Op weg naar het miljoen. Probleem opgelost..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2016 11:40 #1105003 door V700 register
Op weg naar het miljoen. Probleem opgelost.. is gemaakt door V700 register
Vanmorgen kwam de wegenwacht en na drie kwartier verbazen, bedenken en proberen kan ik naar een hulpverlener rijden. Soort vervangende pomp aansturing via een stekerblok van de CD wisselaar. (niet afgeschermd of gezekerd maar gewoon gekoppeld aan de roze draad waar Timen het over heeft gehad. Dus voor het starten stekertje er in en dan na het rijden stekertje er weer uit. Echte noodloop dus.

Om te beginnen ga ik straks de auto op m’n eigen oprit zetten en dan de accupolen en zekeringen controleren en schoonmaken.
Dan ga ik ook kijken of de massa overal goed is want ik kan me indenken dat ik daar een probleem mee heb omdat zaterdag de buurman kwam vertellen dat de binnenverlichting aanstond. Twee van de drie lampjes deden het al heel lang niet meer.

Iemand een aanbeveling? Waar mijn linkerduimen op moeten letten?
Kan ik gewoon overschakelen op LPG (LED is groen bij deze oplossing) of blijft de benzine pomp dan ook constant brandstof geven?

Tips zijn welkom en iedereen bij voorbaat bedankt!
JohnPeter

UPDATE
Ik heb geprobeerd de fout code uit te lezen en die zijn, zowel in 6 als in 2, 1 1 1.
Met een VAOmeter de stroom proberen te meten en die lijkt rond de 26 Amp te liggen. Ook een vrij forse vonk als de twee met elkaar verbonden worden. Nu ben ik niet helemaa zeker van de meting, want de stand zou 20A zijn (ongezekerd) en dan is 28.8 dus heel fors. Ook dus voor dat dunne draadje van de CD-speler. Nu lijkt zelfs Scheemda al een lange tocht...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2016 17:31 #1425824 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 111
111 is alles OK.

Wat nog kan is het injector relais dat defect is. Die blokkeert dan ook de brandstofpomp.

Zit bij de 7 serie vaak aan het KVS reservoir. Bij de 9 zit die vaak vlakbij de veerpoot aan de bestuurderskant richting accubak.

Groeten,
Gerben

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2016 18:49 #1425825 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema
Even een pomp in een potje gehangen en in werking gezet om druk op te bouwen,
anders wordt het een spuitboel, een pomp trekt 2,35 amp. Direct aan de pomp zitten ook maar dunne draadjes.

De rose draad komt vanaf het brandstof relais via C1-8 bij de linker deurstijl en C93 in de kofferbak.

Even bij de connectoren controleren waar de prik ophoudt.

2/12 ontstoringsrelais krijgt stroom vanaf het brandstofrelais en geeft dat door aan de voorweerstanden van de injectoren.

Bij contact aan moet de brandstofpomp even draaien om druk op te bouwen.
Bij lopende motor draait de pomp continu ook bij het rijden op gas.

Rijdt de auto op gas dan worden de voorweerstanden van de injectoren voorgeschakeld zodat de injectoren niet meer openen.

Ik zou gewoon gaan rijden ne kijken wat er gebeurt bij het omschakelen van benzine naar gas en vice versa,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2016 22:13 #1425839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Post
JP,
zie mijn post in het andere draadje, heb zoiets ook meegemaakt,
Zal met copy paste de tekst hieronder neerzetten.

Ik heb ook een dergelijke storing gehad.
Heb ook een tijdje met een vaste spanningsdraad (achter het contactslot) naar de brandstofpomp rondgereden in de 740.

De storing was een defecte eindtrap in de ECU, die stuurde het signaal niet meer goed uit waardoor de pomp niet meer werd aangestuurd.

Probeer eens een ECU te lenen, dan kom je er snel genoeg achter.

Succes

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2016 23:20 #1425841 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt, Aansturing
Brandstofrelais wordt inderdaad aangestuurd door de ecu via aarde op poort 20, dunne rode draad. Dit gebeurt zodra de motor ronddraait op basis van het rpm signaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2016 23:32 #1425843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier ook
@Gerben, dat had ik toen ook toen we probeerde Olly junior op benzine te laten lopen. Toen hebben we mijn b230fb op jou F laten rijden als test.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2016 09:38 #1425848 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic auto ambulance
Dag JP,

Je mag mijn trailer wel lenen om naar Timen te rijden, ik woon geloof ik in de buurt (1e Exloërmond)

groet, Sylvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2016 10:53 #1425852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU
ECU zou goed kunnen. Ik heb in het verleden het omgekeerde meegemaakt. Daar bleef de pomp juist te lang doorlopen na alleen op contact zetten, wel een halve minuut of zo. Gebruikte -984 ECU's waren toen nog niet zo dikgezaaid dus heb ik mijn ECU door ACtronics laten repareren. Je zou eens een ECU van iemand anders kunnen proberen, want dat is een fluitje van een cent.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2016 15:27 #1425863 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic proefopstelling
Met een proefopstelling van ecu brandstofrelais en brandstofpomp de ecu acties gecontroleerd.
Hot-wired ecu en brandstofrelais via zekering 1
Bij contact aan krijgt de ecu plus via poort 35.
De ecu bekrachtigd dan meteen het brandstofrelais via poort 21 met aarde over de dunne rode draad naar spoel 1 van het brandstofrelais.
Hiermee komt er plus te staan op 2e spoel en het ontstorings-relais voor stroom richting ontsteking en injectors.
De ecu bekrachtigt nu gedurende 2 seconden spoel 2 van het brandstofrelais, via een aarde vanaf ecu-poort 20 over de geel/zwarte draad, waardoor de pomp 2 seconden gaat draaien.
Krijgt de ecu signaal binnen van de rpm-sensor dan wordt opnieuw de geel/zwarte draad naar spoel 2 van aarde voorzien om de brandstofpomp continu te laten draaien.

De lab-voeding was te zwak om het hele circus van stroom te voorzien, de pomp begon wel wat te brommen. Op de foto zie je een proeflamp tijdens de 2 seconden dat het lampje oplicht.

Om thuis te testen of het aan de ecu ligt voordat je met de auto gaat slepen, zet je een proeflampje tussen plus en de geel/zwarte draad die uit de ecu komt. Zet het contact aan en kijkt wat er gebeurt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2016 11:05 #1425890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer iets wijzer?
Vandaag even de auto op benzine laten draaien met de ANWB-oplossing en mijn multimeter er tussen. Circa 14A dus een opgenomen vermogen van zo'n 160, 170 Watt. Wat me veel lijkt in verhouding tot de hiervoor genoemde < 3A.
De constante draad naar het CD-blok is redelijk dik, de geschakelde veel minder. Dus rijden kan, geen idee hoelang het duurt voor de kabeltjes gesmolten zijn.

Nu zou ik denken dat een pomp wordt aangestuurd door de ECU, met een relais ertussen. Dat zou dan middels die fameuze roze draad moeten zijn. Dat leidt tot een aantal scenario's:
- kabelbreuk of corrosie. Zou kunnen dat de roze draad ergens gesmolten is.
- eindtrap verbrand: Maar dan zou het relais kapot zijn, niet de eindversterker?
- ECU gewoon gaar: Na 21 jaar en wat kilometers is dat niet uit te sluiten
- Nog iets anders.

Ik durf eigenlijk niet naar Timen te gaan. Vaassen is een leuke stad maar net iets te ver weg. Ik ga straks iemand in Scheemda bellen om te kijken of we een draad van het relais naar de pomp kunnen leggen zodat ik wel een lang stuk kan rijden. En misschien de pomp die ik bij Timen heb opgehaald in de tank monteren, desnoods zonder vlottergeval, want ik begreep dat dat het moelijkste deel is. Voor een handige harry dus :)

Dan een van de volgende weken kijken waar in de elektriek het probleem zit.

Wordt vervolgd!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC