Hoger verbruik 940 B230FK M90 - waar moet ik zoeken?
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2015 02:25 #1418798
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Om het verbruik te
Om het verbruik te vergelijken met een FB lijkt me niet helemaal reeel, hier zal je niet aan komen. Je hebt een (oudere) turbo, altijd iets hoger verbruik dan non turbo.
Wij hebben ook een Fk. Met bijna alleen stadsritjes halen we ongeveer 675 a 700 km met een tankvulling, geen fluelen voetje, wordt aardig mee doorgereden en dringend onderhoud nodig.
Jou verbruik zou dus echt zuiniger moeten kunnen.
Is je katalisator niet deels dicht? Juiste uitlaat eronder? Heb al vaker foute dempers eronder gezien die na vervanging naar juiste ineens minder verbruikten.
Het Is niet makkelijk om op afstand te zeggen wat helpt bij jou. Kan heel veel zijn of bijna niets. Hangt van de staat af. Remmen en uitlijning spelen aardige rol. Banden op 2,5 (1,9 is voor banden uit de 90er jaren bedoeld).
Grtz,Daniel
Wij hebben ook een Fk. Met bijna alleen stadsritjes halen we ongeveer 675 a 700 km met een tankvulling, geen fluelen voetje, wordt aardig mee doorgereden en dringend onderhoud nodig.
Jou verbruik zou dus echt zuiniger moeten kunnen.
Is je katalisator niet deels dicht? Juiste uitlaat eronder? Heb al vaker foute dempers eronder gezien die na vervanging naar juiste ineens minder verbruikten.
Het Is niet makkelijk om op afstand te zeggen wat helpt bij jou. Kan heel veel zijn of bijna niets. Hangt van de staat af. Remmen en uitlijning spelen aardige rol. Banden op 2,5 (1,9 is voor banden uit de 90er jaren bedoeld).
Grtz,Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2015 21:33 #1418824
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic 1 op 9,6
Heb ik gereden over de afgelopen 85000 km. Ik noteer elke tankbeurt de kilometerstand en het aantal getankte liters. In de winter verbruiken we iets meer, 1 op 9 ongeveer. In de zomer ongeveer 1 op 10. Tijdens lange vakantieritten met een karretje erachter, cruise control op 90, halen we 1 op 11 en soms nog een beetje beter.
We hebben een 945 uit 1997 met een B230FK en een mbc op ongeveer 0,7 bar.
Jouw verbruik klinkt me niet gek in de oren.
Groet,
Robert
We hebben een 945 uit 1997 met een B230FK en een mbc op ongeveer 0,7 bar.
Jouw verbruik klinkt me niet gek in de oren.
Groet,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2015 23:17 #1418827
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja,
Tja,
Duwen jullie die auto's?
940 1 op 6.9(lpg) FB zf22
960 handbak 1 op 6(euro 95) 2.5 m90
960 automaat 1 op 4(euro 95) 2.5 aw
240 1 op 6.9 lpg b23a m47
Duwen jullie die auto's?
940 1 op 6.9(lpg) FB zf22
960 handbak 1 op 6(euro 95) 2.5 m90
960 automaat 1 op 4(euro 95) 2.5 aw
240 1 op 6.9 lpg b23a m47
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-05-2015 12:57 #1418831
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Als
ik jou topic's wel is lees Arjan rij jij 9 van de 10 keer 160 km/h of harder. Ja dan is het verbruik een stuk hoger. Maar dat geldt voor elke auto. Daarom wordt het gemiddelde ook berekend bij 100 km/h.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2015 14:24 #1418834
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, ook.....
Ja, ik rijd ook al ruim 8 jaar zo'n 1 op 10 gemiddeld (B230FK+M90+MBC op 0,6).
De ene keer wat minder de andere keer wat meer. Op de lange rit met vakantie soms 1 op 11 en met mazzel 1 op 12. En ik doe geen extra moeite om zuinig te rijden. Gewoon lekker door rijden en schakelen tussen 2500 en 3000 rpm. Ook regelmatig flink het gas er op. Een leuke inhaalactie op de provinciale wegen in z'n 4 en lekker doortrekken tot 4000 rpm is nog steeds leuk. Ik tank altijd V-Power (misschien dat dat nog iets scheelt). Banden alle 4 op 2.5 bar.
Nadat ik de MBC gemonteerd heb is ie ook niet meer gaan verbruiken. Eerder minder. Luchtfilterhuis ook nog aangepast zodat er meer koude lucht van buiten de motorruimte aangezogen wordt.
Het maakt volgens mij niet zo veel uit hoe ik rij, het verbruik is altijd wel ongeveer 1 op 10 als ik ga tanken en km's en liters vergelijk. Meestal ga ik tanken als de dagteller op 600 staat en dan slaat ie altijd af rond de 60 liter.
De ene keer wat minder de andere keer wat meer. Op de lange rit met vakantie soms 1 op 11 en met mazzel 1 op 12. En ik doe geen extra moeite om zuinig te rijden. Gewoon lekker door rijden en schakelen tussen 2500 en 3000 rpm. Ook regelmatig flink het gas er op. Een leuke inhaalactie op de provinciale wegen in z'n 4 en lekker doortrekken tot 4000 rpm is nog steeds leuk. Ik tank altijd V-Power (misschien dat dat nog iets scheelt). Banden alle 4 op 2.5 bar.
Nadat ik de MBC gemonteerd heb is ie ook niet meer gaan verbruiken. Eerder minder. Luchtfilterhuis ook nog aangepast zodat er meer koude lucht van buiten de motorruimte aangezogen wordt.
Het maakt volgens mij niet zo veel uit hoe ik rij, het verbruik is altijd wel ongeveer 1 op 10 als ik ga tanken en km's en liters vergelijk. Meestal ga ik tanken als de dagteller op 600 staat en dan slaat ie altijd af rond de 60 liter.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-05-2015 22:03 #1418841
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Op
Een rit van 1300 km komt een motor lekker los en brand ie alle vuiligheid lekker weg en gaat ie beter, mooier en iets zuiniger lopen. Wij zeggen altijd ik rij altijd snelweg verkeer. Ik ook maar wat is nou snel weg verkeer in Nederland. Dat stelt toch niks voor.
Een Volvo is gewoon geen zuinigheids wonder. Nooit geweest en zal het ook nooit worden.
Een Volvo is gewoon geen zuinigheids wonder. Nooit geweest en zal het ook nooit worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2015 10:42 #1418848
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb je m al eens opnieuw ingeleerd door de accuklemmen los te halen? Misschien rijdt de auto nog op rijstijl van de vorige bestuurder, hoewel dat effect wel langzaam weg moet gaan.
Denk om je radiocode, als die op de radio zit.
Denk om je radiocode, als die op de radio zit.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2015 12:18 #1418851
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Ik vind het verbruik ook niet
Ik vind het verbruik ook niet storend, maar het valt me wel op gezien het verbruik van de andere Volvo's (ook al hebben die geen turbo). Maar juist omdat ik meer op koppel rijd dan op vermogen - daar leent de LPT zich voor - zou het beter kunnen.
Accu is ivm vernieuwing al eens los geweest. Uitlaat is vanaf midden vernieuwd met origineel Volvo. Banden altijd op 2.5. Moet nog wel uitgelijnd worden.
Klopt inderdaad dat los rijden wel eens goed werkt. Viel mij ook op met de 960. Weekendje heuvels Duitsland (nee, niet op de autobahn) deed 'm goed.
Viergasttest standaard bij APK? In februari is hij vlekkeloos gekeurd.
Accu is ivm vernieuwing al eens los geweest. Uitlaat is vanaf midden vernieuwd met origineel Volvo. Banden altijd op 2.5. Moet nog wel uitgelijnd worden.
Klopt inderdaad dat los rijden wel eens goed werkt. Viel mij ook op met de 960. Weekendje heuvels Duitsland (nee, niet op de autobahn) deed 'm goed.
Viergasttest standaard bij APK? In februari is hij vlekkeloos gekeurd.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2015 18:23 #1418860
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic temperatuur blok
Controleer de motor temperatuur eens met een ir tempmeter of nog beter door het voltage van de tempmeter op het dasboard af te tappen en daar een voltmeter aan te hangen. Bij bedrijfstemperatuur ongeveer 0,85 V.
Auto's op leeftijd hebben vaak een thermostaat die te veel open blijft hangen, waardoor de motortemperatuur vaak te laag is. Bij lange snelle ritten in de zomer, vakantieritten, gaat dit wel weg, Dan gaat de temperatuur toch omhoog. In de winter en zoals nu in het tussenseizoen kan het gebruik met een continue te koude motor 10% hoger zijn.
Auto's op leeftijd hebben vaak een thermostaat die te veel open blijft hangen, waardoor de motortemperatuur vaak te laag is. Bij lange snelle ritten in de zomer, vakantieritten, gaat dit wel weg, Dan gaat de temperatuur toch omhoog. In de winter en zoals nu in het tussenseizoen kan het gebruik met een continue te koude motor 10% hoger zijn.
- Jan Jaap van der Dussen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2015 16:59 #1418964
door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic Foutcodes?
Ik zou in ieder geval beginnen met het uitlezen van je foutcodes. Wellicht is er iets niet helemaal fris met je lambda regeling.....
Gr.
Jan Jaap
Gr.
Jan Jaap
Moderators: Jerry Stam