Koelsysteem vullen.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 14:48 #1101944 door V700 register
Koelsysteem vullen. is gemaakt door V700 register
Is er een bepaalde procedure voor het vullen van een koelsysteem voor een B204GT motor?
In verband met een defecte kachelunit (waar koelvloeistof uit sijpelde) heb ik het koelsysteem moeten legen.
Ik heb de kachelunit momenteel overbrugd en zou graag het koelsysteem weer vullen zodat ik weer kan rijden.
Hoe zorg ik ervoor dat er geen lucht in het systeem terecht komt en/of kan ik het systeem het best ontluchten.
Groet, Mark.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 14:53 #1409539 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vloeistof
Vloeistof er heel rustig in gieten is de beste manier. Hevelen met een niet-te-kleine slang wil goed, ik gebruik eentje met een binnendiameter van 8mm. Daarvoor gebruikte ik een maatbeker om rustig te kunnen gieten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-08-2014 15:21 #1409541 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Ontluchten
Op het hoogste punt maar dat is lastig bij auto's dit werkt alleen bij een cv installatie. Gewoon vullen tot er niet meer bij kan. Motor starten en het niveau in de gaten houden. Daalt dit dan bijvullen. Als het niveau niet daalt dan even een blokje om en hou je temp. meter goed in de gaten. Vervolgens af laten koelen en dan weer niveau checken. Is deze goed dan heb je voldoende koelvloeistof, is het niveau te laag dan een beetje bijvullen. Sommige auto's hebben een ontluchtings nippel die draai je dan open als je gaat vullen en weer dicht bij vol. Als de motor draait kun je deze af en toe openen om lucht te laten ontsnappen. Werkt dus net als de cv thuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Koen Wiegink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 16:17 #1409544 door Koen Wiegink
Beantwoord door Koen Wiegink in topic toeval
dat is grappig.
 
ik had het zelfde. had ook van mijn b204ft de interieur radiator lek. het begon met gesijpel en later plofte de radiator.
 
deze heb ik gewisseld. wat een werk maar gister zat alles zit weer in elkaar.
 
nu had ik ook het zelfde. de temperatuurmeter liep wat hoger op als normaal. wat koelvloeistof erbij en toen was het goed. nog wel even goed in de gatenhouden.
 
wat ook belangrijk is dat je je kachelkraan open zet, anders vult die zich niet. dit zal wel duidelijk zijn neem ik aan.
 
koen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 17:48 #1409545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Zit dat dan heel anders dan bij een 940 met B230FK motor? Ik heb de kachelradiator overbrugd met een stukje koperen buis en daar kwam maar heel weinig water bij vrij. Bij mijn 940 zitten de kachelaansluitingen dan ook tamelijk hoog op het schutbord. Na het wisselen van de kachel heb ik eerst één kant van de kachel aangesloten en via de andere aansluiting de kachel gevuld. Daarna alles aangesloten, maar ik had niet de indruk dat er nog veel lucht in het systeem zat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 22:49 #1409551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zit zeker in de lucht.De
Het zit zeker in de lucht.De kachelradiateur van mijn 940 is ook lek. (ga die binnenkort vervangen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 22:56 #1409552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de
Bedankt voor de reacties.
Langzaam vullen met een trechter of dunne slang (via reservoir neem ik aan), motor laten draaien, temperatuurmeter in de gaten houden en bijvullen indien nodig. Klinkt simpel genoeg.
Kachel helemaal open zetten zal momenteel niet veel helpen (die heb ik namelijk overbrugd).
Groet, Mark.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 23:15 #1409553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Inderdaad, vullen via reservoir. Ik heb ECC, dat werkt met vacuumklep in de slang naar de kachel. Bij aftappen krijg ik er ongeveer 6.5 liter uit. Er blijft dus wat in de radiateur zitten omdat die klep niet wordt bedient als de motor niet draait neem ik aan. Die ontlucht ik niet extra. Vullen tot max, dan korte proefrit, niveau is onder min en dan bijvullen tot min (als het blok weer koud is). Het niveau blijft dan lang op min staan zonder dat bijvullen nodig is, ik heb dan ook geen lekkages. Meer bijvullen dan min bij koude motor heeft mi weinig nut, omdat het meerdere er langzaam toch uitgegooid wordt via de dop en het systeem uiteindelijk bij min constant blijft.Ik heb wel de alarmering voor laag niveau ingebouwd, als het niveau echt lager wordt dan min dan zie ik dat dus. Je zou dat ook kunnen merken omdat bij echt laag niveau het interieur niet meer verwarmd wordt maar dat merk je in de zomer natuuurlijk niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 23:18 #1409554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelwater bijvullen B204gt

Rversteeg schreef : Zit dat dan heel anders dan bij een 940 met B230FK motor? Ik heb de kachelradiator overbrugd met een stukje koperen buis en daar kwam maar heel weinig water bij vrij. Bij mijn 940 zitten de kachelaansluitingen dan ook tamelijk hoog op het schutbord. Na het wisselen van de kachel heb ik eerst één kant van de kachel aangesloten en via de andere aansluiting de kachel gevuld. Daarna alles aangesloten, maar ik had niet de indruk dat er nog veel lucht in het systeem zat.

Waarschijnlijk is er niet zo veel verschil met een B230FK. Bij mij zitten de aansluitingen ook bovenaan het schutbord. Maar omdat mijn auto een onbekende onderhoudsgeschiedenis heeft, van een student is geweest en veel gebreken en achterstallig onderhoud had, leek het me wel een goede aanleiding om het koelwater eens volledig te verversen.
1991 Volvo 745 2.0 16v turbo + M90 +TDI koppeling + 960 braces + stabis voor/achter
1986 Volvo 745 2.3 8v turbo + mbc + Polaris velgen. 2e eigenaar!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 23:33 #1409556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarschuwingslampje

henk 940LPT schreef : Inderdaad, vullen via reservoir. Ik heb wel de alarmering voor laag niveau ingebouwd, als het niveau echt lager wordt dan min dan zie ik dat dus. Je zou dat ook kunnen merken omdat bij echt laag niveau het interieur niet meer verwarmd wordt maar dat merk je in de zomer natuuurlijk niet.

Dat is één van de volgende dingen die ik in wil bouwen. Ik heb het al een keer meegemaakt dat mijn radiator is gesprongen op de snelweg. Motor heet, koppakking gesprongen.. .dat wil ik niet nog eens meemaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD