960 wil niet meer lopen - OPGELOST
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2014 19:47 #1408706
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Bedankt voor de reactie!
Dan
Bedankt voor de reactie!
Dan ga ik dat eerst is ff van de week nameten. Kijken of ik iets meer duidelijkheid krijg.
Ik laat het weten als ik meer weet.
Dan ga ik dat eerst is ff van de week nameten. Kijken of ik iets meer duidelijkheid krijg.
Ik laat het weten als ik meer weet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2014 19:20 #1410466
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Gemeten
Ik ben eindelijk iets aan het meten geweest.
Het volgende heb ik aan de ontsteking kunnen constateren:
- Wanneer het contact aanstaat meet ik aan geen één van de 6 bobines 12v, de + pak ik dan vanuit de stekker en de massa van het blok.
- Wanneer ik dan ga starten en ik meet op dezelfde manier als hiervoor maar dan met een spanningszoeker, gaat het lampje licht branden tijdens het starten en licht even feller op zodra ik stop met starten. Dit gebeurd bij alle bobine stekkers.
- Als ik dan de spanningszoeker over de stekker zet, gebeurd er bij de eerste 3 bobines niks. En bij de laatste 3 bobines licht het lampje alleen op wanneer ik stop met starten.
- Vervolgens heb ik nog de spanningszoeker over de - van de stekker gezet, dus het signaal vanuit de ECU, en op de + van de accu. Zodra ik dus ga starten zou het lampje moeten gaan flikkeren, maar dat gebeurd bij geen enkele bobine.
Kan ik hiermee al uitsluiten dat de vonkversterkers zijn overleden? Of is er meer aan de hand.
Alvast bedankt!
Het volgende heb ik aan de ontsteking kunnen constateren:
- Wanneer het contact aanstaat meet ik aan geen één van de 6 bobines 12v, de + pak ik dan vanuit de stekker en de massa van het blok.
- Wanneer ik dan ga starten en ik meet op dezelfde manier als hiervoor maar dan met een spanningszoeker, gaat het lampje licht branden tijdens het starten en licht even feller op zodra ik stop met starten. Dit gebeurd bij alle bobine stekkers.
- Als ik dan de spanningszoeker over de stekker zet, gebeurd er bij de eerste 3 bobines niks. En bij de laatste 3 bobines licht het lampje alleen op wanneer ik stop met starten.
- Vervolgens heb ik nog de spanningszoeker over de - van de stekker gezet, dus het signaal vanuit de ECU, en op de + van de accu. Zodra ik dus ga starten zou het lampje moeten gaan flikkeren, maar dat gebeurd bij geen enkele bobine.
Kan ik hiermee al uitsluiten dat de vonkversterkers zijn overleden? Of is er meer aan de hand.
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2014 12:26 #1410520
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic vonken
Dat de eerste drie bobine-stekkers anders reageren als de laatste drie bobine-stekkers is vreemd want de twee ontstekingsversterkers sturen 1-3-5 respectievelijk 2-4-6 aan.
Leveren geen van de zes de bobines een vonk?
Piet
Leveren geen van de zes de bobines een vonk?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2014 21:09 #1410652
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic wel vonk
Dat heb ik dan niet helemaal goed gedaan, ik was er iets van uitgegaan dat de versterkers voor 1-2-3 & 4-5-6 waren, en er dus dacht ik dat de rest dezelfde waarnemeningen zouden hebben.
Maar ik heb nu wel gegekeken of ik vonk heb, op bobine 1 heb ik een vonk en op bobine 4 heb ik een vonk. De rest heb ik nog niet gecontroleerd, aangezien ik nu dus naar 2 vonkversterkers kijk. Alleen het is niet echt een mooie blauwe vonk.
Benzine heb ik ook nog even gecontroleerd, als ik druk vanaf de rail haal, door het ventiel aan het eind in te drukken. En daarna nog een keer doorstart, komt er netjes weer druk op de injector rail. Ook heb ik nog gemeten wat één injector voor spanning krijgt tijdens het starten, en dat zit op plusminus 0,5V.
Maar ik heb nu wel gegekeken of ik vonk heb, op bobine 1 heb ik een vonk en op bobine 4 heb ik een vonk. De rest heb ik nog niet gecontroleerd, aangezien ik nu dus naar 2 vonkversterkers kijk. Alleen het is niet echt een mooie blauwe vonk.
Benzine heb ik ook nog even gecontroleerd, als ik druk vanaf de rail haal, door het ventiel aan het eind in te drukken. En daarna nog een keer doorstart, komt er netjes weer druk op de injector rail. Ook heb ik nog gemeten wat één injector voor spanning krijgt tijdens het starten, en dat zit op plusminus 0,5V.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2014 11:54 #1410751
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic lastig
Tja, het wordt nu een beetje lastig op afstand, ook omdat je al eerder startproblemen had. Het één kan met ander te maken hebben.
Je kunt last hebben van het grasmaaiersyndroom, waarbij de overtollige brandstof de olie langs de cylinderwanden heeft opgelost en je geen compressie meer hebt.
Ook de massapunten kunnen dit soort problemen opleveren. Zie <a href="/node/44280">hier</a> bijvoorbeeld.
Piet
Je kunt last hebben van het grasmaaiersyndroom, waarbij de overtollige brandstof de olie langs de cylinderwanden heeft opgelost en je geen compressie meer hebt.
Ook de massapunten kunnen dit soort problemen opleveren. Zie <a href="/node/44280">hier</a> bijvoorbeeld.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van den Oever
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-10-2014 17:02 #1411402
door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Opgelost
Het probleem is gelukkig gevonden en ik heb het ook nog zelf veroorzaakt.
Tijdens de schoonmaak van de inlaat, een paar maanden terug, heb ik in de uitgang van het luchtfilter huis een stuk doek gedaan om te verkomen dat er vuil in komt. Alleen bij het terugplaatsen van alles heb ik niet meer aan die doek gedacht.
Dat is toch verrassend 2 maanden goed gegaan, tot dat ik dus laatst hem iets verder doortrok en het doek tegen het gaasje van LMM is gezogen en de inlaat heeft afgesloten. Dus hij kreeg gewoon geen lucht meer. Stom stom van me
Helaas voor niks 3 maanden stil gestaan, ik ben iniedergeval heel blij dat het niks kostbaars is geweest. Ook gelijk weer laten keuren voor de APK en weer zonder problemen er doorgekomen. Dus ik kan weer lekker genieten van me Volvo!
Tijdens de schoonmaak van de inlaat, een paar maanden terug, heb ik in de uitgang van het luchtfilter huis een stuk doek gedaan om te verkomen dat er vuil in komt. Alleen bij het terugplaatsen van alles heb ik niet meer aan die doek gedacht.
Dat is toch verrassend 2 maanden goed gegaan, tot dat ik dus laatst hem iets verder doortrok en het doek tegen het gaasje van LMM is gezogen en de inlaat heeft afgesloten. Dus hij kreeg gewoon geen lucht meer. Stom stom van me
Helaas voor niks 3 maanden stil gestaan, ik ben iniedergeval heel blij dat het niks kostbaars is geweest. Ook gelijk weer laten keuren voor de APK en weer zonder problemen er doorgekomen. Dus ik kan weer lekker genieten van me Volvo!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam