Verbruik in de file

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 14:52 #1409797 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic E10
En in Belgie is E10 tegenwoordig dacht ik de standaard, en heb je een lampje nodig om benzine te vinden die dat niet is. Of tank je echte super (98)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 14:53 #1409798 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat
Dat zou betekenen dat vrijwel elke benzinemotor efficienter wordt op LPG? Dat meerverbruik van 20% heb ik nooit helemaal gehaald, ik vind 10% al vrij veel. Met de BMW met LPi was het rond de 5%.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 15:12 #1409800 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi
De motor blijft (vrijwel) even efficient op LPG, zeker op LPi. Als je de motor op LPG-gebruik zou optimaliseren, dan kun je er nog iets meer uithalen door gebruik te maken van de grotere klopvastheid.
Zoals de meesten rij ik gemiddeld 1 : 7.5 / 8 op LPG. Ik rij nauwelijks op benzine en al helemaal geen hele tank achter elkaar leeg, maar ik lees her en der 1 : 10 / 12. Dat klopt dan toch aardig? Maar 5% meerverbruik kan ik niet verklaren uit hogere efficientie of verschillende calorische waarden. Er zullen andere zaken meespelen als rustiger rijgedrag, andere routes, lang op benzine draaien voordat er naar gas worden overgeschakeld, soms wordt automatisch op benzine overgeschakeld bij vollast ed. Eén keer meten zegt niet zoveel, het gaat om gemiddeld verbruik. En een boordcomputer geeft geen juist LPG gebruik aan omdat die denkt dat er op benzine wordt gereden (LPi computer rekent om en spuit theoretisch ca. 20% meer LPG in).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 15:36 #1409801 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kosten/baten
Hallo Willem

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Of tank je echte super (98)?

De voordelen van 98er wegen in mijn geval niet op tegen de kosten.
groetjes
Mathy

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 16:42 #1409805 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja
Dat klopt helemaal: een enkele tank is geen meting. Ik heb het over een auto waar ik na 2000 km gas heb laten inbouwen, en waar ik daarna nog zo'n 100.000 km mee heb gereden. Verbruik op gas (daadwerkelijk getankt) ongeveer 1:9, verbruik op benzine ongeveer 1:9,5, bij rustig rijden 1:10.
Nu bij mijn 940 inderdaad 1:7,5 tot 1:8 op gas, maar mijn benzineverbruik met die auto ligt echt niet op 1:10 of zuiniger: dat haalde ik net met de 740 met lange achteras en handbak. Met vergelijkbare rijstijl en afstanden zal mijn benzineverbruik rond de 1:9 liggen met de 940. Maar dat laatste heb ik maar sporadisch kunnen vaststellen omdat ik daarvoor zelden genoeg achter elkaar op benzine rijd.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 18:58 #1409810 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic efficientie
Rendement van de verbranding is wat anders dan efficientie van de motor.
Oudere motoren draaien wat minder efficient: Na slijtage onstaat er een grotere warmte productie door wrijving.
Een verouderd koelsyteem vraagt meer vermogen om de koeling te laten plaats vinden.
Probeer de opmerking in die context te plaatsen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 19:30 #1409812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Energiedichtheid
Enrgiedichtheid van benzine is 32 - 35 MJ/ltr, van LPG is die 26 - 28 MJ/ltr, iets anders kan ik er echt niet van maken. Dus als je maar 5% meerverbruik op LPG hebt, dan heeft óf je motor ineens een hoger rendement (oinwaarschijnlijk), of je bent (onbewust) rustiger gaan rijden (misschien door lager beschikbaar vermogen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2014 09:52 #1409835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zat
Ik zat met LPi, met de sedan met handbak, iets boven de 1 op 8.5 op LPG gemiddeld over het hele jaar. Niet echt veel op benzine gereden maar ik denk dat ik toch daar ook wel 1 op 10 zou halen. Met mijn estate op benzine haal ik de laatste weken geregeld 1 op 11 met veel snelwegkm's. Ik heb ooit gehoord dat LPi vrij rijk loopt, wat zich natuurlijk uit in een wat hoger verbruik. Dat (niet zo gunstig verbruik) en die pomp in de tank zijn redenen voor mij de volgende keer iets anders te proberen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC