Krukas poelie er af gelopen

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2014 11:09 #1406353 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic grrrrrrr
Ok, vanochtend de boel uit elkaar gehaald en de v-snaar poelie gepast.
Het nokje van het krukastandwiel is dus afgebroken. Als ik het plaatje erop schuif, dan valt die nog mooi in het nokje van het krukastandwiel. De poelie kan ik er tegenaan drukken en vrij ronddraaien, beetje kopervet werkt prima om de poelie er soepel op te schuiven.
Ik ben bij mijn lokale garagist geweest om een nieuwe v-snaar te halen en heb 'm gevraagd of het krukastandwiel vervangen moet worden.
Hoeft niet, geeft hij aan. Het nokje heeft als functie om de boel op tijd te zetten als je de distributie vervangt. Besloten om het krukastandwiel later te vervangen (Nordicar 28 juni).
Dus, alles weer netjes gemonteerd:
onderste distributiekap
v-snaar poelie erop
bovenste distributiekap
waterpomp snaar
dynamo snaar
airco snaar
centrale bout goed aandraaien, met de versnelling in z'n 5
Vervolgens starten
De motor loopt netjes, de v-snaar poelie wiebelt niet. Nog even een beetje gas geven en plotseling hoor ik een rammeltje. Motor uit en kijken, is de centrale bout weer los. Weer alles aangedraaid, de momentsleutel nu hoog gezet (180) en flink aan gaan hangen. Starten en weer mooi lopen. Beetje gas geven, prima. Nog meer gas, prima.
Probleem is nu dat ik het niet vertrouw om morgen 250 km te gaan rijden. Dit is wel irritant, zo verlies ik het vertrouwen om zelf aan m'n Volvo te sleutelen.
Hoe kan ik zeker weten dat de bout niet weer los gaat?
(sowieso heb ik afgesproken om vanmiddag even langs te gaan bij mijn garagist voor een check).
Tot zover mijn avonturen met de poelie.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2014 11:21 #1406354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Heb je de bout ook een beetje geolied? Dan is 60 Nm + 60 graden of 120 Nm prima. Meer is niet beter. Niet geolied en dan maar een hogere waarde nemen is tricky want je weet het verschil in wrijving niet. Heb je ook de tegenhouder gebruikt om de krukaspoelie tegen te houden? Mij zou het zonder tegenhouder nooit lukken om die 60 Nm + 60 graden te halen. De tegenhouder had ik dan "opzij" staan, ondersteund door de krik. Ik denk dat de bak in de 5 zetten met de wielen op de grond niet voldoende tegenwicht biedt voor het goed genoeg aandraaien. Bij die 180 Nm, voelde je toen de sleutel klikken en had je m netjes bij het handvat vast/niet verlengd?

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2014 11:26 #1406355 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic ook een beetje kopervet op de bout gedaan
Ik heb geen krukastegenhouder, dus de bak in z'n 5 als alternatief. inderdaad zit er dan speling op de krukas door het hele systeem dat "er achter zit".
Wel de momentsleutel niet verlengd en geleidelijk harder getrokken tot de klik en bij het handvat vastgehouden.
Doe ik nog iets verkeerd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2014 11:35 #1406356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vet = geen olie
Vet is natuurlijk geen olie. Een bout olieen doe je met olie, en niet met vet. Maar ik denk dat dat niet het probleem is. Beter met vet gesmeerd dan droog.
Momentsleutel houd je vast bij het handvat, anders haal je aan met een ander moment, maar dat heb je ook goed gedaan. Om ff zeker te zijn, 180 Nm en geen 180 lbs?Als het 180 Nm is zou je wel moeten kunnen gaan rijden lijkt me. Uiteraard op eigen risico.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2014 13:22 #1406358 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic tot 360Nm

RobertG schreef : Ik heb geen krukastegenhouder, dus de bak in z'n 5 als alternatief. inderdaad zit er dan speling op de krukas door het hele systeem dat "er achter zit".
Wel de momentsleutel niet verlengd en geleidelijk harder getrokken tot de klik en bij het handvat vastgehouden.
Doe ik nog iets verkeerd?

Het vastzetten mag  tot 360Nm volgens het Volvohandboek. Bij de B200 in de 360 liep de bout regelmatig los, vandaar die hoge waarde.
Je krukas en versnellingsbak vinden je manier van aantrekken denk ik niet zo geweldig.

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2014 16:59 #1406368 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Fingers crossed
Nog even langs de garage gereden en daar de luchtsleutel op de centrale moer gezet. Draaide nog circa een "kwartje" verder.
Daarna met een omweg naar huis gereden en even onder de motorkap gekeken. Alles zit nog vast.
Morgen dik 200km rijden, wish me luck!
Groet,
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC