Startproblemen - motor lijkt geen benzine te krijgen. Oorzaak gevonden - brandstofpomp vervangen.
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Gisteren geconfronteerd met een weigerachtige Volvo, onze 945 wil niet aanslaan. Ik ben al wat aan het zoeken geweest, maar heb nog geen oorzaak gevonden.
Wat is er aan de hand:
- de startmotor draait rond, de accu is prima
- de motor wil niet aanslaan. helemaal niet, ook niet een slag of zo.
Ik heb de volgende controles uitgevoerd:
- zekering 1 en 11 zijn prima
- het witte brandstofpomprelais eruitgehaald en open gehad, ziet er prima uit. Op het eerste gezicht geen slechte verbindingen
- ook een beetje gewiebeld bij het terugzetten
- ik hoor geen tikkend relais en ook geen brandsofpomp zoemen, alhoewel ik niet zeker weet wat ik zou moeten horen. Het was buiten wat luidruchtig, dus deze meting is niet helemaal precies
- ik heb linksachter in de kofferbak de stekker naar de brandstofpomp los gemaakt en daar de multimeter op gezet. Als ik de sleutel op contact zet (kpII), meet ik geen spanning op de zwarte en roze draad
- ik ruik totaal geen benzinelucht
Op dit moment denk ik aan de volgende oorzaken:
- de brandstofpomp krijgt geen prik, meest waarschijnlijke oorzaak het relais of een contact in de relaisbak
- de brandstofpomp is overleden
Lastig is dat de Volvo 50 meter van mijn huis staat en ik niet zomaar 12 volt op de pomp kan zetten. Het zou al helpen als ik een soort noodaansluiting voor de brandstofpomp zou kunnen maken, zodat ik in ieder geval kan rijden.
Graag tips, wat kan ik nog eenvoudig testen om de oorzaak eenduidig vast te stellen?
Zaterdag wil ik naar de sleuteldag bij Carlo, maar ja dan moet er wel gereden kunnen worden... (en mogelijk heb ik dan ook een extra klusje...)
Edit:
Vanavond de volgende controles uitgevoerd:
- sleutel op contact en gecontroleerd (horen en voelen) of het relais wat doet. Het relais klikt, dat is dus ok
- vervolgens met de rubber hamer een paar tikken onder tegen de benzinetank
- geprobeerd te starten....de motor loopt!
- snel de auto voor de deur geparkeerd, motor afgezet en een 2e keer gestart
- de motor sloeg even aan en meteen weer af. restje benzine denk ik
Het lijkt er dus op dat de brandstofpomp is overleden. Iemand een tip waar ik het beste een brandstofpomp vandaan kan halen? Nieuw, tweedehands?
En is vervangen een beetje te doen, op straat voor de deur?
Anders moet ie naar de garage, Amazon Service in Delft, en er was eigenlijk geen plek meer deze week (dag sleuteldag Carlo Schmidt).
Groet,
Robert
ps. het is een 945 uit 1997, B230fk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Mogelijk is het witte brandstofpomp relais toch slecht.
In de kofferbak zit ook een constante 12v+ origineel voor de (niet altijd aanwezige) electrische antenne. Die kan je ook even aftakken en op de roze draad naar je brandstofpomp zetten. Die zou dan moeten gaan lopen en je zou kunnen starten en rijden. (Alleen voor noodoplossing!)
Groeten,Gerben
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
De meting in de kofferbak heb ik alleen moeten doen, multimeter aansluiten, auto op contact, naar achteren lopen, meten. het kan dus zijn dat ik de kortstondige 12V gemist heb.
Vanavond als ik thuis ben maar even permanent 12V op de pomp en luisteren of ie zoemt en proberen te starten.
Hoe lang is het verantwoord om te rijden met constante spanning op de brandstofpomp? Hoe wordt die pomp normaal aangestuurd? Staat ie continu aan als je rijdt?
Overigens heb ik voor de zekerheid alvast een wit relais besteld. Een brandstofpomp ging me iets te ver, ik heb nog geen goede diagnose.
Groet,
Robert
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Robert
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
De pomp staat continue aan als je rijdt. Staat gewoon altijd 12V+ op als de motor loopt. Anders krijgt de motor simpelweg geen benzine. De pomp lijdt er verder dus niet onder.RobertG schreef : Hoe lang is het verantwoord om te rijden met constante spanning op de brandstofpomp? Hoe wordt die pomp normaal aangestuurd? Staat ie continu aan als je rijdt?
Het relais zit erin voor "Veiligheids" redenen. Dit is zo bedacht door Volvo. De ECU pakt het motortoerental op en schakelt dan het relais in, die vervolgens de brandstofpomp van stroom voorziet.
Als het motor toerental onder een bepaalde waarde komt, schakelt de ECU het relais ( en dus de pomp ) uit.
Stel je voor dat je zonder opzet achter op iemand anders klapt in de file. De motor slaat af. De ECU schakelt dan onmiddelijk de brandstofpomp uit. Het zou niet heel best zijn als de motor al is afgeslagen en de pomp door blijft pompen en benzine over het hete blok heen pompt terwijl die in die kreukels ligt...
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
En starten.
Als hij dan wel zelf beneden blijft (aangedrukt) weet je misschien meer.
Succes, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
De handleiding om de pomp te vervangen heb ik inmiddels ook gevonden, vanavond begin ik aan de klus.
De garageman gaf aan dat een nieuw relais ook nog wel eens wil helpen om nog ff met de oude pomp door te kunnen. Ik houd echter niet zo van halve oplossingen, zeker als daarmee de kans groter wordt dat we ergens stil komen te staan. Dat komt namelijk nooit goed uit.
Wish me luck. Hopelijk kan ik zaterdag naar Gemert komen (om dan weer aan andere zaken te sleutelen).
Groet,
Robert
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Het kan inderdaad zijn dat het brandstofrelais een overgangsweerstand heeft waardoor de spanning op de pomp te laag is. Ik zou eerst het relais vervangen en een keer of 10 starten. Als de motor dan bij alle 10 goed start kan je wel veilig aannemen dat het probleem het relais was.RobertG schreef : De garageman gaf aan dat een nieuw relais ook nog wel eens wil helpen om nog ff met de oude pomp door te kunnen. Ik houd echter niet zo van halve oplossingen, zeker als daarmee de kans groter wordt dat we ergens stil komen te staan. Dat komt namelijk nooit goed uit.
Piet