Lekke koppakking zelf doen

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 10:25 #1103738 door Peter Beezemer
Lekke koppakking zelf doen is gemaakt door Peter Beezemer
Dag Beste Mensen,

Nog nooit eerder gedaan. Maar de 945 lijkt het nodig te hebben.
Ik overweeg nog een quick & dirty k-seal behandeling. Maar twijfel nog daarover of dat wijs is.. Misschien helpt het en misschien ook niet. Wil het wel proberen zolang het me maar niet verder van de beste oplossing brengt en dat is natuurlijk wel de pakking vervanging.

Stel dat ik toch de pakking maar ga vervangen.. Ik lees van alles erover. Maar heb ook vragen waar ik de antwoorden niet zo snel vond hier.
Bijvoorbeeld . kan ik volstaan met de distributieriem te laten zitten op het krusastandwiel.
Dus alleen de riem van het bovenste tandwiel af halen ? en hoe doe ik dat dan het beste ?
Spanner lossen en gewoon eraf schuiven ? Na markeringen aangebracht te hebben om de stand van het tandwiel te markeren.
Of het tandwiel van de nokkenas losdraaien ? en van te voren met tie wraps aan het tandwiel vastbinden zodat ie op de juiste plek blijft zitten t.o.v. de vertanding van de riem. ?
Of moet de riem er toch geheel af want dan moet ook de krukaspoelie los. Daar is weer een speciaal stuk gereedschap voor nodig wat hier niet ligt. Is daar een alternatief voor ?

Of gaat dit niet werken en moet ik sowieso beginnen met de krukas in de juiste stand te zetten ?
Lijkt me dat ik dat ook kan zien aan de stand van de nokkenas als ik het kleppendeksel loshaal.
Voor het vlakken is het niet handig als er kleppen uitsteken lijkt me. Of is dit niet van belang zolang ik de boel goed markeer omdat ik dan de nokkenas altijd weer in de goede stand kan zetten ?

Haynes heb ik liggen maar er zijn vaak meerdere wegen naar Rome..
En sommige sleutelaars hebben zo hun eigen handigheidjes waar ik erg benieuwd naar ben.

Het loshalen zal wel lukken lijkt me.. Mijn vrees zit wat bij het weer goed in elkaar krijgen natuurlijk.

Zijn er ook mensen in de regio Arnhem die wellicht in de praktijk op sommige punten behulpzaam kunnen zijn ?

Tot zover.
Dank
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 11:27 #1418018 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb het ook zelf gedaan. Destijds heb ik ook gehoopt de D-riem te kunnen laten zitten maar bleek dat niet mogelijk. Ik weet de precieze reden niet meer, maar wellicht is het de achterplaat van de kap over de distributie. Die zit tussen krukaspoelie en blok en moet wat meer ruimte krijgen om de kop/nokkenaspolie van het onderblok te kunnen halen.

Bovendien, als het je lukt: Wil je dan nog verder met die oude riem of zet je er meteen een nieuwe op? Dat laatste lijkt mij een stuk handiger.

Over die markeringen hoef je je niet druk te maken, die staan op de kappen van de distributie voor zowel nokkenas als krukas. De poelie op de nokkenas hoeft er niet af, dus de uitlijning van poelie op as hoef je ook niet te markeren. Uitlijnen van riem tov de poelies is ook niet nodig, al staan er wel streepjes op de nieuwe riem wat handig is bij het aanbrengen van de riem. Maar die streepjes zou je ook gewoon kunnen negeren.

De krukaspoelie moet er dus af, let bij het terugzetten op dat je dan de juiste stand hebt. Op de astap van de krukas zit een radiale spie die in een gleuf in de poelie moet vallen. Het komt soms voor dat men daar niet op let, en de spie plet waardoor de poelie niet goed tov de krukas zit. De boel goed op tijd zetten kun je dan wel vergeten.

Ik denk dat degene die de kop vlakt de nokkenas van de kop haalt maar die kan de poelie gewoon op de as laten zitten.

Als je de oude riem weer wilt gebruiken (voor de kosten zou ik het niet doen) markeer dan de richting waarin hij heeft gelopen tot nu toe. Je moet hem weer dezelfde richting op laten lopen na montage.

Ik zou het gereedschap om die krukaspoelie eraf te halen gewoon bestellen bij Timen. Net zo duur als het Volvo gereedschap maar het kan wat meer. Kost minder dan 2 uurtjes garagetarief.

K-seal zie ik persoonlijk als iets om uit de rimboe terug te komen (voor echte noodgevallen dus) maar als ik het kon voorkomen zou ik het niet gebruiken. Als je het op korte termijn in kunt plannen dan zou ik de pakking vervangen.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 11:33 #1418020 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic koppakking
Henk
Dank voor je uitleg.
Riem zit er net op. Bij Timen gedaan. Toen werd ook die lekkage ontdekt.
Heb gezien hoe die krukastegenhouder werkt. En dat er een spie in het spel is.
Timing is dus redelijk eenvoudig goed te krijgen.
Ik zal timen eens vragen naar zo'n gereedschap
Peter

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 11:37 #1418022 door Peter Beezemer
Hmm. In de haynes staat startmotor eraf
en blokkeer de startkrans.. vond het een wat lompe methode.
Iemand daar een kijk op ?
Peter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 12:05 #1418023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb de krukaspoelie (in mijn eentje) losgekregen met de tegenhouder + een dop die ik verlengd heb (niet de ratel uit doppenset gebruikt maar die staaf met beweegbaar vierkant, de pijp om te verlengen op de staaf). Zonder tegenhouder zou je de krukas op een andere manier tegen moeten houden om de bout los te krijgen.

Een jonge gebruikte D-riem kun je nog wel gebruiken, markeer dan de looprichting.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 12:33 #1418024 door Peter Beezemer
Yep
Zo deed Timen het ook. Met gereedschap zoals jij beschrijft. Los krijgen was eitje daar je tegenhouder tegen de waterpomp zich zelf wel vastzet. De boel weer goed strak vastzetten vroeg om 2 personen.
In versnelling zetten en op handrem ? of zet je dan teveel kracht op je aandrijflijn om boel los te krijgen ?
Beetje een "lompe-boeren-methode" ..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 12:58 #1418025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb nog nooit speciaal
Ik heb nog nooit speciaal gereedschap gebruikt om de krukas tegen te houden, om makkelijker te sleutelen wip ik altijd de radiateur er effe uit, je hebt dan ruimte zat voor een luchtsleutel en met de luchtsleutel is de centrale bout zo los, je zou inderdaad de starterkrans kunnen gebruiken om tegen te houden, maar dat is eigenlijk teveel werk en niet nodig.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 13:35 #1418026 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic luchtsleutel
Hmm. Die net niet in het assortiment
Werkt een electrische slagmoersleutel ook ?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 13:44 #1418027 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Truukjes
Hey,

Je koppakking wissellen is zelf goed te doen hoor.

Ik ga er trouwens vanuit dat je een 945 LPT (Turbo) hebt.

Ik maak zelf ook veelvuldig gebruik van zgn "lompe truukjes" om het voor elkaar te krijgen. De auto (met een handbak) zet ik altijd in de versnelling, krukaspoulie is dan goed los te krijgen. Een flinke lange sleutel op de dop zetten helpt ook.

(Van te voren is het wel handig om alle riemen van de aangedreven accessoires los te maken).

Mocht dat niet willen, dop met sleutel op de poulie en dan goed strak op een balk leggen. Dan startmotor een tik laten geven (van te voren de bobine losnemen zodat de motor niet aanslaat). Dit werkt ook goed. Veelvuldig gebruik van gemaakt.

De krukaspoulie heeft een spie, dus dat is zomaar goed te krijgen. Zelf haal ik altijd ook het nokkenastandwiel eraf, daar zit ook een spie, dus dat is ook geen probleem om die er weer goed op te krijgen. (De Diesels hebben geen spie, die zijn lastiger, tevens ook een reden waarom ze vaak stuklopen).

Achter het nokkenastandwiel zit een zwarte plastic "plaat". Die zit nogal een beetje in de weg als je de kop eraf haalt, vanwege die plaat haal ik zelf altijd het nokkenastandwiel eraf.

Handige tip: De moeren en bouten van het uitlaatspruitstuk van te voren goed inweken in een bout losmakend middel.

Dan ook het inlaatspruitstuk losmaken, meestal laat ik zelf zoveel mogelijk gewoon aan het inlaatspruitstuk vastzitten en trek deze aan de kant met een touw of elastatiek (spin).

Het uitlaatspruitstuk laat ik ook altijd zitten en ik trek de kop "er scheef" af. De kop erop zetten met deze taktiek is wel wat lastiger, je kan de nieuwe pakking namelijk nogal snel beschadigen. Het is ook een "kunstig gepriegel" om de zware kop vast te blijven houden en ondertussen "scheef" de tapeinden door het uitlaatspruitstuk te steken terwijl er ook 4 vier nieuwe uitlaatspruitstuk pakkingkjes aanhangen die er wel willen afglijden. hihi ;-)

Je kan de kop er wel makkelijk scheef afhalen, dan heb je ook meer ruimte om desnoonds het uitlaatspruitstuk nog even los te maken. (Die zit ook nog met een steun aan het onderblok vast met 2 boutjes, die 2 zijn echte "krengen", je komt er bijna niet bij).

Success en groetjes,
Gerben

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2015 13:48 #1418028 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic kopzorgen :-)
Hoi Gerben..
Ja. 945 LPT inderdaad met handbak.
dank voor de tips
Heel nuttig
Peter

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC