Verbruik in de file

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 19:13 #1101977 door Mathy van Nisselroy
Verbruik in de file is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
M'n 945 GLE modeljaar 1991 met B234F haalde in het verleden op de Duitse Autobahn, bij gemiddeld 120 km/h en gebruik van de cruise control met gemak een verbruik van ruim 1 op 12.  Terwijl ik de laadruimte tot halve hoogte vol had liggen en ook af en toe een Baustelle tegen kwam en ook nog wel eens de cruise control uit moest schakelen.  En als ik me niet heel erg hard vergis ook nog met de airco (Deltamill) aan.
Sinds een paar jaar (geen idee wat de oorzaak is) verbruikt ie iets meer.  Eerder 1 op 10.
Twee weekendjes terug ben ik weer "even op en neer" geweest.  Ruim 600 km enkele reis.  Gemiddeld gebruik weer 1 op 10, maar in Frankfurt hadden ze bij wegwerkzaamheden een bom uit de tweedewereldoorlog gevonden en ter plekke tot ontploffing gebracht en dus:
  1. Moet ik op de heenweg omrijden.  Daarbij heb ik waarschijnlijk de omleiding gemist.  Waardoor ik gigantisch omgereden ben.  Meestal wordt het dan duur omdat ik me begin te ergeren.  Niet alleen rij ik dan te hard (rekening is binnen: €25,-), maar vaak ook zo dat het verbruik omhoog gaat.  Plus je rijdt dwars door allerhande plaatsen waar je anders nooit komt.  Al eens van "Wixhausen" gehoord?
  2. Op de terugweg was iemand (niet ik!) zo onfortuinlijk om in exact dezelfde Baustelle pech te krijgen.  Het duurde weer een uur en 45 minuten voor ik aan de andere kant de file achter me mocht laten.  Tijdens die file heeft de motor een tijdje verhoord stationair (1250 tot 1500 toeren) gedraaid, maar ik heb 'm op een gegeven moment ook uit kunnen zetten.  Ik schat dat ik zo'n 20 tot 24 km in de file heb gestaan.
Dat ie onder "1." meer verbruikt heeft, dat geloof ik wel.  Maar kan ie onder "2." zoveel meer verbruikt hebben, dat m'n gemiddeld gebruik daardoor i.p.v. 1 op 12 nu een gemiddel verbruik van 1 op 10 is geworden?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2014 21:29 #1409754 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Economische snelheid
De meest economische snelheid ligt ergens tussen de 80 en 90 Km/U
Beetje afhankelijk van de vorm van het voertuig. (op een vlakke weg)
In de file zuipt tie gewoon. Zeker met een handgeschakelde auto.
Vrachtwagens zijn niet voor niets begrenst op 87 Km/U.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 09:25 #1409774 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic File
Veel file doet inderdaad lelijke dingen met je verbruik. Op en neer naar Amsterdam door de files verbruik ik met de auto's tot nu toe ruim 10% meer dan op en neer naar een rustiger oord, met snelheden tot 140 km/h... Met de BMW nog extremer overigens, deels doordat die vrijwel niets meer verbruikte bij 160 dan bij 120.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 09:36 #1409776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic less is more
je bedoelt dat hij bij 120 niet veel minder verbruikt dan bij 160....

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 10:58 #1409783 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic sukkelen
  • Leer jezelf de koppeling op te laten komen zonder gasgeven.
  • Gebruik zoveel mogelijk de massa van de auto als stuwende kracht. Remmen: je dan verpruts je energie.
  • Gebruik souplesse. Sukkel in een zo hoog mogelijke versnelling.
  • Een diesel is zuiniger met stationair heb ik het idee. 1 op 10 is zo slecht nog niet. Wanneer je nog regelmatig 1 op 12 scoort is dat ook een teken dat de motor ook nog efficient werkt.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-09-2014 12:08 #1409785 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic De
VW Caddy diesel van mijn werk verbruikt 0,6 ltr diesel per uur. Zal mekaar niet zoveel ontlopen denk ik.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 13:18 #1409790 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zuiniger
Zuiniger dan V90 en 940's die ik gehad heb, niet zo zuinig als de 740 maar wel met veel meer kracht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 13:35 #1409791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic E10
Je schrijft "sinds een paar jaar" en "Duitsland" en meer verbruik.
Tank je soms E10 ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 13:56 #1409794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel
Een dieselmotor is inderdaad wat efficienter dan een benzinemotor (ondermeer door het ontbreken van een gasklep, dus minder aanzuigverliezen) maar een liter diesel bevat ook gewoon 15% meer energie dan een liter benzine. Met andere woorden, zelfs bij een gelijk rendement kom je op een liter diesel 15% verder dan op een liter benzine.
De lagere energieinhoud per liter brandstof is ook de voornaamste oorzaak van het ongeveer 20% hogere gebruik op LPG. Heeft dus niets met efficientie (rendement) te maken.
Dat een handgeschakelde auto meer zou verbruiken lijkt mij niet. De koppelomveromer van een automaat in D "slipt" altijd en warmt daarmee de bakolie op. Dat is energieverlies wat je bij een handgeschakelde bak (vrijwel) niet hebt. Het zuinigste zal zijn om zoveel mogelijk met ingetrapte koppeling stil te staan.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2014 14:36 #1409796 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tanken
Hallo Ferry

Ferry940 schreef : Je schrijft "sinds een paar jaar" en "Duitsland" en meer verbruik. Tank je soms E10 ?

Meestal let ik op dat ik geen E10 tank.  Zou natuurlijk kunnen dat het er af en toe in zit, maar over het algemeen niet.  Ik tank overigens niet meer dan nodig is in Duitsland.  Over het algemeen tank ik in België.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC