Olie in koelvloeistof
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 12:08 #1104250
door V700 register
Olie in koelvloeistof is gemaakt door V700 register
Hoi,
Mijn 3.0 liter 960 automaat uit 1994 heeft onlangs een kleine beurt gehad bij de dealer. Drie weken erna brandt het lampje van de koelvloeistof en rechtsvoor voel ik nattigheid. Koelvloeistof. Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en het lampje gaat niet meer branden. Een week verder zie ik wit verhard schuim op het vulbakje van de koelvloeistof zitten, dat is eruit gedrukt. Als ik dan weer rechtsvoor voel, is alles droog nu. Weer twee weken verder zie ik dat er bruine smurrie in het koelvloeistof bakje zit. Navraag bij de garage leert dat dit hydrauliek olie is, hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de automaat. Nu is het vermoeden dat de radiator intern kapot is en daardoor de automaatolie bij de koelvloeistof is gekomen. Maar wat mij op het verkeerde been zet, is dat het motorolie peil zeer snel gedaald is.
De auto geeft geen witte pluimen, wat zou betekenen dat de koppakking defect is. Ook zitten er geen bubbels in het nu mengsel van koelvloeistof en olie. De auto blijft keurig op temperatuur.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Klopt de diagnose van een defecte radiateur?
Jeroen1968
Mijn 3.0 liter 960 automaat uit 1994 heeft onlangs een kleine beurt gehad bij de dealer. Drie weken erna brandt het lampje van de koelvloeistof en rechtsvoor voel ik nattigheid. Koelvloeistof. Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en het lampje gaat niet meer branden. Een week verder zie ik wit verhard schuim op het vulbakje van de koelvloeistof zitten, dat is eruit gedrukt. Als ik dan weer rechtsvoor voel, is alles droog nu. Weer twee weken verder zie ik dat er bruine smurrie in het koelvloeistof bakje zit. Navraag bij de garage leert dat dit hydrauliek olie is, hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de automaat. Nu is het vermoeden dat de radiator intern kapot is en daardoor de automaatolie bij de koelvloeistof is gekomen. Maar wat mij op het verkeerde been zet, is dat het motorolie peil zeer snel gedaald is.
De auto geeft geen witte pluimen, wat zou betekenen dat de koppakking defect is. Ook zitten er geen bubbels in het nu mengsel van koelvloeistof en olie. De auto blijft keurig op temperatuur.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Klopt de diagnose van een defecte radiateur?
Jeroen1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 12:24 #1420923
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een
Een lekke koppakking kan verschillende symptomen geven, en elke keer is de combinatie van symptomen weer anders. Dat één symptoom niet optreedt is naar mijn mening geen reden om een lekke koppakking uit te sluiten. Die oliekoelers gaan wel vaker intern lekken dus dat is wel een plausibele verklaring.
Interessante is natuurlijk om te weten HOE de garage (zeker) weet dat het ATF (automaat olie) is en geen motorolie. Als zeker is dat het ATF is, heeft het geen zin om de koppakking te vervangen of als het zeker motorolie is dan hoef je de oliekoeler van de automaat niet te vervangen.
Wat ook een verklaring voor een plotselinge daling van het oliepeil kan zijn, buiten lekkages, is een lange rit na veel korte ritjes. Bij veel korte ritjes blijft de motor koud en waardoor vocht/benzine neerslaan in de motor en met de olie mengen. Door die bijmenging kan het peil minder dalen dan puur op het oliegebruik zou moeten gebeuren. Als je eens een lange rit maakt en motor en olie goed warm worden gedurende langere tijd dan dampen vocht en benzine uit de olie en is het peil opeens een stuk lager.
Interessante is natuurlijk om te weten HOE de garage (zeker) weet dat het ATF (automaat olie) is en geen motorolie. Als zeker is dat het ATF is, heeft het geen zin om de koppakking te vervangen of als het zeker motorolie is dan hoef je de oliekoeler van de automaat niet te vervangen.
Wat ook een verklaring voor een plotselinge daling van het oliepeil kan zijn, buiten lekkages, is een lange rit na veel korte ritjes. Bij veel korte ritjes blijft de motor koud en waardoor vocht/benzine neerslaan in de motor en met de olie mengen. Door die bijmenging kan het peil minder dalen dan puur op het oliegebruik zou moeten gebeuren. Als je eens een lange rit maakt en motor en olie goed warm worden gedurende langere tijd dan dampen vocht en benzine uit de olie en is het peil opeens een stuk lager.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 12:32 #1420924
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic henk940LPT,
henk940LPT,
Men heeft aan de geur van het mengsel olie en koelvloeistof geroken, dat hebben twee verschillende mensen gedaan. Beide constateerde dat het ATF olie is. Als die constatering juist is, hoe kan er dan ATF olie in het koelsysteem komen? Is dan de diagnose defecte radiateur (interne lekkage) inderdaad juist? Immers de oliekoeler in deze auto, maakt gebruik van de radiateur.
Het klopt dat ik wat meer korte ritten heb gemaakt dan normaal en daarna ook twee lange ritten, dat kan de daling van olie verklaren.
jeroen1968
Men heeft aan de geur van het mengsel olie en koelvloeistof geroken, dat hebben twee verschillende mensen gedaan. Beide constateerde dat het ATF olie is. Als die constatering juist is, hoe kan er dan ATF olie in het koelsysteem komen? Is dan de diagnose defecte radiateur (interne lekkage) inderdaad juist? Immers de oliekoeler in deze auto, maakt gebruik van de radiateur.
Het klopt dat ik wat meer korte ritten heb gemaakt dan normaal en daarna ook twee lange ritten, dat kan de daling van olie verklaren.
jeroen1968
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 12:50 #1420925
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Het zal moeten, waar kan immers anders de ATF vandaan komen?
Ik weet niet precies hoe de radiateur is opgebouwd, of er een deel lucht/koelvloeistof en een deel lucht/ATF koelt en of dat van koelvloeistof naar ATF kan lekken. Of dat de ATF door koelvloeistof wordt gekoeld.
Ik weet niet precies hoe de radiateur is opgebouwd, of er een deel lucht/koelvloeistof en een deel lucht/ATF koelt en of dat van koelvloeistof naar ATF kan lekken. Of dat de ATF door koelvloeistof wordt gekoeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 16:02 #1420927
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja dat is voor mij ook
Ja dat is voor mij ook onduidelijk. Hoe zou het systeem op elkaar aangesloten zijn? Er is een oliekoeler en een radiateur. De oliekoeler is voor de motor olie, de koeler van de automaat zit direct op de radiateur en dan hebben we nog de gewone koeling. Klopt deze veronderstelling? Of zit het systeem anders in elkaar?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 16:03 #1420928
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Wat bedoel met lekkage
Wat bedoel met lekkage rechtsvoor? Onder de vloermat bij de passagier?
Piet
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 16:30 #1420930
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Piet22, toen ik gealarmeerd
@Piet22, toen ik gealarmeerd werd door het lampje koelvloeistof op, ben ik uit de auto gestapt. Heb de motorkap opgedaan en zag dat het "koelvloeistof reservoir" leeg was. Toen door de knieen om te voelen. Dus buiten de auto, aan de kant waar het stuur zit, voelde ik de nattigheid. Overduidelijk gelekte koelvloeistof.
Heb inmiddels verder zitten lezen op het forum en begrijp nu ook dat de automaat olie gekoeld wordt door de radiator. Ik heb de genoemde twee stalen stangen die naar de automaat gaan. Dus automaat olie in het koelsysteem lijkt zeer aannemelijk.
Ik hoop dat er geen koelvloeistof in de automaat is gekomen, want daarvan begreep ik dat dat wel eens het einde van de automaat kan zijn
Heb inmiddels verder zitten lezen op het forum en begrijp nu ook dat de automaat olie gekoeld wordt door de radiator. Ik heb de genoemde twee stalen stangen die naar de automaat gaan. Dus automaat olie in het koelsysteem lijkt zeer aannemelijk.
Ik hoop dat er geen koelvloeistof in de automaat is gekomen, want daarvan begreep ik dat dat wel eens het einde van de automaat kan zijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 16:39 #1420931
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er loopt een buis door de
Er loopt een buis door de radiateur waar de ATF doorheen gaat. Als die lekt krijg je koelvloeistof in je bakolie en andersom. Heel snel laten maken je bak vind dat niet fijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 16:43 #1420932
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Solexpaul, ja men werkt er
@Solexpaul, ja men werkt er nu aan. Wat ik graag wilde weten is, als er ATF in de koelvloeistof zit kan het dus niets anders zijn dan een defecte radiator?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2015 17:22 #1420933
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt. De buis door de
Klopt. De buis door de radiator is het enige wat contact maakt met koelvloeistof. Wel bak spoelen !!!!!!! Is vaker voorgekomen. Zijn enkele die om het risico te voorkomen een losse koeler hebben geplaatst waardoor dit nooit meer voor kan komen.
Ook bij Mercedes hebben wij dit probleem regelmatig gehad, klanten kijken nergens naar, blijven koelvloeistof bijvullen totdat de bak met een grote klap vastloopt.......
Was een kwaal van de W210 E klasse en W202 C klasse
Ook bij Mercedes hebben wij dit probleem regelmatig gehad, klanten kijken nergens naar, blijven koelvloeistof bijvullen totdat de bak met een grote klap vastloopt.......
Was een kwaal van de W210 E klasse en W202 C klasse
Moderators: Jerry Stam