeschiedenis achterwege gelaten. Maar het is een oud lijntje 'olieverbruik V90' over mijn exemplaar. De auto heb ik sinds 2004 (geïmporteerd uit Duitsland). De 6-cylinder van Volvo is mijn trots (neemt evenredig met de afnemende aantallen van de V90's toe in Nederland). Nee, serieus, ik rijd er sinds de aankoop onverminderd met plezier in en mee en aan wederverkoop wordt überhaupt niet gedacht. Tja, olieverbruik is zo'n dingetje wat al langer aan de gang is bij mijn V90. En ik weet ook dat ik heel veel liters olie kan kopen voor de prijs die het waarschijnlijk gaat kosten om dat terug te dringen. De klepstelen zijn een paar jaar gelegen al vernieuwd. Dat scheelde zeker wel iets. Begin oktober jl. ben ik met de V90 heen en weer naar Hannover gereden (enkele reis =350 km.). In Hannover kon ik 3/4 ltr. olie bijvullen en thuisgekomen wederom 3/4 ltr. Er werd wel 170 km/u gereden, dat weer wel. 'Normaal' verbruikt deze V90 zo'n 3/4 ltr. op 1000 km. 'Normaal' staat voor een gebruik van de auto binnen een cirkel van max. 30 km van huis, jaarlijks een toename van 5000 km. op de teller. Relatief korte stukken dus, nauwelijks boven de 3000 toeren, maar er wordt altijd met een verwarmde motor weggereden (Defa-unit aan boord). Bovendien giet ik er speciale olie in.

Nu ben ik wel zover om het echt te laten verhelpen en nee, ik ga het niet zelf doen. Ik dacht aan het bedrijf RTC Maas en Waal Motorenrevisie in Nijmegen (kent iemand dat bedrijf misschien?). Ik realiseer me ook dat je van tevoren niet weet wat je te wachten staat aan kosten. Dat hangt er uiteraard vanaf hoe het er van binnen uitziet (ovale cylinders, foute zuigerveren? You name it).

Misschien is honen van de cylinders niet nodig en sla je er 'gewoon' nieuwe bussen in of is dit te eenvoudig gedacht? In ieder geval, sta je voor een, zeker qua hoogte, onbekende kostenpost. Maar de auto is het waard, super conditie, ook na 20 jaar (2017).

Groet,
Frans (lid 555, V90 '97).

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 11:28 #1432748 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mooi dat iemand zo blij met z
Mooi dat iemand zo blij met z'n auto is, en niet voor grote operaties terugdeinst!
Vermoedelijk heeft het revisiebedrijf veel liever het losse blok dan een onthoofde motor in een complete auto, want ze zullen echt niet uit de hand gaan honen met een boormachientje. Daar hebben ze veel betere apparatuur voor...

Ik vraag me alleen af, of het probleem wel daar zit. Is er een compressiemeting gedaan? Zo niet, zou ik 'm laten doen. Als de compressie normaal is, dan zit je olieverbruik ergens anders.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 13:00 #1432754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij deze motoren zijn het nog
Bij deze motoren zijn het nog wel eens de klepseals die problemen geven. Onze 850 t5 verbruikte geleidelijk meer olie (km stand ca 240dkm). Op een gegeven moment ca 1L per 1000 km met rustig rijden.
Set klepseals bij de dealer gehaald, wat gereedschap gekocht en de laatste 5 jaar geen gek olieverbruik meer! Via perslucht op bougiegat kan het wisselen zonder demontage kop.

Let wel op dat lang zo doorrijden kleppen kan beschadigen (koolafzetting op sluitvlak tussen klep en zitting) en veel roet/prut richting zuigerveren. En katalysator/lambdasonde vind dit niet leuk.

Als de motor nog goed lijkt (compressiemeting) misschien de seals vervangen.. Alhoewel dit al best erg lijkt.

Deze motoren, evenals de oudere redblocks, zijn in elkaar gezet met hele nette toleranties voor hun tijd. Even vlug honen is leuk maar geen basis voor dezelfde kwaliteit en levensduur.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 15:32 #1432760 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik denk dat de "klepstelen"
Ik denk dat de "klepstelen" die vernieuwd zijn, eigenlijk die klepseals zijn. Losse klepstelen vernieuwen lijkt me wat lastig, je krijgt die klep er zo lastig aangelijmd.

Als compressie goed is, zou ik gaan denken aan carterontluchting, zweten op pakkingen, of misschien een koppakking die is doorgeslagen van oliekanaal naar verbrandingsruimte.

Het is duidelijk dat 1:1300 olieverbruik teveel is, dus er is in elk geval iets aan de hand. De getallen voor de snelle en lange rit kunnen wel heel goed vertekend zijn: bij een auto die veel korte stukken rijdt zie je bijna altijd dat de olie niet goed heet gestookt wordt, en dat bij een lange rit ineens alle opgenomen vocht uit de olie wordt gestookt. Er kan dan inderdaad zomaar twee liter bij op 300 km, zonder dat er een echt probleem is.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2016 17:34 #1432763 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Gladde voeringen.
Gladde voeringen of vastzittende olieschraapveren zal in dit geval het probleem zijn. Controleer ook je injectors. Als die niet goed vernevelen spoelen ze je oliefilm weg waardoor je versnelde slijtage en dus glad worden van je cilindervoeringen krijgt. Bij zo'n operatie denk ik dat het uiteindelijk sneller werkt om de motor compleet uit te bouwen en dan de werkzaamheden uit te voeren. Uitbouwen van zuigers, monteren van nieuwe zuigerveren na het honen en dus losmaken van de drijfstanglagers kan betekenen dat je ook nieuwe drijfstanglagers moet monteren. Kortom een complete revisie. Maar dan is je torretje wel weer fit voor enkele tonnen kilometers. Vergeet trouwens niet bij uitbouw om voor de inbouw ook de krukaskeerring aan de achterzijde te vernieuwen. Kost slechts een paar tientjes en een kwartiertje extra werk. Doe je dat niet heb je 90% kans binnen drie maanden op lekkage waardoor je de automaat weg moet halen om deze keerring alsnog te vernieuwen.
Geen goedkope exercitie. Je kunt eventueel overwegen om uit bv. de UK waar de S90's weinig kosten ( ca. 1000 pond voor een exemplaar met ca. 60 tot 80000 miles) een exemplaar met lage km.stand te halen, de motor en eventueel automaat compleet over te zetten en de rest van de auto in onderdelen te verkopen.
Olieverbruik dat jij beschrijft is inderdaad niet normaal. De mijne verbruikt ( met ruim 3 ton op de teller) slechts 1 liter per 10000 km.

Succes, Jan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC