B230FK pakt stotterend op en mist vermogen
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-05-2015 21:37 #1103876
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
B230FK pakt stotterend op en mist vermogen is gemaakt door Lars Rengersen
Mijn Volvo 940 modeljaar 1996 heeft een B230FK motor en een Vialle LPG installatie. Nu net 2000 km na de 500.000 km beurt begint hij kuren te vertonen. Dit openbaart zich doordat als je vermogen vraagt bij het optrekken dat hij dan stottert. Dit is met name het geval bij het rijden op gas, maar ook op benzine pakt de motor stationair niet netjes op. Uit voorzorg rij ik nu op benzine. De auto lijkt wat anders te ruiken na een rit (hetere verbranding?).
Ik heb al een heel aantal acties uitgevoerd en uit laten voeren, maar de oorzaak laat zich nog niet zo makkelijk vaststellen. Wat heb ik al gedaan:
Ik heb al een heel aantal acties uitgevoerd en uit laten voeren, maar de oorzaak laat zich nog niet zo makkelijk vaststellen. Wat heb ik al gedaan:
- <a href=" www.oudevolvo.nl/2015/05/10/stotterende-...rvangen-geen-succes/ " target="_blank">Omschakelrelais vervangen
- LPI installatie uit laten lezen (alles OK, incl. intank pomp)
- Nieuwe bougies erin (Denso Iridium, op 0,7mm gezet)
- <a href=" www.oudevolvo.nl/2015/05/23/mini-diagnos...kleppen-gesteld-940/ ">Brandstof systeem diagnose (CO meting bij Timen), functioneert normaal (lambdasensor en LMM ok)
- Kleppen gesteld (uitlaatklep 4-de cilinder moest 0,10 ruimer, de rest stond al op 0,40).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-05-2015 21:51 #1418663
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Verdelerkap + compressietest
Zelf dacht ik nog aan het vervangen van de verdelerkap en het doen van een compressietest.
25-05-2015 12:12 #1418675
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic lucht
lijkt me in eerste instantie toch een valselucht probleem.
Waarschijnlijk is er in het inlaat gedeelte een slang niet goed meer of los.
onlangs nog een 240 met een zelde soort klacht gehad.
Waarschijnlijk is er in het inlaat gedeelte een slang niet goed meer of los.
onlangs nog een 240 met een zelde soort klacht gehad.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2015 00:16 #1418735
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om het beeld wat completer te
Om het beeld wat completer te krijgen:
- Draait de motor stationair wel mooi rond ?
- Valt het toerental verder terug dan normaal als je het koppelingspedaal bij terugschakelen intrapt?
- Doen de klachten zich gelijk na het starten voor of pas nadat de motor enigszins op temperatuur is gekomen?
- Draait de motor stationair wel mooi rond ?
- Valt het toerental verder terug dan normaal als je het koppelingspedaal bij terugschakelen intrapt?
- Doen de klachten zich gelijk na het starten voor of pas nadat de motor enigszins op temperatuur is gekomen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2015 14:33 #1418750
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmorgen heb ik het zelfde
Vanmorgen heb ik het zelfde probleem opgelost bij de lpt van Harm. Oorzaak was het brandstofpomprelais, was de eerste montage uit 1997 nog. Deze vervangen een half uur proefgereden en geen schokje meer gevoeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2015 23:31 #1418897
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verder ???
Ik zou wel graag willen weten hoe je het hebt aangepakt. Hoe ben je nu verder gegaan?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2015 09:06 #1418902
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Wit relais
Is dat dat witte relais Paul?
Groeten,
Groeten,
02-06-2015 23:16 #1418938
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Update
Sorry voor de radiostilte. Ik had even weinig tijd om aan de auto te sleutelen.
- Valse lucht zou ik nog even moeten nalopen met remmenreiniger
- Motor draait stationair prima, hapert pas bij vermogen vragen en blijft onbelast ook eerst even iets achter als je vanuit stationair het gas helemaal open trekt
- Valt zover ik uit m'n geheugen kan beoordelen niet verder terug
- Klachten doen zich gelijk voor (al duurt het op LPG even voordat hij overschakelt naar gas, maar dan wel meteen)
- Wit brandstofpomp relais gewisseld (had er een extra bij de auto gekregen, weliswaar een gebruikte, maar zou goed moeten zijn)
Conclusie: tot nu toe nog niet echt een stap verder helaas
- Valse lucht zou ik nog even moeten nalopen met remmenreiniger
- Motor draait stationair prima, hapert pas bij vermogen vragen en blijft onbelast ook eerst even iets achter als je vanuit stationair het gas helemaal open trekt
- Valt zover ik uit m'n geheugen kan beoordelen niet verder terug
- Klachten doen zich gelijk voor (al duurt het op LPG even voordat hij overschakelt naar gas, maar dan wel meteen)
- Wit brandstofpomp relais gewisseld (had er een extra bij de auto gekregen, weliswaar een gebruikte, maar zou goed moeten zijn)
Conclusie: tot nu toe nog niet echt een stap verder helaas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2015 00:09 #1418943
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probeer toch eens een nieuw
Probeer toch eens een nieuw relais. Die gebruikte kan ook stuk zijn. Dingen gaan vaker stuk en zorgen toch echt voor dit soort problemen.
@Ton ja bedoel het witte relais. Was bij de LPT van Harm echt het probleem. Ook bij de ex van Maarten was hier een probleem mee. Nieuwe eigenaar, vriend van mij, viel stil langs de A27. WW kwam en 1 tik lopen. Paar kilometer verder weer gestrand. Naar huis gesleept door WW. Ik de dag erop nieuw relais erin, 1 tik lopen en nooit meer een klap verkeerd gegeven.
Oude relais (Maarten had er zelfs 1 uit 1987 ingezet
opengemaakt, kon er eigenlijk niets aan zien. Ook niet aan het oude relais van Harm.
Ik heb het zelf met een 740 meegemaakt, wilde warm niet aanslaan. Een shot remreiniger hielp. Ook hier het relais vervangen en voor dit doel geen remreiniger meer nodig gehad.
Waarom slaat hij wel aan op remreiniger ? Nou heel logisch, de accuspanning loopt tijdens starten terug tot 10 volt. Door het gare relais werd de pomp niet bekrahtigd op 10 volt. Op remreiniger slaat hij aan, accuspanning loopt op naar 13 volt en dan word de pomp wel bekrachtigd door het relais. Dus gelijk lopen.
Ik heb er 1 preventief in mijn dashboardkastje liggen zo erg vertrouw ik die relais.
Kosten een tientje of drie daarvoor wil je niet langs de kant staan.
@Ton ja bedoel het witte relais. Was bij de LPT van Harm echt het probleem. Ook bij de ex van Maarten was hier een probleem mee. Nieuwe eigenaar, vriend van mij, viel stil langs de A27. WW kwam en 1 tik lopen. Paar kilometer verder weer gestrand. Naar huis gesleept door WW. Ik de dag erop nieuw relais erin, 1 tik lopen en nooit meer een klap verkeerd gegeven.
Oude relais (Maarten had er zelfs 1 uit 1987 ingezet
Ik heb het zelf met een 740 meegemaakt, wilde warm niet aanslaan. Een shot remreiniger hielp. Ook hier het relais vervangen en voor dit doel geen remreiniger meer nodig gehad.
Waarom slaat hij wel aan op remreiniger ? Nou heel logisch, de accuspanning loopt tijdens starten terug tot 10 volt. Door het gare relais werd de pomp niet bekrahtigd op 10 volt. Op remreiniger slaat hij aan, accuspanning loopt op naar 13 volt en dan word de pomp wel bekrachtigd door het relais. Dus gelijk lopen.
Ik heb er 1 preventief in mijn dashboardkastje liggen zo erg vertrouw ik die relais.
Kosten een tientje of drie daarvoor wil je niet langs de kant staan.
03-06-2015 14:37 #1418956
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Besteld
Goed idee, ik heb maar even een nieuw relais besteld.
Zelfs al is dat het niet is het fijn om die nieuw te hebben.
Waarom heeft dat relais eigenlijk invloed zowel op LPG als benzine?
Zelfs al is dat het niet is het fijn om die nieuw te hebben.
Waarom heeft dat relais eigenlijk invloed zowel op LPG als benzine?
Moderators: Jerry Stam