Luchtje na koude start
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-01-2015 20:13 #1103077
door Pascal Kogelman
Luchtje na koude start is gemaakt door Pascal Kogelman
Sinds enige tijd ruik ik bij mijn Volvo 945's ochtends direct na een koude start (1998, B230FK ,lpg Prins VSI 2012 ) een brandstof-achtig luchtje. Ik kan de geur het niet precies plaatsen, het doet mij denken aan mengsmering/olie/benzine door elkaar. Vettige olie lucht. Tevens schudt/bokt het motortoerental direct na de start alsof hij op drie poten loopt, zo lang de auto op zijn plaats staat. Na een paar meter rijden is deze lucht weg en is ook het stotende/bokkige karakter weg. Komt iemand dit luchtje bekend voor?
Ik heb er niet echt last van want de auto rijdt verder prima, maar ik had laatst passagiers bij wie die brandstofgeur opviel in het interieur en ik ben wel nieuwsgierig waar dit vandaan kan komen.
De auto rijdt en trekt verder prima, zowel op benzine als op lpg. Het komt alleen voor bij steenkoude start (op benzine) na een nacht buitenstaan, bij warme start geen enkel probleem.
Is het misschien brandstof die 's avonds na het stilzetten van de auto gedurende de nacht iets doordruppelt? ( lekkende injectorrubbertjes?) waardoor er te veel verbranding plaatsvindt tijdens de eerste seconden na het starten? Of veroorzaakt de turbo deze stank? Tips zijn welkom.
Ik heb er niet echt last van want de auto rijdt verder prima, maar ik had laatst passagiers bij wie die brandstofgeur opviel in het interieur en ik ben wel nieuwsgierig waar dit vandaan kan komen.
De auto rijdt en trekt verder prima, zowel op benzine als op lpg. Het komt alleen voor bij steenkoude start (op benzine) na een nacht buitenstaan, bij warme start geen enkel probleem.
Is het misschien brandstof die 's avonds na het stilzetten van de auto gedurende de nacht iets doordruppelt? ( lekkende injectorrubbertjes?) waardoor er te veel verbranding plaatsvindt tijdens de eerste seconden na het starten? Of veroorzaakt de turbo deze stank? Tips zijn welkom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2015 20:24 #1414998
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbrande olie
Lijkt op wat ik had, olie lekkage op het uitlaatspruitstuk. Misschien de langs de klepdekselpakking? Zodra je gaat rijden waait de stank weg en de olie verbrandt op het hete spruitstuk. Die vette viezigheid moet wel te zien zijn, als het dit inderdaad is. Kan me zo snel niks anders voorstellen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2015 09:03 #1415005
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic luchtje
Het luchtje komt me bekend voor, het bonken niet.
Na een koude start ruiken de uitlaat gassen naar benzine vanwege de hoge benzine dosering voor de koude start. Wanneer je stilstaat of achteruit rijdt ruik je de lucht het meest.
volvo700vereniging.nl/node/52431
Na een koude start ruiken de uitlaat gassen naar benzine vanwege de hoge benzine dosering voor de koude start. Wanneer je stilstaat of achteruit rijdt ruik je de lucht het meest.
volvo700vereniging.nl/node/52431
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-01-2015 19:22 #1415030
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ik had vanmorgen de kans om
Ik had vanmorgen de kans om bij daglicht de koude start te doen (door de week vertrek ik als het buiten nog donker is) en inderdaad komt er wat rook achteraan bij het spruitstuk ter hoogte van cilinder vier vandaan. Het onderblok is daar ook wat vettig, maar ik kan niet precies herleiden waar de olie vandaan komt. Later maar eens schoonmaken en weer kijken. Vandaag tijdens een lange autobaan rit sprongen plotseling de lampjes van ASR en accu aan. ASR ging na verloop van tijd vanzelf weer uit en accu lampje bleef de rest van de rit heel vaag branden. Vanavond bleven meerdere lampjes in de tellerbak branden na het starten. Ik denk dat mijn dynamo niet meer goed bijlaadt (de riem staat wel voldoende op spanning) of dat de massakabel niet goed meer is, dus volgende week wellicht nieuwe regelaar/koolborstels plaatsen en/of massakabel vervangen voordat de accu compleet leeg getrokken is.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-01-2015 19:23 #1415031
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic het lek boven, maar nu dynamo problemen
Ik had vanmorgen de kans om bij daglicht de koude start te doen (door de week vertrek ik als het buiten nog donker is) en inderdaad komt er wat rook achteraan bij het spruitstuk ter hoogte van cilinder vier vandaan. Het onderblok is daar ook wat vettig, maar ik kan niet precies herleiden waar de olie vandaan komt. Later maar eens schoonmaken en weer kijken. Vandaag tijdens een lange autobaan rit sprongen plotseling de lampjes van ASR en accu aan. ASR ging na verloop van tijd vanzelf weer uit en accu lampje bleef de rest van de rit heel vaag branden. Vanavond bleven meerdere lampjes in de tellerbak branden na het starten. Ik denk dat mijn dynamo niet meer goed bijlaadt (de riem staat wel voldoende op spanning) of dat de massakabel niet goed meer is, dus volgende week wellicht nieuwe regelaar/koolborstels plaatsen en/of massakabel vervangen voordat de accu compleet leeg getrokken is.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 09:25 #1415039
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic olieretour vanaf turbo
Deze kan op 2 plaatsenlekken.
Onder de turbo zit deze met een flens en een pakking tegen de turbo geschroefd.
Op het onderblok is de leiding met een rubber ring in het blok gestoken.
<eol>
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 09:51 #1415040
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt
Bedankt voor de tips, Adrian!
Loopt die leiding op het onderblok van het onderblok naar de turbo? En is dan die rubber ring vaak de boosdoener?
Eerst maar eens de dynamo problemen aanpakken, zo lang deze niet goed bijlaadt ben ik bang dat ik niet ver kom met de auto. Is dit een juiste volgorde van symptoombestrijding:
* doormeten of de dynamo inderdaad niet goed bijlaadt
* massakabel dynamo (en overige massapunten) checken
* regelaar/koolborstels controleren/vervangen
* revisie dynamo plaatsen (Bosch 100 Amp)
Loopt die leiding op het onderblok van het onderblok naar de turbo? En is dan die rubber ring vaak de boosdoener?
Eerst maar eens de dynamo problemen aanpakken, zo lang deze niet goed bijlaadt ben ik bang dat ik niet ver kom met de auto. Is dit een juiste volgorde van symptoombestrijding:
* doormeten of de dynamo inderdaad niet goed bijlaadt
* massakabel dynamo (en overige massapunten) checken
* regelaar/koolborstels controleren/vervangen
* revisie dynamo plaatsen (Bosch 100 Amp)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 10:52 #1415043
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Het wijst zich wel vanzelf met die dynamo, maar ik heb er eens een handleiding voor geschreven. Hij staat hier denk ik, maar ik kan m zelf niet lezen (rechtenkwestie vermoed ik). Zou compleet met plaatjes ed moeten zijn.
volvo700vereniging.nl/node/30351
Die olieleiding van turbo naar onderblok kun je controleren. Maar die zit vrij laag in het onderblok (net boven de oliekoeler, iets meer naar achteren) en de olie stroomt daar met weinig (of geen) druk doorheen. Die rubber ring kun je het beste bij de dealer halen, het is eentje met een rechthoekige doorsnede (ipv een normale O-ring met ronde doorsnede). Haal meteen de pakking aan de bovenkant er ook bij. Je hebt wel wat verlengstukken op je ratel nodig, je kunt er geen slang maken met een gewone sleutel. Als er ergens anders iets lekt dan kan dat natuurlijk ook voor vettigheid zorgen.
Die olieleiding van turbo naar onderblok kun je controleren. Maar die zit vrij laag in het onderblok (net boven de oliekoeler, iets meer naar achteren) en de olie stroomt daar met weinig (of geen) druk doorheen. Die rubber ring kun je het beste bij de dealer halen, het is eentje met een rechthoekige doorsnede (ipv een normale O-ring met ronde doorsnede). Haal meteen de pakking aan de bovenkant er ook bij. Je hebt wel wat verlengstukken op je ratel nodig, je kunt er geen slang maken met een gewone sleutel. Als er ergens anders iets lekt dan kan dat natuurlijk ook voor vettigheid zorgen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 11:40 #1415045
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Leiding en dynamo
Voor de dynamo kun je nog een eerste testje doen:
Zodra de lampjes gaan branden tik je met een zwaar voorwerp op het dynamo huis. Zijn het de koolborstels, dan gaan de lampjes weer uit door het verspringen van de borstels. Je kunt dan zo weer een 1000 tal km's verder.
Ook is het vrij gemakkelijk de borstelhouder te demonteren en de boel een beetje schoon te maken. Bij nieuwere dynamo's van Bosch moet wel even die grote zwarte stofkap eraf. Ook weer goed voor xK km.
Voor de olieleiding:
Lekkage aan de bovenkant is vaak gering. Aan de onderkant kan het hard lekken, wanneer de leiding er verkeerd ingestoken zit. Heb ik een keer gehad na vervanging van de spruitstuk pakkingen. Het rubbertje was dubbel komen te zitten en na een lange rit was ik bijna alle olie kwijt.
Zodra de lampjes gaan branden tik je met een zwaar voorwerp op het dynamo huis. Zijn het de koolborstels, dan gaan de lampjes weer uit door het verspringen van de borstels. Je kunt dan zo weer een 1000 tal km's verder.
Ook is het vrij gemakkelijk de borstelhouder te demonteren en de boel een beetje schoon te maken. Bij nieuwere dynamo's van Bosch moet wel even die grote zwarte stofkap eraf. Ook weer goed voor xK km.
Voor de olieleiding:
Lekkage aan de bovenkant is vaak gering. Aan de onderkant kan het hard lekken, wanneer de leiding er verkeerd ingestoken zit. Heb ik een keer gehad na vervanging van de spruitstuk pakkingen. Het rubbertje was dubbel komen te zitten en na een lange rit was ik bijna alle olie kwijt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 16:06 #1415047
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om
Om te checken of het rubbertje na monteren goed zit gebruik ik een tandartsspiegeltje. Klein rond spiegeltje op een uitschuifbare antenne om het zo maar te zeggen. Wat bij monteren wel wil helpen is het rubbertje een beetje inolieën, dan glijdt hij gemakkelijk in het gat in het onderblok zonder dubbel te vouwen.
Gereedschap koop ik normaal gesproken niet op markten, maar zo'n spiegeltje kun je daar vaak wel krijgen, kost niet veel en geeft je veel plezier (of eigenlijk gemak).
Gereedschap koop ik normaal gesproken niet op markten, maar zo'n spiegeltje kun je daar vaak wel krijgen, kost niet veel en geeft je veel plezier (of eigenlijk gemak).
Moderators: Jerry Stam