euro 95 en bijmenging met bioethanol (E10)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Net weer terug van vakantie in Frankrijk.
Het viel mij op, dat bij veel tankstations in Frankrijk de euro 95 bij gemengd is met bioethanol (E10).
Ik had al, zonder er bij na te denken, een paar keer getankt met de E10 toevoeging. Omdat ik mij af vroeg of dit goedje wel goed is voor onze Volvo's, heb ik op de terugweg maar vol getankt met euro 98 (€1,52!).. Ik meen ook eens gelezen te hebben dat E10 niet goed zou zijn voor rubber verbindingen, afdichtringen etc. Is er ervaring met het rijden op de E10 toevoeging?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Rijd met m'n 740 GL (230k) eigenlijk altijd op euro 98 (Duitse Superplus).Wonen pal aan de Duitse grens. Doe dit ook op advies van o.a. Frank Smeekens waar ik de auto heb gekocht. Volgende week op vakantie naar Oostenrijk. Onderweg is euro 95 (Duitse Super) overal te krijgen en euro 98 soms niet. Hoe zijn de gemiddelde ervaringen met euro 95. Gewoon doen of toch even extra nadenken. De auto heeft nu 94.000 km op de teller. Hoor graag wat meningen.
Alvast bedankt, groeten
Wim Pothoven/lidnr. 1409/ 740 GL blackline bj. 89 kleur 177
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Sindsdien gooi ik de benzinetank van de 940 standaard in Duitsland vol met E10, en rijden mijn ouders er met de 960 3.0 op. Beide auto's hebben er geen enkel probleem mee.
Voor de volledigheid: de 760 GLE met B28E staat al een paar jaar geschorst, maar in dat geval twijfel ik. niet vanwege de E10, maar wel vanwege de klopvastheid: hij reed merkbaar beter op echte, gelode super dan op 98-met-toegevoegde-loodvervanger. Op euro95 is geen beginnen aan, tenzij je het ontstekingstijdstip gaat verstellen. Ik zou die auto graag eens op de moderne 100 octaan van o.a. Aral proberen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Je opmerking over euro95 zuiniger dan 98 verbaast me: mijn ervaring met de 340 1.7 staat daar haaks op. Die reed prima op E95, maar was met 98 zoveel zuiniger dat het prijsverschil ervan te betalen was.
De 960 loopt inderdaad niet merkbaar anders op 91 octaan (Normalbenzin in Duitsland) dan op klopvastere benzine, voor de 940 vertrouw ik dat niet voldoende. En heb je een slave-injectie gasinstallatie, dan is het verstandig om het hoogste octaangehalte aan benzine te tanken: op die manier "ziet" de ECU het minste verschil tussen rijden op LPG en op benzine, en gaat hij bij overschakelen niet eerst bijleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Geen ervaring met E10.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Ik heb toch ook niets gezegd over octanen die in benzine zouden zitten... maar het octaangetal is wel het belangrijkste verschil tussen de diverse soorten, naast de bijmenging van E10.
Je opmerking over euro95 zuiniger dan 98 verbaast me: mijn ervaring met de 340 1.7 staat daar haaks op. Die reed prima op E95, maar was met 98 zoveel zuiniger dat het prijsverschil ervan te betalen was.
De 960 loopt inderdaad niet merkbaar anders op 91 octaan (Normalbenzin in Duitsland) dan op klopvastere benzine, voor de 940 vertrouw ik dat niet voldoende. En heb je een slave-injectie gasinstallatie, dan is het verstandig om het hoogste octaangehalte aan benzine te tanken: op die manier "ziet" de ECU het minste verschil tussen rijden op LPG en op benzine, en gaat hij bij overschakelen niet eerst bijleren.
Dat ik vermelde dat er geen octaan in benzine zit was gewoon een algemene opmerking en niet persoonlijk....

Er zijn namelijk nog steeds mensen die spreken over een Octaangehalte ipv Octaangetal.
Overigens is het zuiniger rijden op 95 vs 98 een puur theoretisch verhaal. Als je namelijk dezelfde benzine neemt met 95 octaan en 98 octaan dan heeft 95 meer energie en zou dus zuiniger moeten zijn (als je het test in dezelfde auto onder exact dezelfde omstandigheden (is onmogelijk).
Bijna alle 98 benzines hebben namelijk ook nog reinigende en prestatieverhogende toevoegingen die in 95 niet zitten. (Denk aan Ultimate, V-Power, Excellium, etc). Dan kan het dus best zo zijn dat jouw 340 hier zuiniger op rijdt.
Bij mijn 940 maakt het nauwelijks tot geen verschil in verbruik.
Om het verschil echt goed te kunnen testen zou je dus eigenlijk een lange snelwegrit moeten maken met euro 95 en daarna dezelfde rit met 98 (zelfde weer, bandenspanning, wind, etc.,.... Niet te doen dus....).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
V-power, ultimate of hoe ze de rommel allemaal willen noemen......
Na ca 15.000 Km problemen; in-tank-pomp, slangen, filter en druk regelaar opgevreten/aangetast door de benzine.
Blijkbaar worden mij dus nog welles knollen voor citroenen verkocht...........
Als ik op diverse forums kijk/lees zijn dit de verschijnselen van de "alcohol" meuk.
Het is voor de pomphouder wel leuke handel, de ondergrondse tank vullen met die goedkope rommel en verkoepen voor "Ultra Benzine".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.