welke accu ??
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2014 10:10 #1409221
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic T'ja
In de tijd dat ik nog een paar honderd accu's per jaar kocht/verkocht kon ik merkloze/ongestickerde accu's kopen.
Daar kon je opplakken wat je maar wilde.
Ik ben wel accu's tegen gekomen; een 175 Ah in een 230 Ah behuizing...........
Er is maar één manier om het vast te stellen; de accu wegen, hoe zwaarder hoe beter. En een goede/slimme electronische accu tester.
NB een merkloze accu hoeft niet slecht te zijn!
Daar kon je opplakken wat je maar wilde.
Ik ben wel accu's tegen gekomen; een 175 Ah in een 230 Ah behuizing...........
Er is maar één manier om het vast te stellen; de accu wegen, hoe zwaarder hoe beter. En een goede/slimme electronische accu tester.
NB een merkloze accu hoeft niet slecht te zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2014 12:06 #1409229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plus en min
Let wel op als je gaat rond kijken voor een andere dan de standaard accu aan welke kant de plus en min zitten. Ik merkte dat toen ik een accu uit een 940 in mijn 240 deed. Lukte net met de bestaande draden om de plus en min aangesloten te krijgen , zoveel extra lengte zit daar ook niet in.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2014 21:16 #1409609
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gebruik zelf al jaren naar
Gebruik zelf al jaren naar alle tevredenheid Bosch accu's. Pak altijd de blauwe S4, maar alle andere zijn ook prima. Zegt alleen iets over de garantie die je krijgt. Bij de S4 , 4 jaar en bij de S5 5 jaar etc.
Maar er zijn genoeg goede merken, zolang je van B merken wegblijft, Zoals COMPACT accu's. Voor habbekrats maar echt waardeloze shit. Heb deze 2x gekocht tegelijk, 2 jaar terug. En zijn beide dood. Na t opladen met een 10A CTEK, programma voltooid, netjes 12V.
Maar daarna ermee starten zakken ze naar 8 volt.
Een Bosch heb ik per ongeluk een half jaar verwaarloosd in een auto die in opslag stond, dacht dat ik de - pool had losgekoppeld. Niet dus. Auto startte wel enig moeilijk, maar hoefde de accu niet eens op te laden.
Maar er zijn genoeg goede merken, zolang je van B merken wegblijft, Zoals COMPACT accu's. Voor habbekrats maar echt waardeloze shit. Heb deze 2x gekocht tegelijk, 2 jaar terug. En zijn beide dood. Na t opladen met een 10A CTEK, programma voltooid, netjes 12V.
Maar daarna ermee starten zakken ze naar 8 volt.
Een Bosch heb ik per ongeluk een half jaar verwaarloosd in een auto die in opslag stond, dacht dat ik de - pool had losgekoppeld. Niet dus. Auto startte wel enig moeilijk, maar hoefde de accu niet eens op te laden.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 11:27 #1409629
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Groot
Als je niet alleen maar korte stukjes rijdt, zou ik ook voor de grootste maat gaan. Bij voornamelijk stadsverkeer is dat niet heel zinnig: de kans dat je accu dan niet aan het einde van een rit volledig is opgeladen is aanwezig.
Zelf rijd ik lange afstanden en koop ik bij vervanging altijd de maat die voor de diesels wordt aangegeven. Past nog net in de accubak.
Zelf rijd ik lange afstanden en koop ik bij vervanging altijd de maat die voor de diesels wordt aangegeven. Past nog net in de accubak.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 20:17 #1409656
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Een grote....
Een grote accu wordt minder ontladen tijdens "starten" en neemt in korte tijd meer energie op zodra de motor loopt.
Zelfs met de kleinst, in onze Volvo's gemonteerde dynamo, krijg je de grootste accu makkelijk vol.
De dynamo moet uiteraard wel een goed afgeregelde laadspanning hebben (14,2 volt).
Zelfs met de kleinst, in onze Volvo's gemonteerde dynamo, krijg je de grootste accu makkelijk vol.
De dynamo moet uiteraard wel een goed afgeregelde laadspanning hebben (14,2 volt).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 21:21 #1409658
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu op accu
Kan je eigenlijk een accu op een accu zetten en doorverbinden, net als met de starthulp? (even los van de plek)? Dus twee kleintjes maakt 1 grote?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 21:30 #1409659
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je kunt accu's parallel zetten. En in serie (maar dan krijg je 24V).
Maar één grotere is handiger dan twee kleine. Twee accu's die parallel staan zijn nooit precies gelijk, de een zal harder slijten en de ander gaat dat weer compenseren. Beide zijn dus sneller versleten. Als je twee accu's uit dezelfde batch neemt gaat het wel omdat de varaties in productie tussen die twee klein zijn. Tover je ergens twee heel verschillende accu's vandaan, of combineer je een oude, gebruikte, met een nieuwe accu dan is de kans groot dat ze maar kort meegaan. Zelfde als je accu's met verschillende capaciteiten combineert.
Maar één grotere is handiger dan twee kleine. Twee accu's die parallel staan zijn nooit precies gelijk, de een zal harder slijten en de ander gaat dat weer compenseren. Beide zijn dus sneller versleten. Als je twee accu's uit dezelfde batch neemt gaat het wel omdat de varaties in productie tussen die twee klein zijn. Tover je ergens twee heel verschillende accu's vandaan, of combineer je een oude, gebruikte, met een nieuwe accu dan is de kans groot dat ze maar kort meegaan. Zelfde als je accu's met verschillende capaciteiten combineert.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2014 22:20 #1409663
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Accu aan accu....
Dat kan. In 12 volt en 24 volt opstelling.
mits je ze in "rust" maar ontkoppeld.
Hiervoor zijn speciale relais blokjes in de handel.
Denk aan boten, campers en vrachtwagens met een laadklep of andere stationaire grote stroom vreters.
mits je ze in "rust" maar ontkoppeld.
Hiervoor zijn speciale relais blokjes in de handel.
Denk aan boten, campers en vrachtwagens met een laadklep of andere stationaire grote stroom vreters.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2014 09:10 #1409669
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic optie
ik vind het wel een optie, gezien het gegeven dat de winter er weer aankomt... Kan ik niet gewoon in de achterbak op de trekhaak draad zo'n ding zetten of is dat vragen om problemen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2014 09:25 #1409670
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is vragen om problemen. Bedrading is niet berekend voor de stromen die een accu kan leveren (bijv. tijdens starten). Een extra accu zal het laden verstoren waardoor de kans groot is dat beide accu's snel het loodje leggen. Als je twijfelt gewoon de huidige accu vervangen, liefst door een grotere als het past. Niet te dikke olie helpt ook in de winter.
Moderators: Jerry Stam