760 verliest koelvloiestof

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 11:12 #1413296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt kan gebeuren. Idd niet
Klopt kan gebeuren. Idd niet moeilijk.

Kop eraf draaien of kantelen om du bussen niet te bewegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 16:37 #1413300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bussen
Iemand in Jip en Janneke taal die kan uitleggen wat met de bussen wordt bedoeld ?.
Lijkt mij niet de cylinder want die kan met de kop erop dan altijd naar beneden en zonder kop naar boven en beneden. De zuiger laat dan de bussen toch ook bewegen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 16:57 #1413303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De zuigers bewegen op en neer in het onderblok, de kop zit weer op het onderblok. In het onderblok zijn ronde buizen (oneerbiedig gezegd) aangebracht waar die zuigers in heen en weer gaan. Die buizen zijn in het onderblok geschoven en worden aan de buitenomtrek gekoeld door koelvloeistof die door het onderblok stroomt. Die buizen worden bussen of voeringen genoemd. Een van de redenen voor deze constructie is dat je ander materiaal kunt kiezen, het blok is een gietstuk van aluminium of staal en voor de voeringen kun je harder staal nemen. Bij hele grote (scheeps)motoren worden de voeringen na verloop van tijd ook vervangen als slijtdeel. Bij kleine motoren zou het ook kunnen maar is het minder gebruikelijk, in principe moeten die de levensduur van de auto/het motorblok lang mee moeten gaan.Ik heb de constructie niet helemaal in het hoofd, maar als ik het goed begrepen heb zitten er bij de PRV (rubber?) afdichtingen tussen onderblok en die voeringen. Als je de kop demonteert en van het onderblok zou trekken dan heb je kans dat je die voeringen een stukje mee omhoog trekt omdat via de koppakking nog aan de kop kleven. Als dat gebeurt dichten die pakkingen niet meer goed af en kan er koelvloeistof naar het carter lekken. Als je de kop van het onderblok schuift of kantelt dan voorkom je dat de koppakking de voeringen een stukje mee kan trekken. Verder is het vervangen van koppakkingen niet heel ingewikkeld, als je dit soort "weetjes" maar wel weet en toepast.Maar, nogmaals, dat is als ik het goed begrepen heb.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 20:02 #1413312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klink logischer
Bedankt,

Dat lijkt mij wel een logisch verhaal, zit hem dus in de afdichting meer.
Weer wat wijzer geworden.

Maarten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 22:35 #1413315 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pakking onder de bussen is
Pakking onder de bussen is veredeld vloeipapier. Bij bijvoorbeeld een redblock zijn de cilinders geboord in het blok dus vast, bij een PRV en andere Franse orgels zijn het natte bussen dwz zitten los. De afdichting is vaak een probleem, bij de Peugeot XN1 en Indenor 4.85-88-90 diesel blokken lekten deze afdichtingen nog al eens met gevolg water in de olie. Vervangen is rotwerk want carter moet er onder uit, drijfstangen los, kop eraf en dan super goed schoonmaken, uitmeten en op hoop van zegen weer monteren. Met name lang stilstaan met slechte koelvloeistof is slecht voor de afdichtingen. Heb redelijk veel ervaring met Indenor motoren in bootjes en door lekkende en zakkende bussen zijn er veel van deze motortjes onterecht bij het oud ijzer terechtgekomen.
Anekdote bij de eerste serie Visa en Peugeot 104 met het liggende motortje:
Berijders die de motor koud stevig belasten hadden veelvuldig last van lekke koppakkingen. Dit kwam door het volgende: de koelvloeistof werd snel opgewarmd rond de bussen. Als de thermostaat open ging dan kreeg de voorste cilinderbus koud water toegediend. Hierdoor krimpte de bus wat waardoor deze verticale speling kreeg en dus ging klapperen. Hierdoor sloeg de koppakking door. Later is dit gemodificeerd door een thermostaat te monteren die geleidelijker open ging.
Natte bussen: een goede constructie voor motoren van slechte kwaliteit, bij slijtage eenvoudig bus vervangen ipv boren en honen. Nadeel is de afdichting. Volvo bewijst met de redblocks dat natte voeringen helemaal niet nodig zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 23:25 #1413319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat te doen met lekkende koppakking...
dag heren,

bedankt voor de informatie, heb zojuist via een PB aan de heer Dalhuisen gevraagd wie Robert is....even afwachten en bekijken wat hij voor mij zou kunnen betekenen. zou het zo jammer vinden als deze auto zijn laatste adem heeft geblazen terwijl het toch wel heel bijzonder mooie auto is ..tenminste dat vind ik! Maar het blijft toch een dilemma: hoeveel wil ik hieraan besteden en hoelang heb ik hier nog plezier van voordat het volgende euvel zich aandient.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2014 07:41 #1413320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Robertm
Ik vermoed de gebruiker met als naam op de site robertm, woonachtig in Belgie als ik me niet vergis.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC