Thermostaat kapot?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 08:26 #1431466
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Temp meten
Even een multimeter op je klokkenhuis aansluiten. Doe dat met twee draadjes die je in je dashboardkastje op een dobbelsteentje laat uit komen, kun je er altijd makkelijk bij. Leuk om te zien wanneer je twijfelt aan de motor temperatuur.
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 08:31 #1431467
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ect waardes in volt en ohm
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 08:54 #1431468
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ect controle
Draadje ect tap je af bij je ecu en hang je ook in je dashboard kastje.
Altijd eerst meten voordat je gaat vervangen.
Om de temperatuur van opening van de thermostaat te meten plak je een sensor op de bovenste buis radiateur vlakbij thermostaathuis Kan een eenvoudige huis tuin en keuken buitentemperatuur meter zijn van een paar euro.
Metingen in de auto tijdens de rit vertellen je veel meer dan dat getuur onder de motorkap.
Altijd eerst meten voordat je gaat vervangen.
Om de temperatuur van opening van de thermostaat te meten plak je een sensor op de bovenste buis radiateur vlakbij thermostaathuis Kan een eenvoudige huis tuin en keuken buitentemperatuur meter zijn van een paar euro.
Metingen in de auto tijdens de rit vertellen je veel meer dan dat getuur onder de motorkap.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 10:57 #1431470
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic boordgereedschap
Daar zit een dikke pijpsleutel bij om de wielmoeren los te draaien. Andere kant is voor de bougies, maar past ook over de ect sensor. Op de sloop heb ooit met zo'n pijpsleutel dat ding eruit gedraaid. Wat in de weg kan zitten is de cruisecontrol en nog erger het buisje van de EGR. Die laatste zie je niet zo veel. Pijpsleutel wel even inventief verlengen. Bijvoorbeeld met een lange wielmoer 19 en een dop.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2016 21:39 #1431523
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Thermostaatje
Van het weekend de thermostaat vervangen. En een vandaag op het gebruikelijke woon-werkverkeer stukje kwam de meter weer mooi op temperatuur na een kleine 2 á 3 kilometer. De oude thermostaat werkt gewoon prima. Of er moet iets in het thermostaat huis hebben gezeten ofzo wat hem open hield. Maar heb hem er gesloten uit gehaald en als ik hem kokend water leg gaat die gewoon open en haal ik hem eruit sluit die gewoon weer mooi. Dus waarom het probleem zich voordeed blijft mij nog een raadseltje.
Hou het geheel nog wel in de gaten. En misschien niet geheel onverstandig om alsnog de meter/sensor door te meten.
Ect is je temperatuursensor voor je ECU?
Hou het geheel nog wel in de gaten. En misschien niet geheel onverstandig om alsnog de meter/sensor door te meten.
Ect is je temperatuursensor voor je ECU?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2021 18:17 #1467714
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gek, Ik kan mij niet..
Ik kan mij niet herinneren ooit problemen te hebben gehad met de démontage, waarschijnlijk heb ik het lellebel aangepakt op de zeskantvlakken die wel vrij liggen. Het ding zit ook weer niet zo vastgeschroefd (messing in aluminium) dus het zou moeten lukken. Bijvoorbeeld met een bahco of iets dergelijks die je er recht op zet. Ik heb er overigens slechts twee in mijn leven vervangen. Misschien met wat creatief laswerk een speciaal sleuteltje maken. Gelukkig geeft de andere temperatuursensor minder problemen hoewel je er moeilijker bij kunt. Het zijn de momenten waarop je denkt 'Hoe hebben ze het in hedemelsnaam ooit uit kunnen vinden...'
Wanneer je het met warme motor doet zit-ie wellicht ietsje losser.
Wanneer je het met warme motor doet zit-ie wellicht ietsje losser.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2021 01:11 #1467723
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Heb je een temperatuurmeter... ?
Temperatuurmeter erbij gedaan in het pannetje ?
Dat je ook daadwerkeijk ziet dat ie op de opgegeven temperatuurwaarde opent ?
Dat je ook daadwerkeijk ziet dat ie op de opgegeven temperatuurwaarde opent ?
Moderators: Jerry Stam