Cisklep/stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2014 14:17 #1411014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen stationair invloed
Een Cis-klep heeft alléén invloed op de stationairloop, dat de motor zoals je zegt trekt, kan daar absoluut niet mee te maken hebben. De CIS klep is in feite niets anders dan een omloopleiding (bypass) langs de gasklep. De gasklep staat bij stationair draaien op een kiertje (500 tpm), de rest van de lucht voor de overige 350 tpm gaat door de CIS-klep. Of de lucht onder het rijden nou langs de gasklep of langs de CIS-klep gaat, maakt voor het trekken van de motor niets uit.
Als de CIS klep niet wordt bekrachtigd, laat die lucht door voor ongeveer 1000 - 1100 tpm. De ECU regelt vervolgens bij door bekrachtiging, naar boven of naar beneden, volgens een pin-out lijstje van de ECU tussen 5 en 11V bij stationair draaien. (zie  forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817 ongeveer 2/3 naar beneden).
Hoe is het met de verschillende massaverbindingen? Leg er eens eentje bij direct van het blok naar de accu.
Weet je zeker dat de schakelaar op de gasklep niet alleen klikt, maar ook echt schakelt (nameten)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2014 20:32 #1411123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De schakelaar is op openen
De schakelaar is op openen en sluiten met een ohmmeter gecontroleerd.
Er is een extra aarde aangelegd tussen motor en min van de accu.
Nu even de huidige stand .
Wanneer er gestart wordt met oude cisklep dan komt het toerental bij het aanslaan van de motor niet boven de 900 omw. Wordt er gestart met de inmitatie cisklep dan komt het toerental boven de 1500omw.
De vraag is nu wat is normaal gedrag bij het starten,voor de volgende stap.
Misschien ligt het aan de ECU.

Mvg Klaas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2014 20:40 #1411166 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een aardkabel
Ik heb een aardkabel gemonteerd van de motor naar de min van de accu, geen verschil in gedrag van de beide ciskleppen. De vraag is ,hoe moet het toerental zijn bij het starten van een warme motor?het antwoord zou mij helpen op naar het zoeken van de oorzaak vanverschillend gedrag van de ciskleppen.

Mvg Klaas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2014 12:07 #1411209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU -984
Als ik mijn 98-LPT 's morgens start, dan spingt de motor aan en loopt het toerental op tot zo'n beetje 1000 - 1100 tpm. Na korte tijd wordt het toerental teruggeregeld naar het normale stationaire toerental van ongeveer 850-900 tpm. Dit is met een ECU met een code die eindigt op -984.
Ik heb ook een poosje rondgereden met een ECU van een 95-er (code heb ik zo even niet) waarbij het mij opviel dat die de motor liet aanslaan met een veel hoger toerental, alsof je met ingedrukt gaspedaal start. Het toerental liep dan wel direct terug een lager toerental. ik meen 1000-1100 tpm.
Het lijkt erop dat een -984 ECU de CIS klep bij starten niet aanstuurt (volgens Volvo gegevens zou de motor bij een onbekrachtigde CIS-klep ca. 1000-1100 tpm draaien). en bij die oudere ECU wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2014 20:50 #1411610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cisklep/ stationair toerental
Ik heb alle adviezen opgevolgd,de afstellingen van de gasklepschakelaar opnieuw afgesteld, aarde aan het schutbord schoongemaakt, computer gereset en de oude cisklep weer gemonteerd na deze schoon en gesmeerd te hebben, lijkt het probleem te zijn opgelost.volgende week maakt de auto weer wat kilometers en afwachten hoe het gedrag van het toerental staionair is. Iedereen bedankt voor zijn inbreng.

Mvg klaas keller

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC