Slecht lopende 760 Turbo Intercooler, iets met ontsteking? OPGELOST

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2014 20:13 #1102107 door V700 register
Dag Volvo liefhebbers
Mijn Volvo 760 4cilinder (B230FT) heeft er ineens geen zin meer in! Het voelde alsof "ze" ineens op 2 cilinders liep.
Het was gelukkig niet ver van huis en de motor was nog niet eens warm. Eenmaal thuis heb ik het volgende gecontroleerd;
De ontsteking (tijd) staat op tijd, Ik heb dit gemeten met een stroboscoop. Op de kabel vanaf de bobine naar verdeler had ik signaal om de lamp te laten knipperen. Echter, met de klem van de lamp op bougie kabels van Cilinder 3 en 4 had ik geen signaal! (Ik heb dit op cilinder 1 en 2 wel?) Uiteraard ook de bougies van cilinder 3 en 4 eruit, maar die vonken dan wel? Misschien wel erg zwak t.o.v. 1 en 2 en ook onregelmatiger. Dus daarna de verdeler en rotor gecontroleerd, die blijken in orde.
Vraag waar kan ik nu gaan zoeken? Ik heb een Hall sensor, zou die bij een defect ervoor kunnen zorgen dat de ontsteking op 2 cilinders zwak en onregelmatig is? Onregelmatig kan ik me voorstellen, maar zwak?
Ik hoor graag jullie suggesties voordat ik de Hall sensor ga vervangen etc.
Groet en alvast dank, Igo
PS injectie en nokkenas timing is in orde 
 VIN = YV1765872k0025188[/b]YV1=volvo [/b]765=model [/b]87=motor B230FT [/b]2=M46 met overdrive[/b]k= bouwjaar 1989[/b]0= fabriek vkav[/b]025188= chassisnummer[/b]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-09-2014 19:07 #1410485 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Slechte bougies? Ik heb dat
Slechte bougies? Ik heb dat in het verleden ook een paar keer gehad: wel vonken buiten de motor maar tijdens de compressie niet, dus ik zou eerst nwe bougies proberen en verder de bougiekabels eens goed nakijken, misschien een breuk? Succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2014 17:30 #1410523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je reactie
Dank voor je reactie Frans1950,
Kabels heb ik doorgemeten en zijn goed (waren  ook vrijwel nieuw)  Ik had er 300 KM terug ook al nieuwe bougies in gedaan.
Ik heb vandaag de verdeler opnieuw en daarna ook de grondplaat gedemonteerd en schoongemaakt. De stekker van de Hall sensor was losgeraakt van de grondplaat(maar heb geen beschadiging kunnen ontdekken) dus maar weer vastgekit. even een nachtje laten drogen en dan morgen nog een keer proberen?
Maar  ook al zou de hall sensor defect zijn.. dan kan je toch niet een zwakkere vonk krijgen op 2 cilynders?
Heb net ook nog een oude verdeelkap gevonden die ga ik wisselen als het nog steeds niet goed is. Maar snappen doe ik het niet. volgende stap is compressiemeten denk ik
igo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2014 20:31 #1410532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien is dit wat ?
www.volvo700vereniging.nl/node/24764
Mark Teske heeft ook zo iets gehad .
Hij heeft de auto niet meer (jammer) maar misschien weet hij nog wat de oploossing was.
Ik dacht dat het vliegwielsensor de boosdoener was .Maar zeker weten doe ik het niet !!!!!!

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2014 16:48 #1410544 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic verdelerkap en rotor goed?
verdelerkap en rotor goed?

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2014 18:17 #1410548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er een Hall sensor
Ik heb er een Hall sensor opzitten, dacht geen vliegwiel (weet eigenlijk wel zeker)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2014 18:21 #1410549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja verdeler en rotor die
Ja verdeler en rotor die zijn nieuw... ik heb net de bobine doorgemeten.
de waarde van de primaire spoel is 1,4 ohm   ik geloof dat dat te hoog is?  moet geloof ik iets van 0,7 zijn?   misschien ligt het daar aan. vreemd is dat die ook al niet zo lang geleden vernieuwd was door de vorige eigenaar.

Ik zal Timen eens bellen vragen of hij die nog heeft liggen voor een Turbo? moet alleen beetje ver karren naar Vaasen. Is er iemand anders in de buurt van zeist met een 2.3turbo blok?  die een bobine heeft liggen
groet igo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2014 19:39 #1410552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo en V6
Hebben die niet dezelfde bobine ?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2014 20:52 #1410556 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vonkversterker
Zou de vonkversterker nog wel goed zijn?. Als ik het goed begrijp is er een zwakke vonk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2014 15:39 #1410599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem is nu nog dat op
Probleem is nu nog dat op cilinder 1 en soms ook 2 niet meelopen (meer niet, dan wel)
Ik zie inmiddels wel overal redelijke vonk op bougies (misschien heeft een andere vonkversterker wel iets geholpen). Opvallend is dat de vonk cilinder 4 (vooraan) heel sterk is en cilinder 1 tegen schutbord het minst?
inmiddels heb ik getest en of geruild:
  • bougies = ok = nieuw en andere getest
  • bobine = ok en andere getest
  • verdeler = ok nieuw en andere getest
  • rotor = nog niet kunnen ruilen met een andere, maar is nieuw
  • vonkversterker = ok en andere getest
  • bougie kabels = ok en andere getest
  • hall sensor = ok en andere getest
  • losse contacten = niet gevonden
  • injectoren = ok en andere getest
  • nokkenas positie t.o.v. krukas is ook in orde.
Wat kan ik nog doen?
compressie meten? maar zou de ontsteking computer in de war (defect) zijn?  ik hoor ook af en toe iets van terugslag, dus verkeerd moment van ontsteking en die 2 cilinders die niet mee doen doen wel iets.. als ik de bougiekabels loshaal gaat ie toch iets anders lopen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC