Hoger verbruik 940 B230FK M90 - waar moet ik zoeken?

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 19:58 #1103874 door Mark van Loo (GAST)
Hoger verbruik 940 B230FK M90 - waar moet ik zoeken? is gemaakt door Mark van Loo (GAST)
Sinds vorig jaar heb ik de 940 Estate met B230FK en handbak van mn vader overgenomen. Het verbruik van die auto valt mij tegen (1 op 9.4) gezien de referenties die ik heb: 940 B230FB automaat 1 op 10, een 960 3.0 haalt 1 op 9.5 en 240 Polar met 2.0 zelfs 1 op 11.5. Alle auto's rijden (behalve 240) op 16 inch banden met spanning 2.5 bar.

Mijn vraag is dus eigenlijk: zijn er zaken die ik kan checken wat het verbruik kan verklaren (/kan verbeteren)? Ik rijd namelijk vooral lange afstanden en schakel in geval van de 940 Estate bij 2500 toeren op omdat die zo lekker soepel te rijden is. Ik weet alleen dat hij soms bij het afremmen naar een verkeerslicht wat hoger stationair blijft draaien (1300/1400 toeren) als je de koppeling al in hebt getrapt, tot het moment dat je echt stil staat. Daar moet ik nog naar laten kijken.

Benieuwd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 20:14 #1418649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die
Die andere verbruiken heb jij ook gereden, maw je vergelijkt niet met verbruiken van iemand die misschien een lichtere rechtervoet heeft? Alle verbruiken op benzine of voor sommige auto's op LPG en andere op benzine?

Dat van dat toerental is niet zo vreemd hoor, dat hoort zo. Misschien is het bij jou iets aan de hoge kant. Maar dat t toerental hoger is tot je stilstaat is normaal. Heb ik nu ook en had ik ook bij mijn vorige LPT.

Koelvloeistof komt goed en snel op temperatuur? Heb je een viscofan of E-fan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 20:16 #1418650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb je
Heb je ook airco? Afhankelijk van het modeljaar zet je door indrukken van de knop de airco aan of uit.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 20:34 #1418653 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Nee klopt, verbruik is op
Nee klopt, verbruik is op basis van mijn eigen rijstijl en ze rijden allen op Euro95. De 940 Estate heeft airco, maar die is niet ingeschakeld. Ik vind het geen ramp maar naar mijn mening moet de LPT wel iets zuiniger kunnen zijn. En als dat een technische oorzaak heeft wil ik dat graag verhelpen.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 20:46 #1418656 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Komen de remmen goed vrij?
Komen de remmen goed vrij?
Bij een van mijn 940's bleef de rem linksachter iets hangen, merkte je niks van tijdens het rijden maar wel bij de pomp...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 21:44 #1418659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op
Op winterbanden zit ik zo rond de 1 op 10, met zomerbanden (16") zeker boven de 1 op 10.5, meestal rond de 1 op 11 en soms nog wat hoger als ik twee lange ritten (heen en terug, 200 km enkele reis) had tussen twee tankbeurten. Ik schakel onder de 2500 rpm, trek rustig (of traag, zo je wilt) op maar rijd wel 90/130 op de teller waar je 80/120 of 130 mag.

Gezien de verbruiken die je met andere auto's had zit jouw LPT wel verdacht laag.

Die slangen bij het koolstoffilter zijn ook nog goed? Eentje daarvan gaat naar de benzinetank, als ontluchting. Als die lek is kan dat benzinedamp uit de tank zuigen. Ik noem maar wat stoms.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 10:43 #1418711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoger stationair toerental
Hoger stationair toerental is niets bijzonders. Waarschijnlijk heeft de ECU nog geen kans gehad om met een warme motor het stationaire toerental goed in te stellen. Daarvoor moet je in ieder geval een paar seconden stil hebben gestaan met een warme motor.
Let maar eens op, dikke kans dat je met een lauwe motor de snelweg of zo op bent gereden en je na vele kilometers dan pas voor het eerst de koppeling intrapt en stilstaat. Kan soms best wel vervelend zijn als je in langzaamrijdend verkeer terechtkomt. Je staat dan steeds nét te kort stil om het toerental terug te laten regelen.
Als er een wielrem sleept, zou je dat waarschijnlijk ook wel aan het uitrollen kunnen merken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2015 22:54 #1418759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ff 4 gas test laten doen. Een
Ff 4 gas test laten doen. Een lek spruitstuk kan al een verkeerd mengsel geven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2015 09:18 #1418763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het ligt ook aan de route
1 op 9,4 is zo gek nog niet. Dat valt ruim binnen de limieten,

Mijn vrouw rijd met de 740 B230FT+ ook 1 op 9,2 en die rijdt best zuinig over het algemeen. (1 op 22 met een C1 op het zelfde stuk)
Zoals gezegd, goed naar de motor en de remmen kijken.
De juiste banden, en bandenspanning kan tot 0,4 liter per 100 km opleveren las ik ergens. maar ook daar ben je denk ik "well within limits"
Wat ik van de ecowagentjes geleerd heb, is snel overschakelen ,onder de 2000 toeren,
Het is wellicht niet aan te raden voor een B230FK, maar misschien wel wat eerder dan nu?
Dat stationair toerental is wel wat hoog, daar zou ik naar laten kijken. Dat zou 750-850 moeten zijn.
En voor de rest, wellicht is het gewoon de route die het hem doet. Stoplichten, rotondes, 50-60 km wegen.
NB op de snelweg naar Denemarken haalden wij ook 1 op 12,25, maar daar reden we 120 max. over een heel lang stuk

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-05-2015 23:49 #1418795 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic gemiddeld
verbruik is 1 op 9,8 althans volgens de boekjes dus zit je er niet ver vanaf, maar hou rekening met de leeftijd van de auto. Dit is stads en snelweg verkeer en ook nog afhankelijk van winter en zomer en wel of geen airco. En de staat van de auto. Zelf reden wij in viva la France met een skibox zolang als het dak is op het dak. Kofferbak tot het dak vol met camping spullen en met 2 grote jongens van 15 jaar 1 op 13 + maar ik maakte veel gebruik van de afdalingen. Er zijn ook stukken gereden met 130 km/h op de teller.

Klopt ook wel want ik rij altijd een halve tank leeg en vul hem dan. In Nederland kom ik niet verder dan 350 km op een halve tank en dat komt overeen met 1 op 9,4 ongeveer. Maar in het buiten land alleen maar vele lange stukken op constante snelheid waardoor de motor ook op echt bedrijf temperatuur komt, tik je er zo ff 100 km bij op een halve tank. Dus theoretisch zou je 900 km op een tank kunnen halen als je non stop door rijd op constante snelheid. Maar stel dat bij naar beneden dus ongeveer 750 tot 800 km op een tank. is toch 1 op 10 tot 10,6. Dan praat je dus over 1,2 km op een liter waar bij jou het verschil zit. Is 90 km in totaal. gedeeld door jou 9,4 is 9,57 liter keer 1,60 euro gemiddeld per liter benzine is 15,31 euro op een tank. Dan moet je je tank beurten per jaar gaan optellen en dan kom je op een X bedrag uit.

Volvo heeft nooit de predikaat gehad zuinig in verbruik te zijn en ik maal er ook niet zo om dan had ik een kleine zuinige diesel moeten kopen of een hybride, alhoewel ik nu deze week met de auto naar mijn werk ga is dat elke dag een retour van 60 km. Ik zit na 3 min op de snelweg du volledige rendement want de motor wordt goed warm. Maar ik ben nu 3 dagen verder en zit nu totaal tegen de 290 km en kan morgen nog 60 km rijden en dan is mijn halve tank leeg, komt neer op 350 km nou dat klopt dus wel. Maar dat is enkel snelweg verkeer.

Ik zou me er niet zo druk om maken. Wordt wat anders als je de 6 tot 700 km op een tank niet gaat halen. Dan is er iets aan de hand.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC