960 wil niet meer lopen - OPGELOST

• van den Oever
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2014 20:26 #1101779 door van den Oever
960 wil niet meer lopen - OPGELOST is gemaakt door van den Oever
Goede avond,
Laatst stond ik helaas met de Volvo met pech aan de snelweg. Het begon toen ik de snelweg wilde oprijden en tijdens het optrekken was ineens rond de 4000 toeren al het vermogen weg en ging het motorlampje branden. Op de vluchtstrook wilde de motor nog wel net stationair lopen, maar als ik iets gas gaf viel de motor direct uit. Het stationair toerental schommelde aardig en zat erg laag ronde 400 toeren. De Volvo hebben we toen naar huis gesleept.
Vandaag ben ik begonnen om te kunnen traceren wat het defect is. Ik ben begonnen met uitlezen van de ECU (nog een Motronic).
Hieruit kwamen de volgende foutcodes op Box A, ingang 2:
- 1-2-1 & 5-1-2
Als ik het goed heb kunnen vinden op internet, wijst de eerste foutcode op een slecht signaal van/naar luchtmassameter. En de tweede op een arm mengsel gemeten door lambdasonde.
Vervolgens heb ik de foutcodes gewist en wilde ik een proefrondje gaan maken om te kijken of ze eventueel terugkomen. Maar de motor gaf één kick en wil nu niet meer lopen.
Heeft iemand een idee waar het defect in kan zitten?

Op internet vond ik ook over het uitlezen dat ingang 2 van Box A voor het brandstofsysteem is en ingang 6 van Box A voor de ontsteking is. Alleen bij mij is ingang 6 een loos gat en kan ik hier dus geen stekker in stoppen. Zit er dan bij mij iets fout? of heb ik de verkeerde informatie gevonden?
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2014 20:30 #1408485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik zou eens kijken of je een LMM kunt vinden waar je mee kunt ruilen. Die lambdafout zou zomaar het gevolg van een foute LMM kunnen zijn. Probeer met eentje waarvan de laatste 3 cijfers van het Boschnummer identiek zijn aan jou verdachte LMM.

• van den Oever
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2014 22:34 #1408493 door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Dan zal ik daarvoor is even
Dan zal ik daarvoor is even rondhoren, het zou inderdaad wel mooi zijn als ik er één kan proberen, voordat ik een LMM onnodig heb aangeschaft.
Maar het kan dus wel zijn dat de motor helemaal niet kan lopen door een defecte LMM? Ik dacht dat de motor wel blijft lopen alleen in een soort noodloop gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2014 22:51 #1408494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probeer
Probeer eens of hij wil aanslaan als iemand
Startpiloot in luchtfilter spuit. Mijn 780 deed laatst ook opeens niks meer.
Met startpiloot sloeg hij wel aan. Het brandstof filter zat dicht.
Nieuwe erop en probleem verholpen.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2014 08:48 #1408504 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Eerder
Een half jaar geleden schreef je ook over startproblemen. Hoe is dat toen afgelopen?
En in juni schreef je over een te laag toerental. Hoe is dat afgelopen?
Het kan er allemaal mee te maken hebben
Piet

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2014 09:12 #1408505 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Als je de stekker van de LMM
Als je de stekker van de LMM haalt, gaat 'ie in de noodloop. De motor loopt dan redelijk, genoeg om thuis te komen. Als dit zo is, dan is je LMM naar de vaantjes.

• van den Oever
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2014 15:38 #1408598 door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Het startprobleem is helaas
Het startprobleem is helaas nog steeds niet echt verbeterd, sinds de hele schoonmaak van de inlaat en carterontluchting. Voor me gevoel moet de motor sneller kunnen aanslaan. Maar dat probleem nu even terzijde.
Het toerental probleem heb ik toen opgelost door de gasklep volledig af te sluiten met de stelschroef. Doordat ik de oliekoeklaag in het gasklephuis weg heb gehaald, sloot de klep denk ik niet helemaal meer af als voorheen, en daardoor had ik een vrij hoog stationair toerental. Daarna heb ik er eigenlijk 2 maanden weer super mee gereden.
Het loshalen van de stekker van de LMM heb ik ook al geprobeerd, maar geeft geen verschil met starten. Hij geeft helemaal geen teken van leven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2014 08:56 #1408648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben niet heel erg
Ik ben niet heel erg technisch onderlegt,
Maar het jaren geleden een 745 gehad waarbij de motor ook zomaar uitviel door de Lambda sonde meting. Ik moest toen zekering 1 eruit halen, even wachten en dan zekering er weer in en kon dan verder rijden.
Misschien heb je iets aan deze opmerking.

• van den Oever
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2014 20:31 #1408668 door van den Oever
Beantwoord door van den Oever in topic Bedankt voor de opmerking,
Bedankt voor de opmerking, ik zou het kunnen proberen.
Maar ik ben vandaag ook tot de ontdekking gekomen dat hij ook niet vonkt. Ik heb even geprobeerd met startpiloot in de inlaat, zoals eerder als tip gegeven. Maar ook dan helaas geen teken van leven.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2014 22:00 #1408679 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic vonk

Stef182 schreef : Maar ik ben vandaag ook tot de ontdekking gekomen dat hij ook niet vonkt.

Kijk, nou komen we ergens.
Hoeveel bougies heb je gecontroleerd? De bobines hangen met één ingang permanent aan de 12 Volt. De andere ingang wordt via een vonkversterker door de ECU pulserend aan aarde gelegd zodat er secundair een hoogspanning ontstaat.
Je hebt twee vonkversterkers voor ieder drie bobines. Als er één van de twee helemaal defect is krijgen drie bobines geen signaal.
Je zou dus alle 6 bougies even moeten controleren op vonk.
Heb je gemeten of er 12 volt op de bobines staat?
Zitten alle connectoren nog goed op de bobines? De meeste connectoren zijn slecht dus je moet ze goed aandrukken
Piet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC