euro 95 en bijmenging met bioethanol (E10)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 12:22 #1101922 door V700 register
euro 95 en bijmenging met bioethanol (E10) is gemaakt door V700 register
Ha Volvofans,
Net weer terug van vakantie in Frankrijk.
Het viel mij op, dat bij veel tankstations in Frankrijk de euro 95 bij gemengd is met bioethanol (E10).
Ik had al,  zonder er bij na te denken, een paar keer getankt met de E10 toevoeging. Omdat ik mij af vroeg of dit goedje wel goed is voor onze Volvo's, heb ik op de terugweg maar vol getankt met euro 98 (€1,52!).. Ik meen ook eens gelezen te hebben dat E10 niet goed zou zijn voor rubber verbindingen, afdichtringen etc. Is er ervaring met het rijden op de E10 toevoeging?
Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 12:32 #1409340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is vaker voorbij gekomen (de vraag). In ieder geval zegt Volvo dat E10 gewoon kan, dus dat geeft geen problemen. Ik weet niet of er mensen zijn die langdurig en zonder aanpassingen op E10 rijden en er praktijkervaring mee hebben. Filip en/of JW hebben volgens mij op E85 gereden of doen dat nog maar hebben als ik het goed heb veel rubber vervangen door een grotere maat ivm de lager energie dichtheid. Ik heb zelf ook wel eens op E10 gereden (in Duitsland getankt) en heb geen problemen gehad met die ene tank. Prijsverschil en verschil in verbruik was overigens zo dat ik denk dat mijn kilometerprijs hetzelfde bleef (E10 wat goedkoper maar hoger verbruik).

• Wim Pothoven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 12:41 #1409341 door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic juiste octaan
Volvovrienden,
Rijd met m'n 740 GL (230k) eigenlijk altijd op euro 98 (Duitse Superplus).Wonen pal aan de Duitse grens.  Doe dit ook op advies van o.a. Frank Smeekens waar ik de auto heb gekocht. Volgende week op vakantie naar Oostenrijk. Onderweg is euro 95 (Duitse Super) overal te krijgen en euro 98 soms niet. Hoe zijn de gemiddelde ervaringen met euro 95. Gewoon doen of toch even extra nadenken. De auto heeft nu 94.000 km op de teller. Hoor graag wat meningen.
Alvast bedankt, groeten
Wim Pothoven/lidnr. 1409/ 740 GL blackline bj. 89 kleur 177

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 12:51 #1409342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euro 98
Zei men er ook bij waarom die 98 nodig zou zijn? Sommige (dus niet alle) B230K's hebben een Heron kop met hogere compressieverhouding. Misschien helpt 98 om pingelen tegen te gaan. Maar misschien lukt het ook prima met 95. Heb je het boekje er nog bij?De injectiemodellen doen het volgens mij nog op euro 91 of 93.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 14:41 #1409345 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volvo Duitsland
Van Volvo Duitsland heb ik ergens een officiele verklaring, dat alle Volvo's vanaf modeljaar 1975 probleemloos E10 kunnen tanken, met uitzondering van de exemplaren met B20 (dat is alleen een enkele 240 uit 1974/1975).
Sindsdien gooi ik de benzinetank van de 940 standaard in Duitsland vol met E10, en rijden mijn ouders er met de 960 3.0 op. Beide auto's hebben er geen enkel probleem mee.
Voor de volledigheid: de 760 GLE met B28E staat al een paar jaar geschorst, maar in dat geval twijfel ik. niet vanwege de E10, maar wel vanwege de klopvastheid: hij reed merkbaar beter op echte, gelode super dan op 98-met-toegevoegde-loodvervanger. Op euro95 is geen beginnen aan, tenzij je het ontstekingstijdstip gaat verstellen. Ik zou die auto graag eens op de moderne 100 octaan van o.a. Aral proberen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2014 15:35 #1409348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Octaan enzo......
Er zit GEEN Octaan in benzine. Het getal geeft aan wat de klopvastheid van de brandstof is. Dit is de neiging tot zelfontbranding bij verhoogde temperatuur en druk. Hierdoor zou in een motor de brandstof kunnen ontbranden voordat dit de bedoeling is. Octaan heeft een octaangetal 100, euro95 95, euro 98 98 en LPG 110.Sommige motoren hebben soms niet genoeg aan Euro95, omdat ze dan bij een hoge vermogensvraag slecht gaan lopen. (bv. motoren met een hoge compressieverhouding, getunede motoren, motoren met een turbo). Je auto doet het wel of doet het niet op 95, doet ie het wel, dan kun je beter 95 tanken, want de energieinhoud van een liter 95 is groter dan van een liter 98. Theoretisch rij je dus zuiniger op 95 dan op 98. Ik dacht dat onze Volvo's zelfs RON91 aankunnen (voor de Non-Turbo's ???).Met SP95+E10 is het zo dat als je een hele oude auto hebt, dan kan het zo zijn dat niet alle rubbers etc bestand zijn tegen ethanol wat er voor 10% doorheen is gemixt. Alcohol trekt water aan en ethanol nog meer. Ethanol onttrekt daarom ook water uit de lucht. Water en alcohol kunnen kunststoffen en metalen onderdelen aantasten. In de "Normale Euro 95 zit ook tot max 5.7% ethanol. Alle Volvo's vanaf 1976 zijn geschikt voor E10 m.u.v. de 1.8 Gdi (S40 en V40). Overigens schijnt de brandstofpomp nogal een kwetsbaar item te zijn bij gebruik van E10.Ethanol heeft een octaangetal van 109, in de mix met SP95 kom je dan ongeveer op 97.8 uit. Het resultaat is betere verbranding en meer power, maar ongeveer 2% minder zuinig. Je kunt dus E10 tanken als vervanger van de voormalige SuperPlus 98.Conclusie: Gewoon lekker 95 blijven tanken en in het buitenland 98 (Fra) of 100 (Dui) en zuinig rijden zit voornamelijk in je rechtervoet :-)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2014 10:34 #1409410 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic ja
Ik heb toch ook niets gezegd over octanen die in benzine zouden zitten... maar het octaangetal is wel het belangrijkste verschil tussen de diverse soorten, naast de bijmenging van E10.
Je opmerking over euro95 zuiniger dan 98 verbaast me: mijn ervaring met de 340 1.7 staat daar haaks op. Die reed prima op E95, maar was met 98 zoveel zuiniger dat het prijsverschil ervan te betalen was.
De 960 loopt inderdaad niet merkbaar anders op 91 octaan (Normalbenzin in Duitsland) dan op klopvastere benzine, voor de 940 vertrouw ik dat niet voldoende. En heb je een slave-injectie gasinstallatie, dan is het verstandig om het hoogste octaangehalte aan benzine te tanken: op die manier "ziet" de ECU het minste verschil tussen rijden op LPG en op benzine, en gaat hij bij overschakelen niet eerst bijleren.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2014 10:49 #1409412 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb in Bolivia de 240 (2,3i
Heb in Bolivia de 240 (2,3i uit 1991) op 80 octaan moeten laten rijden. Geen enkel probleem dankzij de electronica. Dus een 940 zal ook veel kunnen hebben (maar of je dat allemaal moet proberen...).
Geen ervaring met E10.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2014 16:13 #1409430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Theoretisch.......

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Ik heb toch ook niets gezegd over octanen die in benzine zouden zitten... maar het octaangetal is wel het belangrijkste verschil tussen de diverse soorten, naast de bijmenging van E10.
Je opmerking over euro95 zuiniger dan 98 verbaast me: mijn ervaring met de 340 1.7 staat daar haaks op. Die reed prima op E95, maar was met 98 zoveel zuiniger dat het prijsverschil ervan te betalen was.
De 960 loopt inderdaad niet merkbaar anders op 91 octaan (Normalbenzin in Duitsland) dan op klopvastere benzine, voor de 940 vertrouw ik dat niet voldoende. En heb je een slave-injectie gasinstallatie, dan is het verstandig om het hoogste octaangehalte aan benzine te tanken: op die manier "ziet" de ECU het minste verschil tussen rijden op LPG en op benzine, en gaat hij bij overschakelen niet eerst bijleren.

Dat ik vermelde dat er geen octaan in benzine zit was gewoon een algemene opmerking en niet persoonlijk.... :-)
Er zijn namelijk nog steeds mensen die spreken over een Octaangehalte ipv Octaangetal.

Overigens is het zuiniger rijden op 95 vs 98 een puur theoretisch verhaal. Als je namelijk dezelfde benzine neemt met 95 octaan en 98 octaan dan heeft 95 meer energie en zou dus zuiniger moeten zijn (als je het test in dezelfde auto onder exact dezelfde omstandigheden (is onmogelijk).

Bijna alle 98 benzines hebben namelijk ook nog reinigende en prestatieverhogende toevoegingen die in 95 niet zitten. (Denk aan Ultimate, V-Power, Excellium, etc). Dan kan het dus best zo zijn dat jouw 340 hier zuiniger op rijdt.

Bij mijn 940 maakt het nauwelijks tot geen verschil in verbruik.

Om het verschil echt goed te kunnen testen zou je dus eigenlijk een lange snelwegrit moeten maken met euro 95 en daarna dezelfde rit met 98 (zelfde weer, bandenspanning, wind, etc.,.... Niet te doen dus....).

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2014 21:08 #1409454 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Geen risico
Ik tank met m'n KTM 2009, die zou er dus tegen moeten kunnen, eigenlijk altijd de duurste benzine.
V-power, ultimate of hoe ze de rommel allemaal willen noemen......
Na ca 15.000 Km problemen; in-tank-pomp, slangen, filter en druk regelaar opgevreten/aangetast door de benzine.
Blijkbaar worden mij dus nog welles knollen voor citroenen verkocht...........
Als ik op diverse forums kijk/lees zijn dit de verschijnselen van de "alcohol" meuk.
Het is voor de pomphouder wel leuke handel, de ondergrondse tank vullen met die goedkope rommel en verkoepen voor "Ultra Benzine".

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC