ineens minder vermogen en flink schudden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 07:01 #1104040 door V700 register
ineens minder vermogen en flink schudden is gemaakt door V700 register
Gisteren ineens een flink schuddende motor toen ik mijn auto starte (warm). Ook duidelijk minder vermogen, niet alle cilinders doen mee.
Even later is het weer goed, Na flink accelereren begint het weer even. Tijdje test gereden, zowel op LPG en op benzine gebeurt dit.
De motor was warm. Ik merkte al wel de laatste dagen dat stationair er nu en dan heel even een lichte schommeling voelbaar was.
Ik heb de auto 10 min laten draaien met kap open alles leek goed en ineens begon het weer.. toen even overgeschakeld naar andere brandstof en was het weer goed.
Geen foutcodes, Bougies zitten er net 9 dzd km in (origineel volvo, geen speciale LPG bougies).
Waar beginnen met zoeken?
Eindtrappen vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 09:40 #1419520 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Eerst de connectoren van de
Eerst de connectoren van de spanning waarmee de bobines worden aangestuurd controleren. Die zijn van binnen vrijwel zeker verteerd waardoor er niet altijd goed contact meer is. Gewoon een beetje heen en weer bewegen en kijken of het probleem meer of minder wordt. En daarna inderdaad de onstekingsversterkers uitwisselen.

Piet

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 10:47 #1419522 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Overschakelen?
Overschakelen naar andere brandstof is het weer goed
Het relais dat hapert op sommige momenten op gas en benzine?
Welk type overschakelrelais ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 12:49 #1419526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic connectoren en schakelrelais
Piet > Ik had de connectoren op de bobines al direct bestudeerd.
Ziet er op eerste gezicht goed uit.
De vorige eigenaar had ze al een keer grondig onder handen genomen, zo zitten er nieuwe 1- polige kabelschoentjes op gesoldeerd die stevig, direct op de polen van de bobines zitten geklemd. Er zit geen beweging in en ook geen merkbare veranderingen als ik er aan zit te rommelen.

Timen > Het betreft zo'n grijs LPI schakelrelais (zie foto bovenaanzicht) met een stickertje met het nummer 207172.0

Dank voor het meedenken!
gr, Michiel

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 13:30 #1419530 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ok, dan zijn de verbindingen
Ok, dan zijn de verbindingen naar de bobines in ieder geval goed.
Je kunt de kabels aan de ontstekingsversterkers ook een beetje heen en weer bewegen zodat de connector wat wrikt en kijken of het verschil uitmaakt. En het Vialle relais kan je een paar tikken geven, misschien blijft één van de drie dubbelpolige relais hangen. 207127 is trouwens wel een heel oud nummer, meestal is het 207349.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 14:45 #1419533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan je dat relais vervangen met ander nummer
> Piet, kan je dat relais straffeloos wisselen met een exemplaar met ander nummer dat jij weet, is het nummer het type of telling van de serie?

Ik heb vorige week een nieuwe bumper gemonteerd (brandschade verhaal ander topic) )en toen heb ik ook een nieuwe lpg vulslang aangesloten, omdat de oude wat schuurtjes had.
Nu hoorde ik van de week een beetje gesis achterin, en ik dacht dat het misschien het ventiel was van de pompaansluiting op de vulslang omdat die op dat moment nog niet was gebruikt en dus leeg, ik dacht drukverschil oid..

Maar nu Timen het heeft over het overschakelen van de brandstoffen als mogelijke oorzaak van het bokken ben ik toch maar even beter gaan kijken ook bij die aansluiting. Er hingen een paar druppels aan de aansluiting van de LPI pomp, ik heb hem nog iets verder aangedraaid, was echt maar heel klein stukje dat ik verder kon. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? ,er zit daar allemaal elektronica namelijk.
zie foto.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 15:06 #1419534 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Nou, een LPG lek in je auto
Nou, een LPG lek in je auto moet je sowieso niet willen dus ik zou dit probleem eerst maar even prioriteit geven. Maar als het onregelmatig lopen ook optreedt bij het rijden op benzine dan moet dat een andere oorzaak hebben.

Niet alle Vialle onderbreekrelais zijn geschikt voor 6 cylinder motoren. De 207349 in ieder geval wel en ik denk dat je die zo uit kunt wisselen. Ik heb altijd een reserve in de auto als ik op een verre vakantie ga.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 17:14 #1419536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeepsop
> Piet ik heb even zeepsop testje gedaan net op de aansluiting die ik verder heb aangedraaid, geen bellen.
Ik zal het morgen nogmaals sop testje doen na een ritje met motor aan.

Hoe zet ik het LPG systeem eigenlijk volledig uit, ik bedoel is er een zekering ergens die de boel echt platlegt. Dan kan ik het misschien uitsluiten of het iets met het op 2 brandstoffen lopen te maken kan hebben.
Als ik op benzine rijd hoor ik de LPI injectoren altijd nagelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 17:55 #1419541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitzetten
Ik dacht door het verwijderen van de vier LPi zekeringen de hele installatie te hebben platgelegd. Helaas...
Het Vialle benzineverbeekrelais krijgt zijn voeding niet via deze zekeringen maar rechtstreeks vanaf het (Volvo) benzinepomprelais uit het originele Volvo systeem. Omdat er bij mijn auto vocht in het Vialle relais was gekomen, draaide de motor nog steeds beroerd op benzine, ondanks de verwijderde LPi zekeringen!
Pas nadat ik het 12V voedingsdraadje uit de Vialle relaisconnector had losgemaakt, kon ik weer normaal op benzine rijden.
Dit was overigens bij een vier cilinder en heeft helaas ook een LPi computer gekost...

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2015 17:58 #1419542 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LPI- perikelen
Wanneer je het LPI gebeuren echt wilt uitzetten omdat er wellicht een fout in het omschakelcircuit zit kan alleen goed als de de aansluiting naar de ECU en de aansluiting naar de injectoren wordt verbroken. even wat knip en plakwerk. Gemakkelijker is denk ik eerst een ander relais.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC