- Berichten: 1
Op weg naar het miljoen. Probleem opgelost..
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 11:33 #1425893
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic simpele versie
Verhaal lijkt misschien ingewikkeld,maar het gaat om de laatste zin.
Om thuis te testen of het aan de ecu ligt voordat je met de auto gaat slepen, zet je een proeflampje tussen een plus en de geel/zwarte draad die uit de ecu komt. Zet het contact aan en kijkt wat er gebeurt.
Hiermee kom je er achter waar de fout zit. paneeltje voor de ecu weghalen. Aan de ecu zit een dikke draadbos. Zoek de geel/zwarte en druk er een speld in die het koper raakt. Zet daar je proeflampje op. Plus haal je bijvoorbeeld uit de sigarettenaansteker. En doe de test.
Voor te zware belasting van de tijdelijke aansluiting hoef je niet zo bang te zijn.
Dichtbij de brandstofpomp ligt bovendien de D5 stekker die bedoeld is voor aansluiting van een aanhanger stekker. Het is een zwarte multi-stekker, iets van 5 cm breed en 1 cm dik.
In deze stekker zit op pin 9 een vaste plus.
Deze aansluiting is gezekerd door nr 3, met een 30 amp zekering.
In D5 op pin 10 zit een geschakelde plus via contact. Deze is via zekering 8, 15 amp, gezekerd. Dit kun je zelfs gebruiken als een permanente oplossing.
Steek in dit contact een paperclip en je kunt de roze draad er op bevestigen. Wel even wat isoleren.
Dus ga je gang.
Om thuis te testen of het aan de ecu ligt voordat je met de auto gaat slepen, zet je een proeflampje tussen een plus en de geel/zwarte draad die uit de ecu komt. Zet het contact aan en kijkt wat er gebeurt.
Hiermee kom je er achter waar de fout zit. paneeltje voor de ecu weghalen. Aan de ecu zit een dikke draadbos. Zoek de geel/zwarte en druk er een speld in die het koper raakt. Zet daar je proeflampje op. Plus haal je bijvoorbeeld uit de sigarettenaansteker. En doe de test.
Voor te zware belasting van de tijdelijke aansluiting hoef je niet zo bang te zijn.
Dichtbij de brandstofpomp ligt bovendien de D5 stekker die bedoeld is voor aansluiting van een aanhanger stekker. Het is een zwarte multi-stekker, iets van 5 cm breed en 1 cm dik.
In deze stekker zit op pin 9 een vaste plus.
Deze aansluiting is gezekerd door nr 3, met een 30 amp zekering.
In D5 op pin 10 zit een geschakelde plus via contact. Deze is via zekering 8, 15 amp, gezekerd. Dit kun je zelfs gebruiken als een permanente oplossing.
Steek in dit contact een paperclip en je kunt de roze draad er op bevestigen. Wel even wat isoleren.
Dus ga je gang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 13:48 #1425899
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10A
De garage waar ik jaarlijks voor de APK kom heeft bij het zoeken naar een storing ook al eens de stroom naar de benzinepomp gemeten. Hij noemde ook iets van 10A. De storing zat uiteindelijk totaal ergens anders en zijn we zo'n 100K km verder met die 10A naar de brandstofpomp. Misschien trekt één enkele pomp meer stroom dan de eerdere versies met twee pompen?
Die 10A komt trouwens niet rechtstreeks van de ECU, maar via het bekende brandstofpomprelais en een 15A zekering (die ene zekering heb je wel gecheckt, neem ik aan?).
Ik dacht trouwens dat die connector aan de ECU een mogelijkheid heeft om er een meetpen aan de zijkant in te steken.
Die 10A komt trouwens niet rechtstreeks van de ECU, maar via het bekende brandstofpomprelais en een 15A zekering (die ene zekering heb je wel gecheckt, neem ik aan?).
Ik dacht trouwens dat die connector aan de ECU een mogelijkheid heeft om er een meetpen aan de zijkant in te steken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 17:04 #1425907
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pomprelais overbruggen?
Hoi John Peter,
Als ik het goed begrijp wordt het benzinepomprelais niet meer aangestuurd waardoor de benzinepomp geen stroom meer krijgt. Volgens mij is dit eenvoudig op te lossen door het benzinepomprelais uit de relaisbak te nemen en de aansluitingen 85 en 86/2 op de relaisbak via een draad met elkaar te verbinden. Op 85 staat constant 12V de aansluiting 86/2 gaat naar de benzinepomp. De pomp zal nu voortdurend blijven lopen, ongeacht of de motor wel of niet draait en of het contactslot wel of niet aan staat. Je moet dus niet vergeten de verbinding weer te verbreken als je de motor uitzet. Verder kan het geen kwaad, normaal gesproken draait de pomp ook voortdurend, overtollig opgepompte benzine wordt via de retourleiding terug gepompt.
Omdat je verder de originele bedrading gebruikt moet het circuit ergens gezekerd zijn met de originele zekering. Zo kan je in elk geval met een veilig gevoel naar Vaassen rijden en met Timen naar een definitieve oplossing zoeken.
P.S. mijn notities zijn niet helemaal duidelijk, maar volgens mij worden de aansluitingen op de relaisbak met bovenstaande nummers gecodeerd, en op het pomprelais met resp. 31.5 en 15. Dat zou ook omgekeerd kunnen zijn
Succes Jaap
Als ik het goed begrijp wordt het benzinepomprelais niet meer aangestuurd waardoor de benzinepomp geen stroom meer krijgt. Volgens mij is dit eenvoudig op te lossen door het benzinepomprelais uit de relaisbak te nemen en de aansluitingen 85 en 86/2 op de relaisbak via een draad met elkaar te verbinden. Op 85 staat constant 12V de aansluiting 86/2 gaat naar de benzinepomp. De pomp zal nu voortdurend blijven lopen, ongeacht of de motor wel of niet draait en of het contactslot wel of niet aan staat. Je moet dus niet vergeten de verbinding weer te verbreken als je de motor uitzet. Verder kan het geen kwaad, normaal gesproken draait de pomp ook voortdurend, overtollig opgepompte benzine wordt via de retourleiding terug gepompt.
Omdat je verder de originele bedrading gebruikt moet het circuit ergens gezekerd zijn met de originele zekering. Zo kan je in elk geval met een veilig gevoel naar Vaassen rijden en met Timen naar een definitieve oplossing zoeken.
P.S. mijn notities zijn niet helemaal duidelijk, maar volgens mij worden de aansluitingen op de relaisbak met bovenstaande nummers gecodeerd, en op het pomprelais met resp. 31.5 en 15. Dat zou ook omgekeerd kunnen zijn
Succes Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-02-2016 20:31 #1425913
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stap 1
Er was een reservepomp (Bosch) en die hebben we, na 20 km met de oude pomp (mega herrie en veel vermogen). De oude was een Bosch pomp, de andere een amerikaans model. Helaas, het geluid was weliswaar beschaafd, maar helaas geen oppompen. Alles weer los gemaakt, maar ook in de testopstelling (12V direct) geen oppompen. Dus de thuisstax gebeld en nu weer thuis 
Wordt vervolgd....

Wordt vervolgd....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
20-02-2016 08:52 #1425921
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Stap 1
Wat je nu gedaan hebt in stap 1 is me niet zo duidelijk.
Wat ik er uit opmaak is, dat je onderweg gegaan bent met de ANWB verbinding van de oude pomp. Die heeft het na 20 km begeven.Vervolgens de reservepomp geïnstalleerd. Hetgeen me een behoorlijke K-klus lijkt. Toen bleek de reservepomp niet te werken.
Doorverbinden in de relaisbak werkt. Die bak is slecht bereikbaar om tussendoor even er een verbinding in te friemelen.
Voor de eerder geschetste oplossing in de kofferbak hoef je voor een ritje niets anders te doen dan contact aan en starten. Contact uit en de pomp is ook uit.
Wil je het toch in de auto doen, maak dan een aftakking van de geel/zwarte draad aan de ecu en klem deze na contact aan tussen de aanstekerplug. De draad kan een kaal ijzerdraadje zijn. Het geeft slechts aarde aan de relais-spoel.
Wat ik er uit opmaak is, dat je onderweg gegaan bent met de ANWB verbinding van de oude pomp. Die heeft het na 20 km begeven.Vervolgens de reservepomp geïnstalleerd. Hetgeen me een behoorlijke K-klus lijkt. Toen bleek de reservepomp niet te werken.
Doorverbinden in de relaisbak werkt. Die bak is slecht bereikbaar om tussendoor even er een verbinding in te friemelen.
Voor de eerder geschetste oplossing in de kofferbak hoef je voor een ritje niets anders te doen dan contact aan en starten. Contact uit en de pomp is ook uit.
Wil je het toch in de auto doen, maak dan een aftakking van de geel/zwarte draad aan de ecu en klem deze na contact aan tussen de aanstekerplug. De draad kan een kaal ijzerdraadje zijn. Het geeft slechts aarde aan de relais-spoel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2016 09:16 #1425922
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik bedoelde....
Sorry voor de onduidelijkheid.
De bedoeling was om gisteren met de ANWB oplossing naar een bekende in Scheemda te rijden om daar de reserve pomp in te bouwen. Daarmee zou ik dan richting Timen of Langezwaag kunnen rijden. Dat eerste is gelukt maar de pomp blijk niet op te pompen. Maakte wel beschaafd geluid maar dat was het dan ook. Geprobeerd met de ANWB oplossing en later met 12V maar er kwam niets uit de pomp. Alleen dat geluid. De LPG pomp draaide wel, ook niet een van de stilsten maar als de LPG uitzet dan werd het erg stil daar achter.
Volgende stap is nu een andere pomp op de kop tikken en dan, met een van de eerder genoemde methodes/kabeltjes weer een paar weken mobiel te zijn en de oorzaak van de niet werkende aansturing op te lossen zodat ik niet met losse kabeltjes hoef te werken.
Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker verwoord heb?
Fijn weekend!
JP
De bedoeling was om gisteren met de ANWB oplossing naar een bekende in Scheemda te rijden om daar de reserve pomp in te bouwen. Daarmee zou ik dan richting Timen of Langezwaag kunnen rijden. Dat eerste is gelukt maar de pomp blijk niet op te pompen. Maakte wel beschaafd geluid maar dat was het dan ook. Geprobeerd met de ANWB oplossing en later met 12V maar er kwam niets uit de pomp. Alleen dat geluid. De LPG pomp draaide wel, ook niet een van de stilsten maar als de LPG uitzet dan werd het erg stil daar achter.
Volgende stap is nu een andere pomp op de kop tikken en dan, met een van de eerder genoemde methodes/kabeltjes weer een paar weken mobiel te zijn en de oorzaak van de niet werkende aansturing op te lossen zodat ik niet met losse kabeltjes hoef te werken.
Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker verwoord heb?
Fijn weekend!
JP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2016 10:45 #1425925
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic plus en min
De pomp wel goed aangesloten?
Plus en min verwisselen geeft wel een lopende pomp maar geen druk eerder vacuum.
Een gebruikte pomp is altijd tricky. Een nieuwe pomp van Bosch geeft mij altijd een geruster gevoel van zo die kan weer 200.000 km mee.
Plus en min verwisselen geeft wel een lopende pomp maar geen druk eerder vacuum.
Een gebruikte pomp is altijd tricky. Een nieuwe pomp van Bosch geeft mij altijd een geruster gevoel van zo die kan weer 200.000 km mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
20-02-2016 11:49 #1425930
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Drooglopen
Daar kan een pomp niet tegen. De pomp wordt gesmeerd door de vloeistof die gepompt wordt. Bij auto's op gas blijft de pomp lopen, de motor draait nl. Is de benzinetank leeg, dan is het zo gebeurd met de pomp.
Je had de pomp ook een flinke tik kunnen geven om op te starten.
Succes.
Je had de pomp ook een flinke tik kunnen geven om op te starten.
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2016 13:09 #1425933
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat was de eerste stap
Maar die werkte niet. Ook hebben we de + en - gecontroleerd, toen de pomp uit de tank gehaald, gecontroleerd, weer teruggezet (en uiteraard weer starten) maar de pomp maakte bescheiden lawaai en er kwam nog steeds geen brandstof bij de motor.
Laatste stap was proberen met vloeistof en dat lukte dus ook niet. Nu zijn ze bezig met een andere pomp, ik houd mijn hart vast..
Laatste stap was proberen met vloeistof en dat lukte dus ook niet. Nu zijn ze bezig met een andere pomp, ik houd mijn hart vast..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
20-02-2016 13:24 #1425934
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic testje
Suggestie van Timen heb ik getest. Timen's beschrijving klopt precies. Bij omdraaien plus en min bromt de pomp. Laat je de pomp in het luchtledige tollen, dan gooit de pomp er een beetje vloeistof uit in de verkeerde richting maar bouwt geen druk op.
Wissel je de stroomrichting dan hoor je de klepjes die voor de stroomrichting zorgen.
Je zou de man in Scheemda nog even kunnen vragen plus en min dus om te wisselen op je reserve pomp.
Wissel je de stroomrichting dan hoor je de klepjes die voor de stroomrichting zorgen.
Je zou de man in Scheemda nog even kunnen vragen plus en min dus om te wisselen op je reserve pomp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam