Verlies koelvloeistof
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2016 21:38 #1105228
door F.P.A.M. Schmiermann
Verlies koelvloeistof is gemaakt door F.P.A.M. Schmiermann
Tips gevraagd:
Mijn 'De Groene' (940 LPT automaat, Landi LPG injectie) verliest opeens veel koelvloeistof. Vandaag kon ik 3,5 liter bijschenken en nadat ik heel rustig, met 7 liter koelvloeistof in de achterbak en zweet in de handen de 75 km terug naar huis had volbracht, bleek het systeem weer een heel eind leeg te zijn (vaatje compleet leeg in ieder geval).
Verdere symptomen: totaal géén druk op het systeem, ook niet na de thuisrit; geen borrelen in het vaatje bij gasgeven, geen smurrie aan de oliepijlstok. LPG Verdamper is twee weken geleden bij Vogels in Son vervangen, de oude kon het vermogen niet aan en gaf allerlei startproblemen. Voor die actie verloor ik, dwz de auto, ook koelvloeistof, maar dat was veel minder en de afgelopen twee weken verloor de auto geen druppel. Geen plasje onder auto na enkele uren parkeren. Verlies lijkt alleen op te treden als ik ga rijden. Heb voor de thuisreis de auto 10 minuten stationair laten draaien, ruimschoots tot na de ventilator aansloeg. Ik kon met een snelle inspectie geen lekkage of witte aanslag ontdekken op motorblok of rond pomp, maar ik moet eerlijk bekennen dat veel plekken lastig te zien zijn.
Kan de radiator lek zijn? Zou ik dan niet ook lekkage, cq plasje op de grond (ik mis de onderplaat op dit moment), moeten zien als de auto geparkeerd staat?
Als het een lekkage onder het blok is bij het aftapkraantje of bij de slang daarbij, zou ik verwachten dat ik niet 3,5 liter maar de volle mep, 7 liter moet bijvullen.
Tips zijn welkom!
Mijn 'De Groene' (940 LPT automaat, Landi LPG injectie) verliest opeens veel koelvloeistof. Vandaag kon ik 3,5 liter bijschenken en nadat ik heel rustig, met 7 liter koelvloeistof in de achterbak en zweet in de handen de 75 km terug naar huis had volbracht, bleek het systeem weer een heel eind leeg te zijn (vaatje compleet leeg in ieder geval).
Verdere symptomen: totaal géén druk op het systeem, ook niet na de thuisrit; geen borrelen in het vaatje bij gasgeven, geen smurrie aan de oliepijlstok. LPG Verdamper is twee weken geleden bij Vogels in Son vervangen, de oude kon het vermogen niet aan en gaf allerlei startproblemen. Voor die actie verloor ik, dwz de auto, ook koelvloeistof, maar dat was veel minder en de afgelopen twee weken verloor de auto geen druppel. Geen plasje onder auto na enkele uren parkeren. Verlies lijkt alleen op te treden als ik ga rijden. Heb voor de thuisreis de auto 10 minuten stationair laten draaien, ruimschoots tot na de ventilator aansloeg. Ik kon met een snelle inspectie geen lekkage of witte aanslag ontdekken op motorblok of rond pomp, maar ik moet eerlijk bekennen dat veel plekken lastig te zien zijn.
Kan de radiator lek zijn? Zou ik dan niet ook lekkage, cq plasje op de grond (ik mis de onderplaat op dit moment), moeten zien als de auto geparkeerd staat?
Als het een lekkage onder het blok is bij het aftapkraantje of bij de slang daarbij, zou ik verwachten dat ik niet 3,5 liter maar de volle mep, 7 liter moet bijvullen.
Tips zijn welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2016 21:43 #1427298
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelwater
Het enige wat ik kan bedenken is dat als er niets onder de auto ligt, koelwater moet verdwijnen in de motor zelf. Tijdens het rijden dus.
Garage kan volgens mij een CO-meting doen in het koelwater. Zo kun je nagaan of er een lek zit in de motor.
Garage kan volgens mij een CO-meting doen in het koelwater. Zo kun je nagaan of er een lek zit in de motor.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2016 22:29 #1427302
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Binnen
Natte vloermatten binnen?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2016 23:38 #1427304
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Neem de overloopslang eens
Neem de overloopslang eens los van het vaatje, en stop hem in het geopende vaatje, onder het kvs niveau.
Nog steeds geen bellen is goed nieuws.
Nog steeds geen bellen is goed nieuws.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2016 09:16 #1427306
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Temp in kop
Bij de ecu de grijs witte draad aftappen en hier een multimeter opzetten, andere aan aarde.
Dan meet je de voltwaarde van de ect gemeten door de ecu.
Bij koude start iets van 3V,afhankelijk van de temp.
Bij 87 graden: 0,85V
De fan slaat aan bij iets van 0,5V
Veel lager mag de waarde niet worden.
Lees de meter uit tijdens een rit dan kun je tevens afleiden wat de thermostaat doet.
Dan meet je de voltwaarde van de ect gemeten door de ecu.
Bij koude start iets van 3V,afhankelijk van de temp.
Bij 87 graden: 0,85V
De fan slaat aan bij iets van 0,5V
Veel lager mag de waarde niet worden.
Lees de meter uit tijdens een rit dan kun je tevens afleiden wat de thermostaat doet.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-04-2016 09:50 #1427308
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Moet toch ergens blijven?
Lekkage via de aansluiting aan de onderkant van tankje?
Was bij mij ook moeilijk te zien, gebeurde ook pas na een tijdje rijden... de boel zet dan goed uit, en begon dan pas te lekken.
Ik verloor op die manier 1/2 liter tot 1 liter in de week....
Vervelende was ook dat vloeistof die weglekte langs de onderkant van de slangen liep.
Als je van bovenaf de motorruimte inspecteerde zag je er niks van.
Vul de boel is helemaal bij, ga voorzichtig 10-15 minuten rijden (heb je toevallig kv-sensor geinstalleerd? zou nu handig zijn
zet em stationair op een parkeerplaats, en kijk dan eens voor lekkage. Voel voorzichtig aan de onderkant van diverse slangen, en kijk of deze nat geworden zijn.
Was bij mij ook moeilijk te zien, gebeurde ook pas na een tijdje rijden... de boel zet dan goed uit, en begon dan pas te lekken.
Ik verloor op die manier 1/2 liter tot 1 liter in de week....
Vervelende was ook dat vloeistof die weglekte langs de onderkant van de slangen liep.
Als je van bovenaf de motorruimte inspecteerde zag je er niks van.
Vul de boel is helemaal bij, ga voorzichtig 10-15 minuten rijden (heb je toevallig kv-sensor geinstalleerd? zou nu handig zijn

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2016 12:11 #1427313
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdamper?
Ik zou beginnen met een.nacht lang een plaat karton onder de auto te leggen. Dan zie je 's morgens precies of, wat en waar er iets gelekt heeft, ook al is het maar een klein druppeltje. Olie is duidelijk, koelwater is zoet, de rest is gewoon regen of condenswater.
Misschien is het niet toevallig dat er twee weken na het vervangen van de verdamper problemen ontstaan. In de verdamper wordt koelwater gebruikt om LPG te laten verdampen. Ik ken wel verhalen van inwendige lekkage waardoor koelwater meegenomen wordt met verdampt gas naar de motor. Hetzelfde effect als een lekke koppakking, water verdwijnt door de motor met de uitlaatgassen mee.
Wel apart dat je totaal geen druk op het koelwatersysteem hebt bij een warme motor. Of water lekt zo snel weg dat er geen druk wordt opgebouwd of de dop op het expansievat is defect.
Misschien is het niet toevallig dat er twee weken na het vervangen van de verdamper problemen ontstaan. In de verdamper wordt koelwater gebruikt om LPG te laten verdampen. Ik ken wel verhalen van inwendige lekkage waardoor koelwater meegenomen wordt met verdampt gas naar de motor. Hetzelfde effect als een lekke koppakking, water verdwijnt door de motor met de uitlaatgassen mee.
Wel apart dat je totaal geen druk op het koelwatersysteem hebt bij een warme motor. Of water lekt zo snel weg dat er geen druk wordt opgebouwd of de dop op het expansievat is defect.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2016 16:48 #1427321
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Druk
Een drukloos koelsysteem zal vaak een mogelijke lekkage naar buiten niet laten zien
.Druk op het koelsysteem zetten via het expansievat wil als er lekkage vaak de plaats wel verraden.
.Druk op het koelsysteem zetten via het expansievat wil als er lekkage vaak de plaats wel verraden.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2016 17:35 #1427322
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic temp in de kop
Vergissing:
De waardes die ik opgaf gelden voor de sensor in de dash.
Het is ook beter deze te meten, aangezien de voltwaarde een stabieler beeld geeft.
De draden tap je af op de A- stekker van de klokkenwinkel.
A12 GeelZwart en A14 GeelWit
De waardes voor de ECT.
87 graden onder de 0,5, fan aan onder de 0,2.
Test de klepjes in de vuldop eens op werking.
Lek plaatsen:
Tuitje onder het vul-vaatje, maar daar verlies je nooit 7 liter mee, te hoog.
Tuitjes radiator. radiator zelf, kachelradiator, lpg verdamper, slangen
Ernstiger:
Uitlaat
bij de olie
De waardes die ik opgaf gelden voor de sensor in de dash.
Het is ook beter deze te meten, aangezien de voltwaarde een stabieler beeld geeft.
De draden tap je af op de A- stekker van de klokkenwinkel.
A12 GeelZwart en A14 GeelWit
De waardes voor de ECT.
87 graden onder de 0,5, fan aan onder de 0,2.
Test de klepjes in de vuldop eens op werking.
Lek plaatsen:
Tuitje onder het vul-vaatje, maar daar verlies je nooit 7 liter mee, te hoog.
Tuitjes radiator. radiator zelf, kachelradiator, lpg verdamper, slangen
Ernstiger:
Uitlaat
bij de olie
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2016 21:13 #1427323
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic lange dag
Bedankt voor de tips zover.
Ik heb nu een lange dag achter de rug en ga morgen alle genoemde punten nalopen.
Wat ik al weet: in de cabine bij de bijrijder kan ik geen vochtigheid vinden. schopplaat verwijderd om goed te kunnen inspecteren.
Zelf druk op het systeem zetten lijkt me wel te doen. Heb nog een oude dop liggen. Moet nog zoeken naar een fietsventiel o.i.d. Dan kan ik de handel met een fietspomp voorzichtig onder druk zetten. Hoeveel druk mag er op het koelsysteem staan voordat ik nieuwe lekken introduceer?
Ik heb nu een lange dag achter de rug en ga morgen alle genoemde punten nalopen.
Wat ik al weet: in de cabine bij de bijrijder kan ik geen vochtigheid vinden. schopplaat verwijderd om goed te kunnen inspecteren.
Zelf druk op het systeem zetten lijkt me wel te doen. Heb nog een oude dop liggen. Moet nog zoeken naar een fietsventiel o.i.d. Dan kan ik de handel met een fietspomp voorzichtig onder druk zetten. Hoeveel druk mag er op het koelsysteem staan voordat ik nieuwe lekken introduceer?
Moderators: Jerry Stam