B230: Hoeveel mag klepspeling verlopen na koprevisie en 15.000 km rijden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2015 22:26 #1103048
door V700 register
B230: Hoeveel mag klepspeling verlopen na koprevisie en 15.000 km rijden is gemaakt door V700 register
Allen,
gekke vraag misschien, maar: Hoeveel mag de klepspeling van een B230(FK) kop verlopen na een koprevisie en 15.000 km normaal rijden na de revisie? Ik heb de kop bij een revisiebedrijf laten overhalen. Kop gevlakt, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe rubbertjes op de klepstelen. De nokkenas is er af geweest en toen ik de kop terugkreeg zou de speling goed staan. Op mijn vraag of ik iets speciaals moest doen/controleren kreeg ik als antwoord dat op de normale interval klepspeling controleren voldoende zou zijn. Dat doe ik nu na 15.000 km rijden, maar ik krijg met enig drukken 0.10 er tussendoor. Dikker, zoals bijv. 0.30 (minimum), lukt niet.
Ik weet niet meer zeker of ik de klepspeling heb gecontroleerd toen ik de kop terugkreeg. Als ik nu meet torn ik het blok met de hand rond (in de juist richting) tot beide nokken van een cilinder omhoog wijzen (eigenlijk de ene nok naar linksboven en de andere naar rechtsboven) en probeer er dan een voelermaatje tussen te krijgen. 0.10 mm wil dus met enige drukken met 2 vingers, 0.05 mm vouwt dubbel wegens teveel weerstand.
Zal morgen ook eens met het revisiebedrijf bellen maar ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen.
gekke vraag misschien, maar: Hoeveel mag de klepspeling van een B230(FK) kop verlopen na een koprevisie en 15.000 km normaal rijden na de revisie? Ik heb de kop bij een revisiebedrijf laten overhalen. Kop gevlakt, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe rubbertjes op de klepstelen. De nokkenas is er af geweest en toen ik de kop terugkreeg zou de speling goed staan. Op mijn vraag of ik iets speciaals moest doen/controleren kreeg ik als antwoord dat op de normale interval klepspeling controleren voldoende zou zijn. Dat doe ik nu na 15.000 km rijden, maar ik krijg met enig drukken 0.10 er tussendoor. Dikker, zoals bijv. 0.30 (minimum), lukt niet.
Ik weet niet meer zeker of ik de klepspeling heb gecontroleerd toen ik de kop terugkreeg. Als ik nu meet torn ik het blok met de hand rond (in de juist richting) tot beide nokken van een cilinder omhoog wijzen (eigenlijk de ene nok naar linksboven en de andere naar rechtsboven) en probeer er dan een voelermaatje tussen te krijgen. 0.10 mm wil dus met enige drukken met 2 vingers, 0.05 mm vouwt dubbel wegens teveel weerstand.
Zal morgen ook eens met het revisiebedrijf bellen maar ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2015 22:27 #1414887
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevoeging
Toevoeging, het gaat dus om een B230FK op benzine. Geen LPG. Kmstand nu 288dkm, koprevisie bij ongeveer 273dkm ivm koelvloeistoflekkage naar buiten. Blok en kop zijn niet heet geweest, kop is gevlakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
13-01-2015 23:51 #1414895
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic klepspeling
Klepspeling in en uitlaatklep 0,30 - 0,40, bij warme motor 0,35 - 0,45. Even ten overvloede: Voor LPG 0,05 ruimer stellen verdient aanbeveling.
VOlgens de verschillende bijbels moet je de klepspeling om de 40.000 (Olving) of 45.000 (Haynes) controleren en eventueel stellen. . Officieel (Volvo), bij 45.000, daarna bij 105.000 en 165.000 en zo verder.
Bij het onderhoudschema van Ome Jur worden de kleppen om de 30.000 km gecontroleerd en zonodig gesteld. De reden is dat, wanneer de klepspeling afneemt de kleppen minder koeling krijgen, heter worden en dus sneller inslaan. Wanneer je de speling altijd iets boven de minimumwaarde hout overkomt je dat niet. Bovendien worden er door mij veel lange en snelle ritten gereden en is het een LPG wagen. Bovendien kun je de kopdekselpakking wanneer het niet de papieren maar iets dikkere versie is, meerdere malen gebruiken. De papieren pakking oveleeft een controlebeurt vaak niet (scheuren). Gaat de boel 'zweten' of lekken dan kun je altijd nog een nieuwe pakking monteren.
Mijn witte Dame heeft nu net 595.000 kilometer op de teller staan, verbruikt geen olie en de kop heb ik twee maal gereviseerd, bij 314.000 en 573.000 kilometer.
Verder is de motor zeer gevoelig voor afwijkingen in de klepspeling, de motoren met hogere compressie presteren minder goed bij te strakke kleppen. Maar neem dit latste maar als een van de vele meningen...
Tip: Origineel Volvo klepstelpersje kost bij Nordicar maar een tientje of zeven. Voor stelplaatjes kun je hier ook goed terecht, zelf haal ik, wanneer ik een bepaalde maat niet heb, gebruikte bij de sloper of de Volvoboer, die dingen slijten niet echt.
Geluk er mee,
Jur
VOlgens de verschillende bijbels moet je de klepspeling om de 40.000 (Olving) of 45.000 (Haynes) controleren en eventueel stellen. . Officieel (Volvo), bij 45.000, daarna bij 105.000 en 165.000 en zo verder.
Bij het onderhoudschema van Ome Jur worden de kleppen om de 30.000 km gecontroleerd en zonodig gesteld. De reden is dat, wanneer de klepspeling afneemt de kleppen minder koeling krijgen, heter worden en dus sneller inslaan. Wanneer je de speling altijd iets boven de minimumwaarde hout overkomt je dat niet. Bovendien worden er door mij veel lange en snelle ritten gereden en is het een LPG wagen. Bovendien kun je de kopdekselpakking wanneer het niet de papieren maar iets dikkere versie is, meerdere malen gebruiken. De papieren pakking oveleeft een controlebeurt vaak niet (scheuren). Gaat de boel 'zweten' of lekken dan kun je altijd nog een nieuwe pakking monteren.
Mijn witte Dame heeft nu net 595.000 kilometer op de teller staan, verbruikt geen olie en de kop heb ik twee maal gereviseerd, bij 314.000 en 573.000 kilometer.
Verder is de motor zeer gevoelig voor afwijkingen in de klepspeling, de motoren met hogere compressie presteren minder goed bij te strakke kleppen. Maar neem dit latste maar als een van de vele meningen...

Tip: Origineel Volvo klepstelpersje kost bij Nordicar maar een tientje of zeven. Voor stelplaatjes kun je hier ook goed terecht, zelf haal ik, wanneer ik een bepaalde maat niet heb, gebruikte bij de sloper of de Volvoboer, die dingen slijten niet echt.
Geluk er mee,
Jur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2015 14:27 #1414904
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Henk ,
Henk ,
Normale slijtage is ong 0.1 mm per 15.000 km. Staat de LPI- installatie war zuinig afgesteld dan gaat het wat sneller.
Je hebt de kop toch zelf weer gemonteerd. Het moet dan toch duidelijk zijn dat je dan daarna de klepspeling gaat controleren. Een cilinderkop is na demontage altijd iets vervomd. Na het vlakken zal de klepspeling dan altijd wat veranderen. Nu de klepspeling maar in orde brengen en na ±5000 km maar weer eens controleren.
Normale slijtage is ong 0.1 mm per 15.000 km. Staat de LPI- installatie war zuinig afgesteld dan gaat het wat sneller.
Je hebt de kop toch zelf weer gemonteerd. Het moet dan toch duidelijk zijn dat je dan daarna de klepspeling gaat controleren. Een cilinderkop is na demontage altijd iets vervomd. Na het vlakken zal de klepspeling dan altijd wat veranderen. Nu de klepspeling maar in orde brengen en na ±5000 km maar weer eens controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2015 16:23 #1414905
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klep speling
Henk ik denk dat er iets fout gegaan is. Als de klepspeling goed staat moet je minstens 0,35 a 0,40 meten. Zoals jij het meten van je speling beschrijft is goed. Zet de speling maar gouw op 0,40 bij een koude motor, zowel voor in- als uit.
Groet Mart lidnr.: 950.
Groet Mart lidnr.: 950.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2015 17:00 #1414906
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu
Nu een set (2 stuks) veel dunnere plaatjes geregeld. Dan kijken wat daar de speling mee is en uitrekenen met welke plaatjes ik op de juiste speling uit ga komen. Dan die plaatjes zien te fixen en erin doen.
Had het revisiebedrijf nog gevraagd of ik iets moest doen na montage van de kop, wat men adviseerde was " gewoon rijden en na 15dkm de speling eens controleren". Ben nu even wat minder te spreken over het betreffende bedrijf en het vertrouwen dat ik daar zelf in heb gehad.
Maar goed, nu maar verder kijken. Geen LPG, dus normaal gesproken zou de speling nauwelijks moeten verlopen. Zeker niet als de speling straks weer goed staat.
Had het revisiebedrijf nog gevraagd of ik iets moest doen na montage van de kop, wat men adviseerde was " gewoon rijden en na 15dkm de speling eens controleren". Ben nu even wat minder te spreken over het betreffende bedrijf en het vertrouwen dat ik daar zelf in heb gehad.
Maar goed, nu maar verder kijken. Geen LPG, dus normaal gesproken zou de speling nauwelijks moeten verlopen. Zeker niet als de speling straks weer goed staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2015 17:05 #1414907
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overigens
Overigens had het revisiebedrijf de speling gesteld na het vlakken/na terugplaatsen van de nokkenas (staat ook op de factuur). Ik weet niet meer zeker of ik het toen gecontroleerd had. Ik dacht 2 kleppen gecontroleerd met de gereviseerde kop nog op de werkbank maar zeker ben ik er niet van.
De speling is nu veel te weinig, ik vraag me dus af of die na revisie wel goed is geweest.
De speling is nu veel te weinig, ik vraag me dus af of die na revisie wel goed is geweest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
14-01-2015 19:38 #1414919
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Even langs gaan
Met een vragend gezicht en laat ze zelf de conclusie trekken.
Jij hebt hun advies opgevolgd.
Vraag eventueel om een compressietest na herstel klepspeling.
Dan ben jezelf weer gerust gesteld.
Het revisiebedrijf is aan de beurt.
Jij hebt hun advies opgevolgd.
Vraag eventueel om een compressietest na herstel klepspeling.
Dan ben jezelf weer gerust gesteld.
Het revisiebedrijf is aan de beurt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2015 22:07 #1414936
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb ze nu allemaal gemeten, eigenlijk moet onder alle kleppen een 0.4mm of 0.45mm dunner plaatje. Een enkele 0.5mm dunner. Zal morgen eens met ze in overleg gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2015 22:18 #1414937
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Bij deze afstelling loopt de
Bij deze afstelling loopt de motor toch ook al niet al te best. Zeker niet als deze koud is. Bij een speling van 0.3 mm en minder merk je al dat de motor niet meer lekker loopt.
Waarom heb je de klepzetels laten slijpen?. Zijn de kleppen soms ook nageslepen?. Speling 0 is toch wel heel snel als op de "werkbank" de speling nog goed was.
Rij je niet meer op LPG?
Waarom heb je de klepzetels laten slijpen?. Zijn de kleppen soms ook nageslepen?. Speling 0 is toch wel heel snel als op de "werkbank" de speling nog goed was.
Rij je niet meer op LPG?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam