Motor slaat af tijdens rijden

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2014 21:58 #1102395 door V700 register
Motor slaat af tijdens rijden is gemaakt door V700 register
Hoi Volvomannen,
 
 
Dit forum heb ik pas ontdekt ....... het doet me plezier dat zoveel mensen  in de 700 series geboeid zijn.
De laatse dertig jaar heb ik drie 240's gehad (benzine/lpg), een 740 diesel en twee 740's benzine.
Op het moment rijd ik met een 740 van 1991 (B234F, 16 V) meestal op gas (lpi).
Heb de wagen van 2011 en ben er zeer tevreden mee.  Heeft 70.000 km prima gelopen en nu 260.000 km op de teller. 
De laatste twee à drie maanden doet de wagen raar. Deze zomer ben ik naar Frankrijk gereden .... de wagen liep goed op lpi
en een flink stuk op benzine eveneens goed. Half augustus viel de wagen plots stil onder het rijden. Meermaals op lpg en benzine.
De wagen valt stil plots, stopt ermee en de lichten van het contact blijven branden. Twee minuten wachten en de wagen start perfect,
alsof er niets is gebeurd. Rijd dan ook prima. Soms reed de wagen goed gedurende een ganse week, en soms viel hij  6 X stil op 15 km in dag.
Rond half september hebben mijn garagist en ikzelf een aantal dingen gedaan ad wagen. Nl : nieuwe bougies (ngk speciaal voor gas),
bougie- en bobinekabels, occassie bobine gewisseld, delcokop en rotor nieuw vervangen, de bedrading gecheckt vd ontsteking, massakabels
gecheckt, de zekeringen nagezien, onder het rijden wat gerommeld ah contactslot met de sleutel (geen resultaat).
Verscheidene keren met het foutcodekastje iets proberen te vinden, zonder resultaat.
Sinsdien (1,5 maand) heeft de wagen niet meer gehaperd op lpg, tot en met vandaag valt hij alleen uit op benzine. Start perfect op benzine.
Omdat ik toch vooral op lpg rijd is het probleem voorlopig wat minder vervelend, maar ik had toch liever dat hij ook op benzine goed reed.
Of ga ik het weer krijgen op lpg ? Vraag me af waarom het alleen op lpg verbeterd is ? Ja, dat luistert minder nauw dan benzine, weet ik.
Als ik de wagen koud start op benzine en hou tien minuten de voet op het gaspedaal (zo'n 2000 toeren) dan valt hij na 10 minuten rustig af.
Contact blijft branden. En na twee minuten start hij weer. Loopt stationnair ook mooi, zo'n 900 toeren. Start koud en warm goed.
Volgende vrijdag ga ik eens langs bij de inbouwer van mijn lpi....misschien niet logisch maar alle raad is welkom.
De Engelstalige uitgaven van techniek vd 700-900 series heb ik vaak bekeken, maar ze zijn te moeilijk voor mij.
Weten raad omtrent deze storing ?
Het vervelende is nl : de wagen doet het weer telkens goed na zo'n stilvallen. Waar moet je zoeken of meten op dat moment.
Dan lijkt het al te laat.
 
Groetjes,
 
Johan 
 
  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank van der Zee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2014 23:19 #1411979 door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Tsja,
Ik ben geen techneut maar heb je het brandstofrelais al gecheckt/vervangen?
 
Mazzel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 07:36 #1411982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Storingscodes uitlezen
De auto heeft op de linkervoorpoot een diagnosestekker die je middels een knippercode vertelt of er een storing in het systeem is geconstateerd.
Heb je die al uitgelezen beoordeeld?
Dit is bijna altijd stap 1 bij storingzoeken.

Groet,
Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 07:48 #1411983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trek
Trek voor je naar de LPG specialist gaat de 4 zekeringen van de LPi installatie er uit en kijk of hij dan nog afslaat op benzine. Zonder die zekeringen is de LPi installatie helemaal uitgeschakeld, als het afslaan dan nog voorkomt kun je de specialist wel afbellen want dan zit de storing niet in het gassysteem. Het witte brandstofrelais zou je nog kunnen wisselen maar eigenlijk denk ik niet dat dat de oorzaak is. Als dat relais uitvalt zou de motor ook af moeten slaan als je op LPG rijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 08:21 #1411986 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor stopt
Klinkt als brandstof omschakelrelais. Heb hetzelfde probleem gehad en nadat dit relais vernieuwd was, liep de auto weer als een zonnetje.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 09:17 #1411989 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat je het probleem met de beurt van de garage nog niet hebt opgelost. Ontsteking is aangepakt, en die luistert op LPG juist nauwer dan op benzine (andersom dan je zei in de topicstart). Daarom merk je wel verbetering met de motorloop. Het onderbreekrelais (wordt soms ook omschakelrelais genoemd maar ik vind onderbreekrelais de functie beter beschrijven) zou het kunnen zijn. Door die 4 zekeringen eruit te trekken (zie mijn vorige bericht) kun je er achter komen of dit relais een rol speelt of niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 10:43 #1411996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder zekeringen
Ik ging er ook altijd vanuit dat de gasinstallatie zonder de gaszekeringen helemaal buiten spel staat en je die dan kunt uitsluiten. Dat idee heeft mij afgelopen zomer behoorlijk op het verkeerde been gezet. Ook zonder zekeringen liep de motor af en toe heel beroerd op BENZINE. Er was niets aan het onderbreekrelais te zien (het was er één van de laatste dichtgesealde uitvoeringen) en tóch was er vocht ingekropen. Dat vocht kroop steeds verder, dus de storingen werden ook steeds gekker.
De massa van de benzineinjectoren wordt doorgeknipt en via het onderbreekrelais weer met elkaar verbonden (onbekrachtigd relais is doorverbonden). Zonder gaszekeringen is dit relais in rust en dus doorverbonden. Maar, als intern van alles door vocht is kortgesloten, kunnen er onverwachte stromen gaan lopen die toch de motorloop op benzine kunnen verstoren (het LPG ledje op het dashboard ging bijvoorbeeld af en toe branden, zelfs zonder zekeringen!). De verklaring is volgens mij dat er ook zonder gaszekeringen nog wat signalen door het gassysteem lopen (bijv. brandstofniveaumeter, 12V plus motorloopsignaal). Als je het écht zeker wilt weten, dan zou je het beste het onderbreekrelais er uit moeten trekken en de juiste pootjes van de connector tijdelijk doorverbinden.
Ik zou eerst het benzinerelais vervangen of doorsolderen (vroeg of laat kom je waarschijnlijk toch een keer aan de beurt), daarna inderdaad wat Henk aangeeft, kijken of het probleem ook zonder de gaszekeringen voorkomt. Maar hou mijn verhaal wel in je achterhoofd dat als dat niet helpt, het gassysteem toch niet helemaal uitgesloten kan worden. Mijn ervaring is dat de meeste problemen toch door naderhand ingebouwde randapparatuur wordt veroorzaakt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 21:32 #1412032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bijna
Je zou bijna gaan denken dat het de BDP sensor is of de wel bekende ontstorings relais, of je benzine filter zit gewoon verstopt.Massa motor naar het chassies nog wel goed? dat veroorzaakt ook vage storingen, en is de spanning van de dynamo al eens nagemeten(dus levert hij voldoende voltage)
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 21:35 #1412034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
BDP zou ik niet verwachten, op LPG is het wel goed en LPi is een volg-installatie. Als het op benzine niet goed is, zo het op LPG ook niet goed moeten zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2014 21:43 #1412037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blijft
Blijft lastig Henk,Want hoe lang rij je op benzine en hoe lang rij je op LPG, kan weze dat de motor op LPG minder "beweegt" dan op benzine, als je dan een BDPkabel hebt die zijn beste tijd heeft gehad dus contact maakt met Benzine is het systeem "van slag af", en laat ik het zo zeggen ik kijk nergens meer van op met onze bakstenen.En om alles uit te sluiten zul je alles moeten controleren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD