aanpassen poelie stuurbekrachtiging > update stuurhuis weer kapot!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2016 17:29 #1105977
door V700 register
aanpassen poelie stuurbekrachtiging > update stuurhuis weer kapot! is gemaakt door V700 register
Een week geleden melde ik dat Estateservice mijn stuurhuis van mijn 960 keurig onder garantie hadden vervangen.
Na het vervangen ben ik mij wat gaan verdiepen in de mogelijke reden voor het korte leven van de vorige.
Ik heb toen besloten om uit voorzorg een filter te plaatsen en de drukleiding te vernieuwen, deze was ook aan het zweten namelijk.
De volgende dag besloot ik tevens om de pomp ook maar te vernieuwen, moet er niet aan denken dat hij binnen een half jaar weer kapot is.
Ik las op het web dat als het drukventiel niet naar behoren werkt er zo nu en dan te veel druk wordt opgebouwd in het stuurhuis, met alle gevolgen van dien.
Eerst bij Timen de slang besteld en het filter, later de pomp bij Scandcar, veel duurder dan bij Timen maar ze hadden hem op voorraad en dat was nodig want ik zou het afgelopen donderdag hebben willen vervangen.
Ik kreeg echter de verkeerde pomp van Scandcar toegestuurd en dus moest het alsnog tot na het weekend wachten.
Gisteren de pomp losgehaald en vandaag de nieuwe leiding geplaatst en toen de pomp…
Ik kreeg hem maar niet op zijn plek, ik begreep er werkelijk niets van. Eindeloos vergeleken met het origineel en ook alles nagemeten met schuifmaat.
Alles identiek, wat was er toch aan de hand.. ik begon al serieus aan mij zelf te twijfelen.
Toen pas ontdekte ik dat de poelie op de oude pomp ongeveer een halve cm hoger ligt, hij steekt een stuk uit over de as (zie foto's).
Deze hoogte maakt dat hij precies boven de beugel van de zelfspanner komt te liggen.
De nieuwe pomp past daarom niet. Blij met de ontdekking maar dan ben je er nog niet.
De poelie moet met speciaal gereedschap worden verschoven over de as.
Ik kon het hier in Amsterdam nergens kopen dus maar besteld, als het goed is morgen in huis.
Het betreft een speciale poelietrekker voor de montage en demontage van stuurbekrachtingspompen.
Gelukkig niet heel kostbaar (21 euro ex).
Heeft iemand dit ook wel eens bij de hand gehad, moeten er vulringen achter de poelie of is dat niet nodig..
Groet, Michiel
Na het vervangen ben ik mij wat gaan verdiepen in de mogelijke reden voor het korte leven van de vorige.
Ik heb toen besloten om uit voorzorg een filter te plaatsen en de drukleiding te vernieuwen, deze was ook aan het zweten namelijk.
De volgende dag besloot ik tevens om de pomp ook maar te vernieuwen, moet er niet aan denken dat hij binnen een half jaar weer kapot is.
Ik las op het web dat als het drukventiel niet naar behoren werkt er zo nu en dan te veel druk wordt opgebouwd in het stuurhuis, met alle gevolgen van dien.
Eerst bij Timen de slang besteld en het filter, later de pomp bij Scandcar, veel duurder dan bij Timen maar ze hadden hem op voorraad en dat was nodig want ik zou het afgelopen donderdag hebben willen vervangen.
Ik kreeg echter de verkeerde pomp van Scandcar toegestuurd en dus moest het alsnog tot na het weekend wachten.
Gisteren de pomp losgehaald en vandaag de nieuwe leiding geplaatst en toen de pomp…
Ik kreeg hem maar niet op zijn plek, ik begreep er werkelijk niets van. Eindeloos vergeleken met het origineel en ook alles nagemeten met schuifmaat.
Alles identiek, wat was er toch aan de hand.. ik begon al serieus aan mij zelf te twijfelen.
Toen pas ontdekte ik dat de poelie op de oude pomp ongeveer een halve cm hoger ligt, hij steekt een stuk uit over de as (zie foto's).
Deze hoogte maakt dat hij precies boven de beugel van de zelfspanner komt te liggen.
De nieuwe pomp past daarom niet. Blij met de ontdekking maar dan ben je er nog niet.
De poelie moet met speciaal gereedschap worden verschoven over de as.
Ik kon het hier in Amsterdam nergens kopen dus maar besteld, als het goed is morgen in huis.
Het betreft een speciale poelietrekker voor de montage en demontage van stuurbekrachtingspompen.
Gelukkig niet heel kostbaar (21 euro ex).
Heeft iemand dit ook wel eens bij de hand gehad, moeten er vulringen achter de poelie of is dat niet nodig..
Groet, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2016 17:30 #1431551
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2x zelfde plaatje
Bij deze de foto van de oude poelie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2016 17:45 #1431552
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic terugslagventiel
ik schreef terugslagventiel ik bedoel hier een soort van drukventiel..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2016 07:14 #1431565
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is niet nodig.
Hallo Michiel,
Vulringen is niet nodig. Ik heb verschillende pully's vervangen maar deze pers je er met het gereedschap gewoon af en er weer op. Zet de pomp wel goed vast (bv in bankschroef) want het is makkelijker als je een beetje kracht kan zetten om hem eraf te draaien.
Even een vraag naar jou kant, waar zit dit drukventiel dan??
Met vriendelijke groeten,
Roderick Plevier.
Vulringen is niet nodig. Ik heb verschillende pully's vervangen maar deze pers je er met het gereedschap gewoon af en er weer op. Zet de pomp wel goed vast (bv in bankschroef) want het is makkelijker als je een beetje kracht kan zetten om hem eraf te draaien.
Even een vraag naar jou kant, waar zit dit drukventiel dan??
Roderick Plevier.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2016 10:01 #1431571
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overdruk ventiel
Hoi Roderick,
Waar hij precies in onze pomp zot weet ik niet maar hier een plaatje met het zelfde principe.
gr, Michiel
Waar hij precies in onze pomp zot weet ik niet maar hier een plaatje met het zelfde principe.
gr, Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2016 11:34 #1431576
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snap m
Hallo Michiel,
Ik snap wat je bedoeld. Bedankt voor de uitleg!
Succes met vervangen van je pully. Mocht t niet lukken mag je me mailen. Heb dit meerdere malen gedaan..
Roderick Plevier,
Ik snap wat je bedoeld. Bedankt voor de uitleg!
Succes met vervangen van je pully. Mocht t niet lukken mag je me mailen. Heb dit meerdere malen gedaan..
Roderick Plevier,
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-10-2016 11:45 #1431578
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Zie afbeeldingen
Zij onderstaande afbeeldingen.
Als ik het goed heb, zijn er 3 verschillende pompen mogelijk:
Siginaw-P - met geintegreed reservoir
Siginaw-TC - seperaat reservoir
ZF-pomp
Als ik het goed heb, zijn er 3 verschillende pompen mogelijk:
Siginaw-P - met geintegreed reservoir
Siginaw-TC - seperaat reservoir
ZF-pomp
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2016 12:32 #1431580
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nummer?
Op de pomp staat het volvo nummer.
Pas op axiale druk op de as zetten de pomp is dan zo stuk.
De 960 heeft een poelie van een 140 mm
Pas op axiale druk op de as zetten de pomp is dan zo stuk.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2016 19:09 #1431587
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nummer?
Op de pomp staat het volvo nummer.
Pas op met axiale druk op de as zetten de pomp is dan zo stuk.
Pas op met axiale druk op de as zetten de pomp is dan zo stuk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2016 19:00 #1431634
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pomp geplaatst maar toch nog pech met afgebroken banjo bout..
Vandaag de hoogte van de aangepast van de poelie op de stuurpomp met het handige gereedschap wat ik hiervoor had aangeschaft (zie eerste foto).. Vervolgens de pomp geplaatst en dat ging nu wel goed. De multiriem weer op z'n plek gelegd. Ik heb nog een foto toegevoegd van waar ik de zelfspanner mee heb ontspannen, een stukje strip van 25mm breed past precies diagonaal in het vierkante gat. Ik heb een lasklem gebruikt als hefboom, werkt prima.
Alles liep op rolletjes totdat ik besloot om de banjo bout van de drukleiding nog een klein tikje aan te trekken, dit omdat er na het afvullen toch nog een druppel aan hing…
Helaas ging het toen mis en trok ik de bout stuk..
Ik had nieuwe koperringen gebruikt en ik heb echt niet idioot veel kracht gebruikt..
Zou er al een schuur in hebben gezeten? Echt balen was dat ..Gelukkig ging het schroefdraad deel er wel weer heel makkelijk uit, ik zag de bui al hangen.. Nieuwe bout besteld bij de dealer, maandagochtend weer verder.
Ik ga dan maar braaf met momentsleutel aan de gang, wie weet de Nm (moment) van deze bouten?
De komende dagen nog maar even met mijn andere autootje blijven rijden, is vrij spartaans vergeleken met de 960, oud 50 kw dieseltje uit '84 (L300 pick-up) zonder stuurbekrachtiging maar heeft ook zeker z'n charmes..
Alles liep op rolletjes totdat ik besloot om de banjo bout van de drukleiding nog een klein tikje aan te trekken, dit omdat er na het afvullen toch nog een druppel aan hing…
Helaas ging het toen mis en trok ik de bout stuk..
Ik had nieuwe koperringen gebruikt en ik heb echt niet idioot veel kracht gebruikt..
Zou er al een schuur in hebben gezeten? Echt balen was dat ..Gelukkig ging het schroefdraad deel er wel weer heel makkelijk uit, ik zag de bui al hangen.. Nieuwe bout besteld bij de dealer, maandagochtend weer verder.
Ik ga dan maar braaf met momentsleutel aan de gang, wie weet de Nm (moment) van deze bouten?
De komende dagen nog maar even met mijn andere autootje blijven rijden, is vrij spartaans vergeleken met de 960, oud 50 kw dieseltje uit '84 (L300 pick-up) zonder stuurbekrachtiging maar heeft ook zeker z'n charmes..
Moderators: Jerry Stam