- Berichten: 4
Verbruik in de file
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
M'n 945 GLE modeljaar 1991 met B234F haalde in het verleden op de Duitse Autobahn, bij gemiddeld 120 km/h en gebruik van de cruise control met gemak een verbruik van ruim 1 op 12. Terwijl ik de laadruimte tot halve hoogte vol had liggen en ook af en toe een Baustelle tegen kwam en ook nog wel eens de cruise control uit moest schakelen. En als ik me niet heel erg hard vergis ook nog met de airco (Deltamill) aan.
Sinds een paar jaar (geen idee wat de oorzaak is) verbruikt ie iets meer. Eerder 1 op 10.
Twee weekendjes terug ben ik weer "even op en neer" geweest. Ruim 600 km enkele reis. Gemiddeld gebruik weer 1 op 10, maar in Frankfurt hadden ze bij wegwerkzaamheden een bom uit de tweedewereldoorlog gevonden en ter plekke tot ontploffing gebracht en dus:
- Moet ik op de heenweg omrijden. Daarbij heb ik waarschijnlijk de omleiding gemist. Waardoor ik gigantisch omgereden ben. Meestal wordt het dan duur omdat ik me begin te ergeren. Niet alleen rij ik dan te hard (rekening is binnen: €25,-), maar vaak ook zo dat het verbruik omhoog gaat. Plus je rijdt dwars door allerhande plaatsen waar je anders nooit komt. Al eens van "Wixhausen" gehoord?
- Op de terugweg was iemand (niet ik!) zo onfortuinlijk om in exact dezelfde Baustelle pech te krijgen. Het duurde weer een uur en 45 minuten voor ik aan de andere kant de file achter me mocht laten. Tijdens die file heeft de motor een tijdje verhoord stationair (1250 tot 1500 toeren) gedraaid, maar ik heb 'm op een gegeven moment ook uit kunnen zetten. Ik schat dat ik zo'n 20 tot 24 km in de file heb gestaan.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Beetje afhankelijk van de vorm van het voertuig. (op een vlakke weg)
In de file zuipt tie gewoon. Zeker met een handgeschakelde auto.
Vrachtwagens zijn niet voor niets begrenst op 87 Km/U.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
- Leer jezelf de koppeling op te laten komen zonder gasgeven.
- Gebruik zoveel mogelijk de massa van de auto als stuwende kracht. Remmen: je dan verpruts je energie.
- Gebruik souplesse. Sukkel in een zo hoog mogelijke versnelling.
- Een diesel is zuiniger met stationair heb ik het idee. 1 op 10 is zo slecht nog niet. Wanneer je nog regelmatig 1 op 12 scoort is dat ook een teken dat de motor ook nog efficient werkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tank je soms E10 ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De lagere energieinhoud per liter brandstof is ook de voornaamste oorzaak van het ongeveer 20% hogere gebruik op LPG. Heeft dus niets met efficientie (rendement) te maken.
Dat een handgeschakelde auto meer zou verbruiken lijkt mij niet. De koppelomveromer van een automaat in D "slipt" altijd en warmt daarmee de bakolie op. Dat is energieverlies wat je bij een handgeschakelde bak (vrijwel) niet hebt. Het zuinigste zal zijn om zoveel mogelijk met ingetrapte koppeling stil te staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Meestal let ik op dat ik geen E10 tank. Zou natuurlijk kunnen dat het er af en toe in zit, maar over het algemeen niet. Ik tank overigens niet meer dan nodig is in Duitsland. Over het algemeen tank ik in België.Ferry940 schreef : Je schrijft "sinds een paar jaar" en "Duitsland" en meer verbruik. Tank je soms E10 ?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.