Thermostaat kapot?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2016 18:25 #1105949
door Yannic Nuijt
Thermostaat kapot? is gemaakt door Yannic Nuijt
Laatst viel me op dat de temperatuur meter van m'n 940 redelijk laag staat denk max 1/3. Zelfs na een kilometertje of 20. Hierbij snelweg, stadsverkeer en polderwegen.
Maar als ik hem even iets doortrek(dit wel na een aantal kilometer, dus niet op koude motor) schiet de temperatuur in 1 keer naar "normaal". Dus ongeveer halverwege de meter.
Zou dit kunnen betekenen dat de thermostaat kapot is? Of is dit normaal met de koudere temperaturen die we nu hebben?
Betreft een standaard B230FK blok op LPG.
Groeten,
Yannic
Maar als ik hem even iets doortrek(dit wel na een aantal kilometer, dus niet op koude motor) schiet de temperatuur in 1 keer naar "normaal". Dus ongeveer halverwege de meter.
Zou dit kunnen betekenen dat de thermostaat kapot is? Of is dit normaal met de koudere temperaturen die we nu hebben?
Betreft een standaard B230FK blok op LPG.
Groeten,
Yannic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2016 20:30 #1431378
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 km
Nauwkeurig is die temperatuurmeter niet, maar normaal gesproken hoort de naald al na een kilometer of twee wel in het midden te staan. Dus als het veel langer duurt of hij komt er helemaal niet zou de thermostaat dan i.d.d. mijn eerste verdachte zijn.
Wat ik dan wel gek vind is dat naar het midden 'schieten', dat wijst misschien eerder op een defect van de temperatuursensor of de meter, of het contact tussen die twee.
Wat ik dan wel gek vind is dat naar het midden 'schieten', dat wijst misschien eerder op een defect van de temperatuursensor of de meter, of het contact tussen die twee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2016 20:50 #1431379
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervang thermostaat
Een thermostaat kost nog geen twee tientjes en vervangen is zo gebeurd, dus daar zou ik maar mee beginnen.
Ik heb wel eens een thermostaat gehad met een uitgelubberd gaatje waar dat ontluchtingspennetje in zit. Gevolg was dat het pennetje af en toe tussen de klep kwam te zitten en de motortemperatuur te laag werd.
Ik heb wel eens een thermostaat gehad met een uitgelubberd gaatje waar dat ontluchtingspennetje in zit. Gevolg was dat het pennetje af en toe tussen de klep kwam te zitten en de motortemperatuur te laag werd.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2016 17:36 #1431399
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Lijkt mij een goed plan
Kwam er gisteren na wat meer zoekwerk ook achter dat dit inderdaad niet duur is. Dus inderdaad maar eentje bestellen. Maakt het merk nog uit en welke temperatuur?
Vanmiddag kwam die weer niet op temperatuur volgens de meter. Thuis even gekeken of er wat zichtbaar was. Nu viel me op dat de kvs iets gedaald was en er rondom een leiding op het blok iets wat nattigheid zat. Heb er een foto van gemaakt. Onderdeel zit onder het inlaat spruitstuk.
Vanmiddag kwam die weer niet op temperatuur volgens de meter. Thuis even gekeken of er wat zichtbaar was. Nu viel me op dat de kvs iets gedaald was en er rondom een leiding op het blok iets wat nattigheid zat. Heb er een foto van gemaakt. Onderdeel zit onder het inlaat spruitstuk.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2016 08:16 #1431405
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Carterventilatie
Foto is een beetje lastig te plaatsen.
Maar dat is volgens mij de carterventilatie.
Zie volgende link:
volvo700vereniging.nl/node/808
Dit zal geen gevolgen moeten hebben voor je kvs.
Ik heb van de zomer ook een schommelende temp meter gehad.
Deze bleef op een kwart hangen, en op willekeurige momenten schoot deze door naar halverwege. De gebeurde binnen een halve seconde....en vaak schoot die even later met de zelfde vaart weer terug.
Bij mij was het toen de tempsensor die in het blok zit.
Deze is door te meten, maar ik weet zo 123 niet meer welke waardes erbij horen.
Zal later vandaag wel eens kijken of ik dat terug kan vinden.
Maar dat is volgens mij de carterventilatie.
Zie volgende link:
volvo700vereniging.nl/node/808
Dit zal geen gevolgen moeten hebben voor je kvs.
Ik heb van de zomer ook een schommelende temp meter gehad.
Deze bleef op een kwart hangen, en op willekeurige momenten schoot deze door naar halverwege. De gebeurde binnen een halve seconde....en vaak schoot die even later met de zelfde vaart weer terug.
Bij mij was het toen de tempsensor die in het blok zit.
Deze is door te meten, maar ik weet zo 123 niet meer welke waardes erbij horen.
Zal later vandaag wel eens kijken of ik dat terug kan vinden.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2016 18:34 #1431449
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Olieafscheider
Wat ik uit dat topic haal lijkt het de olieafscheider te zijn en inderdaad geen invloed hebben op de kvs.
Ga van het weekend wel voor de zekerheid het kvs niveau systeem van de wagen plaatsen/in werking stellen.
Heb ook een thermostaat klep gehaald en zal hier mee beginnen om te kijken of dit het probleem was en zal hierna de tempsensor vervangen of doormeten als iemand de gegevens heeft voor mij.
Ga van het weekend wel voor de zekerheid het kvs niveau systeem van de wagen plaatsen/in werking stellen.
Heb ook een thermostaat klep gehaald en zal hier mee beginnen om te kijken of dit het probleem was en zal hierna de tempsensor vervangen of doormeten als iemand de gegevens heeft voor mij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2016 20:49 #1431455
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De voorste sensor is van je
De voorste sensor is van je klokkenwinkel die kun je doormeten.
Bij vervangen moet wel je inlaatspruitstuk er af, bestel daar dan meteen een pakking voor. Vervelende van deze tempsensor is dat er geen ringsleutel overheen past vanwege de stekker, er zijn mensen die beweren dat ze de sensor kunnen vervangen zonder het spruitstuk los te halen, maar of dit een mythe is
De achterste sensor (dichtst bij je schutbord), is de sensor voor je ECU, daar past wel gewoon een ringsleutel overheen.
Ga je de sensor vervangen, vervang dan ook meteen je carterventilatie daar kun je nu goed bij. Deze zweet wat zie ik en dat kan komen omdat hij verstopt zit, kost ook de wereld niet en het moet toch een keer gebeuren.
Bij vervangen moet wel je inlaatspruitstuk er af, bestel daar dan meteen een pakking voor. Vervelende van deze tempsensor is dat er geen ringsleutel overheen past vanwege de stekker, er zijn mensen die beweren dat ze de sensor kunnen vervangen zonder het spruitstuk los te halen, maar of dit een mythe is

De achterste sensor (dichtst bij je schutbord), is de sensor voor je ECU, daar past wel gewoon een ringsleutel overheen.
Ga je de sensor vervangen, vervang dan ook meteen je carterventilatie daar kun je nu goed bij. Deze zweet wat zie ik en dat kan komen omdat hij verstopt zit, kost ook de wereld niet en het moet toch een keer gebeuren.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 00:01 #1431463
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het is geen mythe ;)
Ik heb het van de zomer nog gedaan.
Toegegeven dat het iets wat onorthodox gegaan is, maar het kan prima.
Ik had de sensor doorgemeten en was 100% defect,
Bij het verwijderen heb ik al het plastic met een tang van de sensor afgebroken.
De plastic behuizing is immers groter dan de maat steek/dopsleutel.
Vervolgens een passende diepe/lange dopsleutel er over heen, een paar verlengstukken aan de dopsleutel met halverwege een scharnierend deel. Ratel er aan, en hij komt zo los.
Bij de nieuwe sensor kun je dit natuurlijk niet doen. Maar je hoeft hem niet bijzonder veel aan te passen om je dopsleutel er overheen te krijgen.
Je kan de hoeken van alleen het plastic van de sensor er af slijpen/zagen. De sensor en de connector klikken alleen op het middelste deel vast, en dit kun je precies laten zitten. Het is een beetje passen en meten, maar het kan prima.
Doe de dopsleutel over de sensor, en draai dan pas de sensor op zijn plek. Als je de sensor er eerst met de hand in draait, en dan nog moet proberen je dopsleutel er overheen te krijgen word je niet vrolijk, vervolgens kun je met dezelfde ratel/scharnier/verlengstuk combinatie hem er weer vast indraaien.
Waarom Volvo die aansluiting niet even wat kleiner had gemaakt is me een raadsel, had een hoop ellende gescheeld, maar met de weggeslepen delen is de plastic verbinding tussen sensor en connector nog ruimschoots sterk genoeg.
Het kostte toen nog wel wat tijd om te doen, vooral het uitzoeken van het hoe en wat, maar zou ik het weer moeten doen dan is het met 15 minuten wel gepiept.
Toegegeven dat het iets wat onorthodox gegaan is, maar het kan prima.
Ik had de sensor doorgemeten en was 100% defect,
Bij het verwijderen heb ik al het plastic met een tang van de sensor afgebroken.
De plastic behuizing is immers groter dan de maat steek/dopsleutel.
Vervolgens een passende diepe/lange dopsleutel er over heen, een paar verlengstukken aan de dopsleutel met halverwege een scharnierend deel. Ratel er aan, en hij komt zo los.
Bij de nieuwe sensor kun je dit natuurlijk niet doen. Maar je hoeft hem niet bijzonder veel aan te passen om je dopsleutel er overheen te krijgen.
Je kan de hoeken van alleen het plastic van de sensor er af slijpen/zagen. De sensor en de connector klikken alleen op het middelste deel vast, en dit kun je precies laten zitten. Het is een beetje passen en meten, maar het kan prima.
Doe de dopsleutel over de sensor, en draai dan pas de sensor op zijn plek. Als je de sensor er eerst met de hand in draait, en dan nog moet proberen je dopsleutel er overheen te krijgen word je niet vrolijk, vervolgens kun je met dezelfde ratel/scharnier/verlengstuk combinatie hem er weer vast indraaien.
Waarom Volvo die aansluiting niet even wat kleiner had gemaakt is me een raadsel, had een hoop ellende gescheeld, maar met de weggeslepen delen is de plastic verbinding tussen sensor en connector nog ruimschoots sterk genoeg.
Het kostte toen nog wel wat tijd om te doen, vooral het uitzoeken van het hoe en wat, maar zou ik het weer moeten doen dan is het met 15 minuten wel gepiept.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 00:32 #1431464
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic plaatje voor de duidelijkheid
Zie het plaatje voor de duidelijkheid. Lijntjes geven aan wat je weg moet halen. Het is belangrijk dat het "lipje" wat omcirkelt is heel blijft. Dat is waar de connector vastklikt aan de sensor.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 08:00 #1431465
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Duidelijk
Nou dat zijn duidelijke verhalen maar ga denk dan toch voor optie 1 en neem dan inderdaad ook gelijk de carter ontluchting mee zodat daar het zweten ook weg is.
Maar ga eerst eens kijken wat een nieuwe thermostaat doet en vanuit daar verder werken mocht dit het probleem niet zijn.
Maar waarop moet ik hem doormeten? Voltage, ohm of gewoon doorpiepen? En welke waardes zijn normaal voor voltage of ohm?
Maar ga eerst eens kijken wat een nieuwe thermostaat doet en vanuit daar verder werken mocht dit het probleem niet zijn.
Maar waarop moet ik hem doormeten? Voltage, ohm of gewoon doorpiepen? En welke waardes zijn normaal voor voltage of ohm?
Moderators: Jerry Stam