Stotteren en inhouden 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2016 17:15 #1105187
door V700 register
Stotteren en inhouden 940 is gemaakt door V700 register
Ik heb een volvo 940 2.3 die op gas rijdt. Helaas stottert en houdt de auto de laatste weken in als ik op benzine rij. Het inhouden is voornamelijk merkbaar bij het wegrijden en het stotteren begint tussen de 100 en 120 km p/u. Het lambda sensor lampje op het dashboard brand ook. Als ik de accu los haal en de lambda sensor reset dan blijft het lampje een geruime tijd uit en rijdt de auto weer prima op benzine, maar weer minder op gas. Het lijkt me dat het dus iets elektronisch is. Na een dag of 2 begint het inhouden/stotteren op benzine weer en rijden op gas gaat dan weer goed. Verder lijken temperatuur en verbruik prima te zijn en zie ik geen verschil met voorheen.
De lambda sensor en kabels zijn zo'n 30.000 km terug vervangen en onlangs het relais om te kijken of het daar eventueel aan lag.
Iemand die dit herkend en een idee heeft waar dit aan kan liggen?
De lambda sensor en kabels zijn zo'n 30.000 km terug vervangen en onlangs het relais om te kijken of het daar eventueel aan lag.
Iemand die dit herkend en een idee heeft waar dit aan kan liggen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2016 08:58 #1427083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch maar even je CO laten
Toch maar even je CO laten meten. Mijn vorige lambda sensor ging ook na zo'n 30.000 km stuk dus dat kan het best zijn.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2016 12:50 #1427130
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat voor gasinstallatie heb
Wat voor gasinstallatie heb je? Eentje die zelf de hoeveelheid gas bepaalt, of eentje die werkt op het signaal van de benzine-injectoren?
Kan het zijn dat de benzine-ECU "wegleert" door het rijden op gas? Bij het eerste type gebeurt dat weleens. Goed laten afstellen op LPG is dan meestal de oplossing.
Kan het zijn dat de benzine-ECU "wegleert" door het rijden op gas? Bij het eerste type gebeurt dat weleens. Goed laten afstellen op LPG is dan meestal de oplossing.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2016 22:06 #1427143
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vialle
Er zit een Vialle lpg installatie in. Ik weet niet of deze zelf de hoeveelheid gas regelt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2016 08:40 #1427200
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Laat ik de vraag dan anders
Laat ik de vraag dan anders stellen: heb je een verdamper en een gasleiding naar de luchtinlaat, of heb je een gasleiding per cilinder naar een injector op het inlaatspruitstuk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2016 13:29 #1427266
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga kijken
Volgens mij gaat er een gasleiding per cilinder, maar moet het even dubbel checken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2016 17:40 #1427271
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic OK, in dat geval gebruikt je
OK, in dat geval gebruikt je gasinstallatie met 99% zekerheid het signaal van de benzine-injectoren om te bepalen hoeveel gas er ingespoten wordt.
Het lijkt erop, dat de benzine-ECU in de loop van de tijd verloopt, totdat die in storing valt. Ik zou als eerste een goede gasinbouwer opzoeken om de injectoren te laten testen, en te laten kijken of de gasinstallatie goed is gemapt op het benzinesignaal.
Het lijkt erop, dat de benzine-ECU in de loop van de tijd verloopt, totdat die in storing valt. Ik zou als eerste een goede gasinbouwer opzoeken om de injectoren te laten testen, en te laten kijken of de gasinstallatie goed is gemapt op het benzinesignaal.
06-04-2016 18:45 #1427273
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic ecu ......verlopen?
Mag je me toch eens uitleggen hoe je denkt dat dat kan gebeuren.
@ TS waarschijnlijk zal er een luchtlek aan de aanzuig zijde zijn.
Dit kan je controlerenof de injectoren loszitten, of de bussen waar de injectoren in vast zitten. Verder kun je controleren of de inlaatpakking lek is.
Zelf controleer ik dit met een koude motor en met remmenreiniger langs de inlaatpakking spuiten als de motor loopt. Als het toerental veranderd heb je het lek gevonden. Maar let-op dat je dit doet met een koude motor daar remmenreiniger licht ontvlambaar is.
Als je in de buurt van Neede woont mag je ook even een keer langs rijden, kunnen we er zo even naar kijken.
@ TS waarschijnlijk zal er een luchtlek aan de aanzuig zijde zijn.
Dit kan je controlerenof de injectoren loszitten, of de bussen waar de injectoren in vast zitten. Verder kun je controleren of de inlaatpakking lek is.
Zelf controleer ik dit met een koude motor en met remmenreiniger langs de inlaatpakking spuiten als de motor loopt. Als het toerental veranderd heb je het lek gevonden. Maar let-op dat je dit doet met een koude motor daar remmenreiniger licht ontvlambaar is.
Als je in de buurt van Neede woont mag je ook even een keer langs rijden, kunnen we er zo even naar kijken.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2016 10:56 #1427285
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic ECU verlopen is misschien
ECU verlopen is misschien niet de juiste term. Wat ik bedoel, is dat de ECU op basis van onder andere het lambda-signaal probeert de verbranding goed te krijgen: als nu de kenvelden op LPG te arm staan, dan zal de ECU extra brandstof willen toevoeren. Blijft het mengsel te arm, dan is er op een gegeven moment een maximum aan wat de ECU kan bijregelen. Dat laatste bedoel ik met "verlopen".
Ik was niet uitgegaan van een luchtlek, omdat er na een reset bij op benzine rijden schijnbaar geen probleem is. Maar misschien is dat domweg te kort geprobeerd?
Ik was niet uitgegaan van een luchtlek, omdat er na een reset bij op benzine rijden schijnbaar geen probleem is. Maar misschien is dat domweg te kort geprobeerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2016 14:01 #1427294
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vialle LPi?
Als het een Vialle LPi installatie is (zal wel), dan bepaalt de benzine ECU hoeveel benzine er wordt ingespoten. Na resetten begint die vanuit een basisinstelling te optimaliseren. Als je op gas rijdt, bepaalt de benzine ECU nog steeds hoeveel brandstof er wordt ingespoten. Alleen rekent de gascomputer dat een beetje om volgens een vast programma naar de juiste LPG inspuittijden. Alleen de benzine ECU kan zichzelf optimaliseren, de gascomputer niet. Accupolen loshalen hoeft overigens niet, je kunt achter het stuur even zekering 1 los te trekken, hetzelfde effect en veel makkelijker.
Je werkt nu met twee systemen door elkaar, dus om duidelijk te krijgen waar het probleem nu echt zit, zou ik eerst de gasinstallatie helemaal uitschakelen. Dat doe je door de 4 gaszekeringen er uit te halen. Als je het helemaal goed wil doen, zou je eigenlijk ook nog de 12V voeding naar het benzineverbreekrelais moeten verbreken (pennetje uit de connector, dit heeft bij mij wel eens voor problemen op rijden met benzine gezorgd, ondanks losgenomen gaszekeringen). Nog steeds geldt het advies: eerst goed lopen op benzine, daarna op gas. Dit voorkomt ook dat de gasboer naar de garageboer gaat wijzen en omgekeerd. Zijn er storingscodes uitgelezen? Niet zaligmakend bij dit nogal primitieve systeem, maar geeft misschien wel een indicatie
Je werkt nu met twee systemen door elkaar, dus om duidelijk te krijgen waar het probleem nu echt zit, zou ik eerst de gasinstallatie helemaal uitschakelen. Dat doe je door de 4 gaszekeringen er uit te halen. Als je het helemaal goed wil doen, zou je eigenlijk ook nog de 12V voeding naar het benzineverbreekrelais moeten verbreken (pennetje uit de connector, dit heeft bij mij wel eens voor problemen op rijden met benzine gezorgd, ondanks losgenomen gaszekeringen). Nog steeds geldt het advies: eerst goed lopen op benzine, daarna op gas. Dit voorkomt ook dat de gasboer naar de garageboer gaat wijzen en omgekeerd. Zijn er storingscodes uitgelezen? Niet zaligmakend bij dit nogal primitieve systeem, maar geeft misschien wel een indicatie
Moderators: Jerry Stam