motor overhit na vervanging koppakking en revisie cilinderkop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 20:59 #1101634
door V700 register
motor overhit na vervanging koppakking en revisie cilinderkop is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb net mijn cilinderkop laten reviseren en vlakken/afpersen enz. Na alles goed te hebben schoongemaakt en gekeken of alles vlak is, de kop weer gemonteerd met een Elring pakkingsset. eerste ronde 20Nm, 2de ronde 60Nm en daarna natrekken met een hoek van 90 graden. Tevens ook een splinternieuwe turbo gemonteerd. Alles klaar, en starten maar. De Volvo heeft nog nooit zo netjes bij mij gelopen. Maar daar kwam al gauw verandering in! Bij stationair draaien schoot de temperatuur omhoog. Na ongeveer 15 Km is de motor en alles eromheen super heet! En na zo'n ritje is de koelvloeistofpijl ook weer gezakt tot nul. Vandaag was het helemaal erg. Want ik kwam thuis na 15Km en ik wou even de koelvloeistof controleren en die was al aan de kook. Wat kan hier het probleem zijn? Zie ook de foto voor het vlakken en na het vlakken. Lijkt wel of er 2 mm af is gehaald. Ik weet niet heveel er af mag, en of dit invloed heeft op de temperatuur?
Even wat andere info om een betere conclusie te trekken.
- Net koprevisie gehad, moet zeggen er is wel flink wat afgevlakt. miss compressie te hoog? of kop te glad waardoor de pakking weer lek is? geen luchtbelletjes in reservoir- Net nieuwe turbo erop- recent nieuwe olie en voldoende aanwezig- Systeem is goed ontlucht- Geen spoor van lekage- Ontsteking? valt hier iets aan te verprutsen?
- Waterpomp 50.000 km terug vervangen (plastic schoep)- 12.000 km terug complete ontsteking vernieuwd- Slangen naar radiateur en waterpomp worden ook heet, dus lijkt mij dat de thermostaat werkt- ventilator slaat pas laat aan, als de motor al te heet is. Zet ik de auto van contact, stopt de ventilator ook. Volgens mij hoort die door te draaien?
Verder is er nog wat aan de feeling van de motor veranderd. Bij het optrekken heeft hij het even zwaar en na wat meer gas pakt hij hem pas .hij vooruit. En tussen de 80 en 120 km is er een licht stotter moment
Auto gegevens
Volvo 940bjr: 1997motor: B230FK (LPT)Brandstof: benzine en LPG
Ik heb net mijn cilinderkop laten reviseren en vlakken/afpersen enz. Na alles goed te hebben schoongemaakt en gekeken of alles vlak is, de kop weer gemonteerd met een Elring pakkingsset. eerste ronde 20Nm, 2de ronde 60Nm en daarna natrekken met een hoek van 90 graden. Tevens ook een splinternieuwe turbo gemonteerd. Alles klaar, en starten maar. De Volvo heeft nog nooit zo netjes bij mij gelopen. Maar daar kwam al gauw verandering in! Bij stationair draaien schoot de temperatuur omhoog. Na ongeveer 15 Km is de motor en alles eromheen super heet! En na zo'n ritje is de koelvloeistofpijl ook weer gezakt tot nul. Vandaag was het helemaal erg. Want ik kwam thuis na 15Km en ik wou even de koelvloeistof controleren en die was al aan de kook. Wat kan hier het probleem zijn? Zie ook de foto voor het vlakken en na het vlakken. Lijkt wel of er 2 mm af is gehaald. Ik weet niet heveel er af mag, en of dit invloed heeft op de temperatuur?
Even wat andere info om een betere conclusie te trekken.
- Net koprevisie gehad, moet zeggen er is wel flink wat afgevlakt. miss compressie te hoog? of kop te glad waardoor de pakking weer lek is? geen luchtbelletjes in reservoir- Net nieuwe turbo erop- recent nieuwe olie en voldoende aanwezig- Systeem is goed ontlucht- Geen spoor van lekage- Ontsteking? valt hier iets aan te verprutsen?
- Waterpomp 50.000 km terug vervangen (plastic schoep)- 12.000 km terug complete ontsteking vernieuwd- Slangen naar radiateur en waterpomp worden ook heet, dus lijkt mij dat de thermostaat werkt- ventilator slaat pas laat aan, als de motor al te heet is. Zet ik de auto van contact, stopt de ventilator ook. Volgens mij hoort die door te draaien?
Verder is er nog wat aan de feeling van de motor veranderd. Bij het optrekken heeft hij het even zwaar en na wat meer gas pakt hij hem pas .hij vooruit. En tussen de 80 en 120 km is er een licht stotter moment
Auto gegevens
Volvo 940bjr: 1997motor: B230FK (LPT)Brandstof: benzine en LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 21:27 #1407704
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb je de koppakking wel "goed om" en niet ondersteboven tussen blok en kop? Dit maakt uit voor de doorstroming van blok naar kop en terug. Moeilijk na te gaan natuurlijk, nu de kop er weer op zit. Alleen als je er bij montage op hebt gelet kun je het bijna zeker weten.Ik verwacht niet dat dat het probleem is, maar waarom heb je een pomp met plastic schoepen? De originele van Volvo hebben volgens mij altijd metalen schoepen.Ontsteking valt niets aan te verprutsen, qua timing in ieder geval. Is de kabel van de BDP sensor bij het sleutelen niet beschadigd?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 21:32 #1407707
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Belangrijk
Belangrijk is wel of jouw conclusie dat de motor heet cq te heet is geworden juist is.
Is de motor te heet geweest dan kun je de gehele produre gewoon opnieuw uitvoeren. Te heet is net als je ergens aan brandt. Verbrand is verbrand. De cilinderkop is dan krom getrokken en de pakking is defect.
Verder is aandraaien met 90 Nm veel te veel. Voorschrift is 60 Nm, grote kans dat de pakking teveel geplet is.
Is de motor te heet geweest dan kun je de gehele produre gewoon opnieuw uitvoeren. Te heet is net als je ergens aan brandt. Verbrand is verbrand. De cilinderkop is dan krom getrokken en de pakking is defect.
Verder is aandraaien met 90 Nm veel te veel. Voorschrift is 60 Nm, grote kans dat de pakking teveel geplet is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 21:33 #1407708
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ventilator relais misschien kapot ?
Bij mij was het net andersom ivm ventilator , ventilator bleef juist doordraaien , ook met contact uit .
Zie mijn item :
www.volvo700vereniging.nl/node/53087
Zie mijn item :
www.volvo700vereniging.nl/node/53087
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2014 22:39 #1407714
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zeker gekeken of de
Ik heb zeker gekeken of de pakking goed zat. Past er ook maar op 1 manier op, anders komt het niet uit met de gaten. En ik heb hem wel nagetrokken met 60Nm i.p.v 90Nm dat was een typ foutje. buiten temperatuur gemeten van motorblok met laser temperatuurmeter en die geeft tegen de 98 graden aan. en de temperatuur van de koelvloeistof met een speciale meter gemeten en dat loopt op tot 92 a 93 en dan pas gaat de ventilator aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 08:19 #1407715
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb ook een Elring koppakking gebruikt. Hij leek mij op 2 manieren te kunnen, "goed" en ondersteboven en 180 graden gedraaid. Het verschil is maar klein. "Goed" is overigens zo dat één groot gat in het onderblok aan de inlaatzijde afgedekt wordt en daar maar een kleine doorlaat zit. Ik weet zeker dat mijn kop er niet eerder af is geweest en ik had foto's gemaakt voordat ik de oude koppakking van het onderblok peuterde. Die temperaturen (kvs en inschakelpunt van de fan) kloppen volgens mij wel ongeveer. Dat het peil in het vaatje ver zakt na de eerste keer opwarmen is ook geen alarmsignaal. Gewoon bijvullen tot "min" bij koude motor. Meer bijvullen heeft niet zoveel zin, dat gooit hij er toch uit.Dus, wellicht heb je gewoon geen probleem behalve een beetje inhouden. Heb je dat op benzine EN LPG?EDIT: Als Timen (wp001) zegt dat het blok te heet is (als je je brandt), negeer dan mijn uitspraak dat het wel in orde kan zijn. END EDIT.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 11:00 #1407738
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Henk, volgens mij bedoeld
@Henk, volgens mij bedoeld Timen, dat een keer te heet permanente schade geeft wat niet over gaat.
Je vingers verbrand je al van af een graad of 70 meen ik, een motor is dat al snel op sommige plekken. Het verschil tussen te heet voor de kop en werkbaar zul je met je vingers niet kunnen waarnemen.
De gemeten temperaturen lijken mij niet heel raar.
Je vingers verbrand je al van af een graad of 70 meen ik, een motor is dat al snel op sommige plekken. Het verschil tussen te heet voor de kop en werkbaar zul je met je vingers niet kunnen waarnemen.
De gemeten temperaturen lijken mij niet heel raar.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 13:53 #1407741
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Pakking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 14:01 #1407743
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine verbetering
De temperatuurmeter in de auto werkt weer. die bleef standaard in het midden staan. Slecht contact achter het klokkeninstrument. Toen ik de kop los had vondt ik dat de waterpomp moeizaam draaide, erg veel weerstand. Misschien toch wel die plastic schoep defect. Ik heb voor de zekerheid een nieuwe besteld met stalen schoep bij Estate service. Ook een thermostaat die iets eerder los gaat, bij 82graden i.p.v 88graden. En voor nood, voor als ik in Frankrijk zit een handmatige schakelaar gemaakt voor de electrische fan.
Tevens denk ik dat de auto nog wel te warm word. Vandaag ook maar 15 km gereden, en na 3 uur weer even voelen en nog te heet om aan te raken. Nou is vandaag de temperatuur ook buiten wel erg hoog. Zou misschien de BDP sensor of de Knock sensor defect zijn dat de ontsteking niet optimaal is, en daarom heet wordt? De auto houd ook in bij het optrekken, en een lichte stottering tussen de 80 en 120 km/h. Heb voor de zekerheid ook een nieuwe BDP sensor besteld.
Owja en vandaag was het koelvloeistof voor de helft gezakt en niet weer het hele reservoir dat leeg is.
Tevens denk ik dat de auto nog wel te warm word. Vandaag ook maar 15 km gereden, en na 3 uur weer even voelen en nog te heet om aan te raken. Nou is vandaag de temperatuur ook buiten wel erg hoog. Zou misschien de BDP sensor of de Knock sensor defect zijn dat de ontsteking niet optimaal is, en daarom heet wordt? De auto houd ook in bij het optrekken, en een lichte stottering tussen de 80 en 120 km/h. Heb voor de zekerheid ook een nieuwe BDP sensor besteld.
Owja en vandaag was het koelvloeistof voor de helft gezakt en niet weer het hele reservoir dat leeg is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2014 14:07 #1407744
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Elring pakking
Ik had hem uit de verpakking gehaald. Het is wel een echte Elring. Komt uit de complete pakkingsset, met inderdaad een kwaliteitszegel. Ik weet zo niet welke uitlaatklep ze hebben gebruikt. De inlaat hebben ze hergebruikt.
Moderators: Jerry Stam